פרסום מודעה בגוגל לאורך ההיסטוריה: איך הכל התחיל ואיך זה מתקדם?

שנויה במחלוקת ככל שתהיה, הפכה הזירה האינטנרטית לחלק אינטגרלי בכל ענף ובטח בשיווק. קחו נשימה עמוקה: ובוא לצלול אל תוך מדרון הזיכרון - איך הכל התחיל? | וגם- מה צופן העתיד של השיווק במנועי חיפוש

חדשות כיפה תוכן שיווקי 30/03/23 21:09 ח בניסן התשפג

פרסום מודעה בגוגל לאורך ההיסטוריה: איך הכל התחיל ואיך זה מתקדם?
מנוע חיפוש, צילום: shutterstock

ככל שהשנים עוברות, העולם האינטרנטי ממזמן איבד את המטאפוריות שבביטוי והפך להיות מציאות נפרדת בעד עצמה המספקת עולמות תוכן משניים למציאות שעד היום, היינו צריכים להתלבש, לצאת מהבית, להתראות עם אנשים ובגדול - לעשות מאמץ מה עבורם. כיום האינטרנט הולך עקב בצד אגודל עם המציאות וכפי שהיא תרמה להיווצרותו, הרבה דברים נופו מהתרבות היומיומית ואילו אנשים הפכו ערים ורגישים יותר להיברידיות של המציאות.

שנויה במחלוקת ככל שתהיה, הפכה הזירה האינטנרטית לחלק אינטגרלי בכל ענף ובטח בשיווק. ואכן, האופן שהשיווק הדיגיטלי צבר את כוחו בזכות הפיכה של מנוע חיפוש פשוט לפלטפורמה פרסומית הוא אחד מסיפורי ההצלחה היותר מעוררי השראה שנתקלנו בהם.

למרות זאת, בעוד שהמציאות האינטרנטית הולכת ומתחזקת עולות הרבה שאלות בנוגע לאיך הכל התחיל. שיווק דיגיטלי היה תחום שבצעדיו הראשונים היה תחום רעוע, אשר השפעתו לא הייתה ידועה, וכעת - הוא מסובב את עולם השיווק ומהווה חלק בלתי-נפרד מהאופן שבו הוא ימשיך לסחרר אותנו בעתיד. אז איך הכל התחיל ומה לעזאזל צופן העתיד - כל המידע במאמר.

קחו נשימה עמוקה: ובוא לצלול אל תוך מדרון הזיכרון - איך הכל התחיל?

הרבה אנשים תוהים לעצמם מתי מנוע חיפוש שהיה אמור לעזור לנו למצוא מידע הפך להיות לוח חוצות אשר הפרסום בו הוא הנחשק והמניב ביותר. השורשים של הקידום האורגני הכו באדמה לראשונה לפני 26 שנה. השימושים הראשונים במונח "קידום אורגני" מעולם לא השיק בדעתו של אף אחד כשפרסום מודעה בגוגל היה השולי ביותר מביניהן.

מנועי החיפוש שאנחנו תלויים בהם היום ומאפשרים לכם את מה שכיום הוא פרקטיקה פרסומית של ממש, לא תמיד היו נחותים בהשוואה לכוח של גוגל. במאמר שפורסם ב"פורבס" אי שם לפני שלוש שנים השוו את התופעה של קידום אתרים כזירה פרסומית, לשילוט הכוונות בסופר-מרקט. מבחינת השיווק הדיגיטלי, גוגל היה אמור להסתכם בנישה שהיא לא מפוארת בהרבה מדפי הזהב המפורסמים.

הפרקטיקה של לשלם יותר על מנת לבלוט מעל שאר האנשים היה מה שהוביל את גוגל להפוך את היררכיית התוצאות שלה וגודל הפרסומות בצדי המסך על אותו הרעיון שעמד מאחורי דפי זהב ואין מה לומר – מדובר באחת היוזמות והתגליות הגדולות ביותר בכל הזמנים, אולם – היה לה קשה לבלוט מעל מתחרות כמו YAHOO. אז מה בכל זאת היה פריצת הדרך של גוגל? המשיכו לקרוא וגלו.

רבות יצרו מנועי חיפוש: אבל איך החיפוש של גוגל התעלה על כולנה?

הפיצוץ של פרסום באמצעות מנועי חיפוש כשחברות הבינו שהספר עם דפי הזהב הופך להיות תופעה נשכחת ולקוחות פוטנציאליים לא מבינים איך להגיע אליהם. אצלנו בדרוקסיט שכבר עשר שנים רואה שליחות באופן שבו היא בוחרת לשים את הזרקור על העסקים הקטנים, נשענת על אותו קו מחשבה עליו הונחה התשתית הפרסומית של מנועי החיפוש. עסקים קטנים מעולם לא התחרו בזירות הפרסומיות של העסקים הגדולים ולאחר שדפי הזהב הפכו להיות אתנחתא נוסטלגית וסזיפית ביחד עם העיתונות הכתובה ובטח עם המקומונים - העסקים הקטנים נשארו ללא פלטפורמה ראויה.

אז כן, מנועי החיפוש היוו אוטומציה לפרקטיקה בסיסית כמו דפי זהב, אבל גוגל הייתה ייחודית באותנטיות של התכנים האלה בשל יצירה של אלגוריתם שידע לזהות אם מדובר בתוכן איכותי ומבוסס. ובניגוד למה שאתם חושבים, ההצלחה של גוגל כמנוע חיפוש המהווה פלטפורמה פרסומית, לא היה הצלחה מיידית והרבה אנשים לא ראו בה הברקה כלשהי – לא כפלטפורמה פרוסמית ולא כמנוע חיפוש. אז איך בכל זאת היא התגלגלה לניצחון הזה?

כמה פשוט, ככה גאוני

תחילה, הפרסומות היו ערומות. חלק נרחב מהמבנה והיצירה היה ההישענות על היפר-לינקים אשר השימוש בהם היה פריצת הדרך של גוגל שראתה בכל פיסת מידע שמפורסמת בפלטפורמה שלה כחומר ביד היוצר. הלינקים הם סך הכל הטבעת מהימנות, הדרושה בכל ממסך הדורש אמינות, על התכנים שלכם. שאתם יצרתם. מילה אחר מילה, משפט אחר משפט, ממאמר אחד למאמר אחר, הופך להיות אמין יותר בעיני אנשים ברגע שהופך להיות מעוגן במקור צד ג'. זה הכל. כמה פשוט, ככה גאוני.

הקשר בין השענות על מקורות לאופן שבו בני אדם יתפסו אותך כאמין, היה דבר שעולם השיווק המסורתי עמל עליו מימים ימימה. אם זה בהצבת שלט חוצות לפרסום של סופר-מרקט אחד ליד סופר-מרקט אחר ובין אם זה מודעות גיוס היי-טק עם מימדי גודל שקשה לתפוס לאורך כל איילון – גוגל הבינה את הקשר בין אמינות לבין שיווק והתעלתה על כל ניסיון אחר אי פעם לעשות את זה וניצחה את טובי השיווק לפענח מהי אותה מילה, צבע או מנגינה שיובילו אתכם לסטות מהדרך בסופר מהשמפו הרגיל, לשמפו שלהם.

סמוך על סמוך: מה צופן העתיד של השיווק במנועי חיפוש

בהמשך, גוגל שהייתה רעיון ראשוני ולא מפלצת המידע שהיא היום, הפכה ליותר ויותר עוצמתית כשהתחילה ב-2002 להוציא את הרעיון הראשוני שלה לגבות כסף על ביטוי מפתח במחיר קבוע שהיה תלוי במיקום של המודעה עצמה – אבל הפרקטיקה שהתלוותה אליה הייתה הניצחון כשגוגל הייתה הראשונה לגבות מהמפרסמים תמורה לכל חשיפה שמגיעה בזכותה.

לאחר מכן, כשהוסיפה את האופציה לשלוט על כמות החשיפות לפי תקציבים, היה זה עניין של זמן עד שהפכה להיות מציאות פרסומית חדשה, מנצנצת, מרגשת שלא רק גברה על המתחרות, אלא יצרה דרך ייחודית משלה להמשיך ולשגשג את התעשייה הזאת מעלה ועד עצם היום וחצי יובל אחר כך, עדיין מהווה מקור ההכנסה מספר אחד שלה.

גוגל היא היחידה שהפכה אותנו למה שהיינו כחברה משחר הימים - רקמה אנושית אחת חיה המייצרת תכנים אותנטיים ואמיתיים שמאפשרים לכם לייצר תשתית שהיא דרך אחת מתוך רבות להעביר מפה לאוזן - כפי שמעולם לא.

עכשיו שאתם מבינים את החשיבות של אמינות ואותנטיות, אנחנו מזמינים אתכם להיות חלק משורות הלקוחות המרוצים שלנו שמאמינים בנו בדיוק כפי שאנחנו מאמינים בהם. דרוקסיט, סוכנות שיווק דיגיטלי בקריות, מובילה כבר מעל עשור אין-ספור עסקים קטנים שמאפשרים לכם להיות אוטוריטה בתחום העיסוק שלכם עם תכנים שיווקיים אותנטיים ומקצועיות שאין שנייה לה.