מהו מנהל תיק השקעות טוב?

אחת מאפשרויות ההשקעה הנפוצות והמקובלות בשוק ההון, הן עבור משקיעים מתחילים והן עבור משקיעים מנוסים, היא השקעה באמצעות חברת השקעות מקצועית ומנוסה. זה בדיוק הזמן להכיר מהו מנהל תיק השקעות טוב

חדשות כיפה תוכן שיווקי 30/03/23 17:38 ח בניסן התשפג

מהו מנהל תיק השקעות טוב?
ניהול תיקי השקעות, צילום: shutterstock

מסחר עצמאי או תיק השקעות מנוהל?

אפשרויות ההשקעה בשוק ההון רבות ומגוונות, הן מבחינת המכשירים הפיננסיים ואסטרטגיות ההשקעה והן מבחינת אפשרויות ההשקעה עצמן, המתאפשרות באמצעות שתי אלטרנטיבות עיקריות:

  • מסחר עצמאי: בעידן הדיגיטלי המתקדם של ימינו, בו המידע הרלוונטי ופלטפורמות המסחר מתאפשרות גם באופן מקוון, אנשים רבים בוחרים להשקיע את הזמן הנדרש, ולרכוש כלים והבנה בשוק ההון - ומתחילים לסחור באופן עצמאי.

  • תיק השקעות מנוהל: רכישת ידע ומומחיות בשוק ההון דורשת השקעת משאבים רבים, ובעיקר זמן. אבל מה קורה עם מי שאינם מעוניינים לקחת סיכונים מיותרים ו/או להשקיע את הזמן הנדרש, לעבור דרך תהליכי ניסוי וטעיה ולספוג את ההשלכות של צעדים שגויים שכל משקיע מתחיל מבצע? עבורם קיימת האפשרות של ניהול תיקי השקעות על ידי חברת השקעות מקצועית, המעמידה לרשות לקוחותיה מנהלי תיקי השקעות מומחים.

מיהו מנהל תיק השקעות?

לפני שנלמד מהם הפרמטרים העיקריים שהופכים את מנהל תיק ההשקעות לגורם מקצועי טוב ומומלץ, כדאי שנכיר מיהו מנהל תיק השקעות. מנהלי תיקים הם הגורמים המקצועיים האחראים על ניהול תיקי ההשקעות של המשקיעים. זאת לאחר שעברו הכשרה מתאימה וקיבלו רישיון לעסוק בניהול תיקי השקעות מטעם הרשות לניירות ערך.

תפקידו העיקרי של מנהל תיק ההשקעות הוא להכיר אתכם היטב, הן מבחינה אישית והן מבחינה פיננסית, וכן להכיר את שוק ההון כולל כלי ההשקעה הקיימים בשוק, צורת ההתנהגות של השוק וההשפעות השונות של תהליכים שונים על המתרחש בו. היכרות זו תאפשר לו להרכיב עבורכם את תיק ההשקעות המתאים ביותר למאפיינים, לצרכים ולמטרות שלכם.

מהו מנהל השקעות טוב?

איך נדע באמת מהו מנהל השקעות טוב? יתכן שבמבט ראשון כל מנהלי התיקים נראים לנו אותו דבר, ואין לנו ממש מושג כיצד לבחור את מנהל תיקי ההשקעות המומלץ ביותר.

למעשה, מנהל תיקי השקעות טוב נמדד במספר פרמטרים עיקריים:

  • מקצועיות: מנהל תיק השקעות טוב נמדד בעיקר על פי המקצועיות שלו, המביאה בסופו של דבר לביצועים מוצלחים של תיק ההשקעות המנוהל. מנהל תיקי השקעות מקצועי יודע להתאים את תיק ההשקעות לצרכים של המשקיע ולמצוא את הפתרונות המתאימים ביותר, גם במצבי שוק משתנים. 
  • אובייקטיביות: מנהל תיק השקעות טוב צריך לפעול באובייקטיביות ובהתאם לאסטרטגית ההשקעה שבחרתם, והמאפיינים והמטרות שלכם. זאת כמובן ללא אינטרסים נוספים, כמו למשל בחירת מוצרי השקעה של בית ההשקעות. חשיבותה של האובייקטיביות בניהול תיקי השקעות באה לידי ביטוי גם בהוראת הרגולטור, המחייב את בתי ההשקעות להודיע ללקוחותיהם במידה ויש להם זיקה לקרן המנוהלת (כלומר – הם גם מנהלים את הקרן וגם משווקים אותה באמצעות תיקי השקעות שהם מנהלים עבור לקוחותיהם).
  • שקיפות: שקיפות היא אחד הפרמטרים הנוספים המגבירים את תחושת האמון והביטחון שלנו במנהל תיק ההשקעות, וכן, היא מהווה פרמטר חשוב נוסף המעיד על איכותו של מנהל ההשקעות. שקיפות מוחלטת בתיק ההשקעות באה לידי ביטוי באמצעות דיווחים תקופתיים (על תיק ההשקעות עצמו וכן על הנעשה בשוק ההון) וגישה לאזור האישי שלכם עם מידע נרחב בכל זמן ומכל מקום באתר אינטרנט ו/או באפליקציה.
  • פשטות ונוחות: השקעות בשוק ההון כרוכות בלא מעט מושגים ומונחים פיננסיים מורכבים. אחד האלמנטים המעידים על מנהל השקעות טוב הוא, יכולתו לפשט את המושגים הללו בצורה נוחה וברורה. בין האפשרויות היעילות והנוחות במיוחד לפשט ולהסביר בצורה ברורה אחר הנעשה בתיק ההשקעות נמצאים הכלים הדיגיטליים, באמצעותם ניתן להבין בקלות איך ההשקעה שלנו מתקדמת
  • עלויות אנשים רבים נוטים לבחור מנהל תיק השקעות בהתאם לדמי הניהול הנגבים עבור ניהול התיק. עם זאת, חשוב להבין את כל מרכיבי עלות ניהול התיק, שכן לפעמים יש עלויות שלא מוצגות באופן שקוף, למשל – האם העמלה המוצגת לכם כוללת מע"מ? האם יהיו בתיק קרנות? ואם כן – מה העלויות הצפויות בגין ההשקעה בקרנות אלה? האם יחולו עמלות קנייה ומכירה בעת ביצוע פעולות בתיק? שקיפות העלויות מאוד חשובה ויש להקפיד על ביצוע השוואה נכונה שלהן.