ידעת את זה? מתמודדי חרדה, דיכאון או כפייתיות - זכאים לאלפי שקלים בחודש!

התמודדות נפשית מלווה בקשיים רבים, ואחד אחד מהם הוא ללא ספק תהליך מיצוי הזכויות בגופים השונים, שמהווה אתגר משמעותי במיוחד הנובע גם מסיבות נוספות של חוסר ידע. שאלת השאלות היא איך הם יצליחו לממש את הזכויות בהצלחה? מדריך מיצוי זכויות לחולה ומשפחתו

חדשות כיפה תוכן שיווקי 18/04/23 21:18 כז בניסן התשפג

ידעת את זה? מתמודדי חרדה, דיכאון או כפייתיות - זכאים לאלפי שקלים בחודש!
צילום: shutterstock

איך לנצח את הביורוקרטיה ולא להכנס לסטטיסטיקת המקופחים.  מדריך מיצוי זכויות מקיף. 

אירית, צעירה בשנות השלושים לחייה, מספרת כי מאז פרצה מגפת הקורונה "חייה אינם חיים". המחשבות הטורדניות התגברו, הדחפים והטקסים החמירו, אין ספק, מחלת ה -OCD (כפייתיות) שלה החמירה מאוד.

אצל מיכאל זו הפרעת החרדה שמשתקת אותו ומונעת ממנו להתקדם. הוא מתאר פחד ודאגה בלתי רצוניים. "אני מרגיש כבול, תחושות סטרס, רעד, פאניקה והזעה שאין לך שליטה עליהם".

רננה, החלימה מסרטן אבל עדיין מגדירה את עצמה "חולה". "ניצחתי את הסרטן ונשארתי להתמודד עם הדיכאון". יש ימים שהיא לא מסוגלת לצאת מהמיטה. "שמחת החיים נעלמה ואיתה האופטימיות והחיוניות, אני מרוקנת". 

התמודדות נפשית כמו במקרה של אירית, רננה ומיכאל, ועוד אנשים רבים המתמודדים עם הפרעות נפשיות שונות, מלווה בקשיים רבים. 

אחד הקשיים הוא ללא ספק תהליך מיצוי הזכויות בגופים השונים, שמהווה אתגר משמעותי במיוחד הנובע קודם כל מהמצב הנפשי, אך גם מסיבות נוספות של חוסר ידע, חשש מסטיגמה ודיסקרטיות, חוסר נגישות של הזכויות ובירוקרטיה רבה. 

שאלת השאלות היא: אילו זכויות יש למתמודדי נפש ואולי יותר מכל – איך הם יצליחו לממש אותן בהצלחה? מדריך מיצוי זכויות לחולה ומשפחתו. 

18 שנות ניסיון, ליווי רפואי ומומחי זכויות – לקבלת מקסימום הזכויות המגיעות לכם לחץ/י כאן! 

 

קצבת נכות מהביטוח הלאומי

מתמודדי נפש יכולים להיות זכאים לקצבת נכות מהביטוח הלאומי. התנאים המרכזיים הם: קביעת אחוזי נכות, כאשר המינימום הדרוש הוא  40%, ואובדן כושר השתכרות, כאשר המינימום הוא 50%. 

על מנת להצליח ולקבל את הקצבה רצוי ליישם מספר פעולות: אבחון רפואי, איסוף תיעוד ממעקב רפואי שהתבצע לאחרונה, כמו ממרפאה לבריאות הנפש, מפגשים עם פסיכיאטר פרטי או דרך קופת חולים - תמיד לאסוף תיעוד. 

בנוסף, לעיתים יש צורך לקבל חוות דעת פסיכיאטרית. וכמובן, להיערך לקראת הוועדה הרפואית. שיעור הקצבה שייקבע (60%-100%) משתנה בהתאם לדרגת אי הכושר שתקבע הוועדה וישפיע על סכום הקצבה בפועל.

קצבת שירותים מיוחדים

מתמודדי נפש עם 40% נכות רפואית נפשית ומעלה, יכולים להיות זכאים לקצבת שר"מ - שירותים מיוחדים, הניתנת על ידי הביטוח הלאומי, בגין הצורך בסיוע רב בביצוע פעולות יום יום, כמו הלבשה, רחצה ועוד. 

לרוב, מדובר על מתמודדי נפש שאינם עצמאיים, הם או בני משפחתם, גם מי שנדחה בעבר לקצבה זו, יכולים להגיש בשנית תביעה ולהיבדק לזכאות. 

קצבה מחברת הביטוח 

מתמודדי נפש שבכוונתם לפרוש מעבודה לפני גיל פרישה בעקבות מצבם הנפשי, או מעוניינים לקחת פסק זמן בלתי מוגבל מהעבודה, או להפחית משעות עבודתם, יכולים להיות זכאים לפיצוי בגין אובדן כושר עבודה מחברת הביטוח, וכן לקצבת נכות מקרן הפנסיה (אין הדבר פוגע בחיסכון לקצבת הפרישה בגיל זקנה).

מימוש הזכאות יעשה בהתאם לפוליסת הביטוח האישית של כל אחד וכן בהתאם לתקנון קרן הפנסיה שלו. לציין, ניתן לקבל במקביל גם את קצבת הביטוח הלאומי, אך יתכנו קיזוזים כלשהם.

18 שנות ניסיון, ליווי רפואי ומומחי זכויות – לקבלת מקסימום הזכויות המגיעות לכם לחץ/י כאן! 

ערעור על דחיה

מתמודדי נפש אשר הביטוח הלאומי או חברת הביטוח דחו את בקשתם רשאים להגיש ערעור על כך. חשוב מאוד לזהות את הסיבה לדחיה ולטפל בה לפני הגשת ערעור ועל מנת שהדחיה לא תישנה. 

כמו כן, במצבים שבהם אושרה זכאות חלקית ניתן לערער אך רצוי לעשות זאת בזהירות רבה ובהתייעצות. 

לסיכום, כמה טיפים מאת "החברה המרכזית למימוש זכויות" שמלווה מתמודדי נפש ובני משפחותיהם במיצוי הזכויות למעלה מ-18 שנים. 

  • טיפול בהתמודדות נפשית וטיפול בזכויות מתמודדי נפש הם שני דברים שונים לגמרי, אך משפיעים זה על זה. 

יתכן שמדובר בדיכאון, חרדה, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), הפרעה דו-קוטבית או הפרעת אכילה מסוג אנורקסיה, ואולי סכיזופרניה, יתכן שמדובר בילד, נער או מבוגר, במקרים רבים יש זכויות שניתן לקבל. תמיד כדאי לשאול ולברר.

  • רוצים לצאת לדרך ולמצות את הזכויות? רגע לפני,  חשוב לוודא שהאבחון הפסיכיאטרי ברור ומדוייק וניתן על ידי גורם מוסמך ומקובל.

כמו כן, להציג מידע מפורט בנוגע להמלצות הטיפול, איזה טיפול ניתן, האם יש מגמת שיפור או נסיגה, לפרט כיצד ההתמודדות הנפשית באה לידי ביטוי בחיי היום היום ברמה המשפחתית, החברתית, התעסוקתית.

  1.  לא פעם מתמודדי נפש ובני משפחותיהם נתקלים בקשיים ובחוסר הבנה למצב, מאחר שחסר תיעוד, או שהועדה הרפואית לא התרשמה כמצופה, יתכן מאוד גם שבמספר הדקות שעמדו לרשותכם בועדה, לא ניתן היה להבין באמת את גודל המצוקה וההתמודדות היום יומית, אך לכל אילו יש פתרונות כאשר מתנהלים בדרך הנכונה והבטוחה. 
  2. ליווי רפואי ומומחי זכויות בתהליך מיצוי הזכויות יכול לשפר את הסיכויים לקבל קצבאות והטבות בכלל, ומיצוי זכויות מקסימלי בפרט. בסופו של דבר, מקבלי ההחלטות הם רופאים, ומולם רופאים הם התשובה הטובה ביותר. 
  3. גם אם זה נראה לכם מייאש, אין שיתוף פעולה מצד החולה, ואי אפשר להאשים אותו כמובן, זה לא הוא – זו המצוקה הנפשית שמנהלת אותו  – דעו לכם שיש מה לעשות, ואפשר לסייע לכם לקבל את מלוא הזכויות.  

18 שנות ניסיון, ליווי רפואי ומומחי זכויות – לקבלת מקסימום הזכויות המגיעות לכם לחץ/י כאן!