הצצה נוסטלגית כיסויי החלות שהיו רוקמות הנערות היהודיות בתערוכה חדשה -"סיפור כיסוי"

תערוכה חדשה במוזיאון חצר היישוב הישן מציגה את כיסויי החלה הנוסטלגיים שהיו רוקמות הנערות בדרך לביתן העתידי. סיורים תאטרליים לקהל הרחב ממחישים את האווירה הקסומה של ההכנות לקראת שבת ברובע היהודי

חדשות כיפה תוכן שיווקי 19/04/23 16:04 כח בניסן התשפג

כיסויי החלות שהיו רוקמות הנערות היהודיות בתערוכה חדשה -"סיפור כיסוי"
צילום: יעל הרמן

כיסויי החלה המוצגים בתערוכה מספרים את סיפורן של הנערות הרוקמות כיסויי חלה לביתן העתידי, כיסויי חלה שנותרו עליהם עקבות של סעודת השבת וכתמי היין. אך למרות פשטותם הנוגעת ללב, יש בהם את הנגיעה והקשר למסורת היהודית.

כיסויי החלה הרקומים ביד נעשו על ידי האישה לצורכי ביתה, לעתים כחלק מתהליך חניכתה והפיכתה לאשת איש. בכיסויי חלה רקומים אלה המסר המועבר אישי יותר ומבטא את רחשי לבה של הרוקמת. אפשר למצוא רחשים לאומיים כדוגמת השיבולים או תקווה לאחרית הימים והגעת הגואל בדגם הלווייתן.

התלוו אלינו להכנות הקדחתניות לשבת קודש ברובע היהודי

צילום: רן ארדה

עם הגעת הקִדמה והתיעוש כיסויי חלה מודפסים החלו לתפוס את מקומם. כיסויים אלה נעשו בעיקר לצרכים שיווקיים למען מוסדות החסד והישיבות, שלעתים התאגדו יחד. המסר שניסו מוסדות אלה להעביר בכיסויי החלה הוא אחיד: התורם הוא חלק מהשאיפה לגאולה, הוא תורם למטרה הנעלה של לימוד תורה וישוב תורה בא"י – וברבות הימים ייוושע בזכות תרומה זו. ברבות השנים הועם זוהרם של כיסויי החלה המודפסים והרקומים ידנית כאחד. 

צילום: יעל הרמן 

צילום: יעל הרמן

לכבוד התערוכה מתקיימים סיורים תאטרליים לקהל הרחב במחיר סמלי בתמיכת המועצה לשימור אתרים.

לקראת שבת:

ויקטור מיוחס הוא בעל עסק מצליח מאד בשוק המקומי. למרות השבוע העמוס השיא מגיע תמיד לקראת סוף השבוע, שעות ספורות לפני שבת קודש. בסיור זה קצת לפני שבת נתלווה אל האיש הכי עסוק ברובע היהודי, בהכנות הקדחתניות שלפני היום הקדוש. סודות החמינדוס של אשתו שתחיה, סיפורי שבת ומעשיות, וטיפים איך להיות מוכנים קצת לפני שבת קודש.

משחק: חביב מזרחי

עלות: 25 ₪ לאדם

לפרטים על הסיורים הקרובים:

סלפרטים על הסיור 24.8 

 

לפרטים והרשמה: מוזיאון חצר הישוב הישן

רחוב אור החיים 6. הרובע היהודי. ירושלים.

02-6276319, 052-4002478

התלוו אלינו להכנות הקדחתניות לשבת קודש ברובע היהודי