"האמת שאני לא יודע": ככה זה נראה מהצד השני, הצד של המשפחות

בעמותת 'מקימי', שמלווה מאות משפחות הנמצאות במצוקה כלכלית עוזרים למשפחות רבות שנקלעו למצוקה לפני חג הפסח. זו בדיוק הסיבה ש'מקימי' מגייסת תרומות  לקמחא דפסחא - כלומר כספים שהולכים ישירות למשפחות עד שהם יעלו על דרך המלך

חדשות כיפה תוכן שיווקי 29/03/23 21:04 ז בניסן התשפג

"האמת שאני לא יודע": ככה זה נראה מהצד השני, הצד של המשפחות
מקימי, צילום: ללא

כלפי חוץ הם נראים כמו כולם - אבל במשך חודשים שלמים הם נמצאים בחוסר וודאות, שרבים מאיתנו לא יוכלו להכיל אפילו שבוע אחד. אליהו ומיכל כהן (שמות בדויים כמובן) פנו אל אחד מהמלווים של 'עמותת מקימי' לפני כמה שבועות. משפחה עם 5 ילדים, גרים באחד המושבים בפריפריה, שני בני הזוג, בעלי עסק עצמאי שעדיין לא הספיק 'לעלות על הגל' מתמודדים עם הוצאות רגילות למשפחה בסדר גודל שלהם, אבל ההכנסות מועטות בתקופה האחרונה.

הלוואות מאנשים פרטיים הם כבר הפסיקו לקחת לפני כמה שנים, כשהם הבינו שזה רק מחמיר את המצב, אבל המינוס בבנק הולך וגדל. בשבוע האחרון הם עברו את המסגרת שלהם, באופן שהחשבון נסגר לפעילות. גם מי שלא חווה זאת באופן אישי , יכול להבין שמדובר על עליית מדרגה בעומס והקושי הנפשי שכבר קיים ממילא במינון די גבוה. 

מחזירים למשפחות את היציבות הכלכלית שהיא כל כך זקוקה לו

אחד ממלווי מקימי משתף: "כששאלתי את אליהו ומיכל איך הם מסתדרים הם דבר ראשון ענו לי במשפט של אמונה ואופטימיות: 'זה רק נסיון לא קל, לפעמים ממש קשה לנשום, אבל משתדלים לקבל הכל באמונה, ולהבין את השיעורים שהקב"ה מלמד אותנו'. יחד עם זאת, כשנכנסנו איתם לשיחת עומק, היה ניכר שהמצב לא כל כך פשוט. העומס וחוסר הוודאות משפיעים על בריאות הנפש ואולי מה שהכי כואב הוא שביחד עם המתח הכלכלי קשה להימנע ממתח זוגי שעולה וצף בזמני שיא של לחץ".

בעמותת 'מקימי', שמלווה מאות משפחות הנמצאות במצוקה כלכלית, עובדים בצורה מסודרת ושיטתית, החל משיקוף תמונת המצב המפורטת של ההכנסות וההוצאות, קבלת החלטות בוגרות ומושכלות, סיוע וליווי בפועל כל הדרך עד ליישום מלא של ההחלטות החשובות, שבסופו של דבר מחזירים למשפחות את היציבות הכלכלית שהיא כל כך זקוקה לו.

ישראל, מנכ"ל 'מקימי' מסביר קצת על שיטת הפעולה שלהם עם המשפחות שפונות אליהם:"דבר ראשון אני מזמין אותם לפגישה עם אחד מהמלווים המקצועיים שלנו. המלווה שומע בקשב רב את הסיפור שלהם, והמסר הראשון שאני מעביר להם הוא: 'אמונה'. אני ראיתי בעיניים שלי מאות, ואולי אלפי, מקרים של משפחות, שהיה נראה להם שהם במצב נואש, שאי אפשר לצאת ממנו".

החגים מתקרבים, וההוצאות של כל משפחה גדלות

"ובסופו של דבר" ממשיך ישראל "כמו שחז"ל אומרים: 'פתחו לי פתח של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם', זה נכון גם בכל הנושא הכלכלי. כנראה שכשהקב"ה רואה שהמשפחה לוקחת אחריות כלכלית - יש סיעתא דשמיא לא צפויה שפשוט מסדרת את העניינים בסופו של דבר. אני לא מבטיח שום ישועה, אבל מספר שעל פי רוב, זה מה שאני רואה מול העיניים, יום אחרי יום, במאות מקרים".

המסר השני שחשוב לי להעביר הוא: "קחו אחריות וקבלו החלטות בוגרות". בסופו של דבר התקציב שלנו הוא מה שה' נתן לנו, אי אפשר להתכחש לזה, צריך לדעת להתנהל איתו נכון. זה מה שאנחנו מלמדים במקימי, איך 'להחזיק ראש' על כל סוגי ההוצאות הקבועות והחד-פעמיות, על פי סדר עדיפויות - שהמשפחה בעצמה קובעת". 

ב'מקימי' מבינים שלא מספיק לבנות אסטרטגיה ותכנית עבודה לטווח ארוך, החגים מתקרבים, וההוצאות של כל משפחה גדלות בשבועות הקרובים. זו בדיוק הסיבה ש'מקימי' מגייסת תרומות  לקמחא דפסחא - כלומר כספים שהולכים ישירות למשפחות, ש'מקימי' מלווה, ועוזרת להם לעלות על דרך המלך בהתנהלות כלכלית מצוינת. 

עד שהם יעלו על דרך המלך, צריך לאפשר להם לנשום

רק שעד שהם יעלו על דרך המלך, וזה לוקח זמן, צריך לאפשר להם לנשום, ולעשות את החג בכבוד, ממש כמו כל משפחה. בגלל שיטת העבודה המסודרת של 'מקימי' מי שתורם 'קמחא דפסחא' למקימי, יכול להיות בטוח שהכסף שלו הולך למשפחות שבאמת נמצאות במצוקה כלכלית. משפחות שמתנהלות בסיוע הליווי של 'מקימי', משפחות שהם בדרך לצאת מאפילה לאורה, ממצוקה כלכלית לרווחה, מחוסר וודאות יומיומי ליציבות כלכלית שמאפשרת חיים טובים ורגועים יותר. 

>>> כאן המקום להצטרף למשפחה של מקימי, לעזור למשפחות שיכול להיות מהם שחלק מהם הם שכנים שלכם, אנשים שאתם מכירים מקרוב. <<<

יש אולי קוראים וקוראות שיוכלו להזדהות עם הדו שיח הבא, שאותו המחיש לנו אחד ממלווי 'מקימי': "שאלתי את אליהו ביום חמישי: 'איך אתם מסתדרים לפסח?' אליהו ענה לי: 'האמת שאני לא יודע, אי אפשר להוציא שקל מהחשבון, ועדיין לא עשינו קניות לשבת, פסח נראה רחוק קצת' הוא מדבר כאילו 'עסקים כרגיל' אבל אני מבין את המתח שבה הוא נמצא".

"אני הולך לספר לאשתי, היא תיפול מהרגלים"

"אני מעביר לכם קצת עזרה, מענק מ'מקימי' לכבוד חג פסח". כשאני אומר לאליהו מה הסכום המדובר, עולות דמעות של הקלה מעיניו, "חכה אני הולך לספר לאשתי, היא תיפול מהרגלים". לא יודע אם מיכל נפלה מהרגלים, אבל הלב שלי ידע שעשינו את הדבר הנכון". 

>>> כאן המקום להצטרף למשפחה של מקימי, לעזור למשפחות שיכול להיות מהם שחלק מהם הם שכנים שלכם, אנשים שאתם מכירים מקרוב. <<<


הפרטים בכתבה זו מבוססים על מקרים אמיתיים.