ונהפוך הוא: פעמונים מובילים שינוי חברתי

יוקר המחיה שזינק בחודשים האחרונים משפיע על אזרחים רבים. חג הפורים, אותו נחגוג בימים הקרובים הוא חג העוסק בשאלה איך משנים מציאות? איך יוצרים שינוי? איך אנחנו יכולים לשנות או להשתנות?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 27/02/23 16:05 ו באדר התשפג

ונהפוך הוא: פעמונים מובילים שינוי חברתי
צילום: shutterstock

בחודשים האחרונים, החברה הישראלית עוברת שינוי. יוקר המחיה ועליית המחירים השפיעו רבות על משקי הבית בישראל. גם עליית הריבית משפיעה באופן משמעותי על גובה ההחזר החודשי של הלוואות ומשכנתאות שנלקחו. מצד שני, עליית המחירים הביאה גם לעלייה במודעות ואולי גם לשינוי בהרגלי הצריכה. את הנתונים המדויקים נחשוף בקרוב, בכנס מחקר של פעמונים בו נציג את מדד החוסן של משפחות בישראל. 

חג הפורים, אותו נחגוג בימים הקרובים הוא חג העוסק בשאלה איך משנים מציאות? איך יוצרים שינוי? איך אנחנו יכולים לשנות או להשתנות? הביטוי "ונהפוך הוא" מופיע לאורך כל סיפור המגילה ומבטא את השינוי. מרגע בו אסתר הופכת מנערה פאסיבית לאשה יוזמת ואקטיבית, המן מתכנן מזימה אך התחבולה מתגלה והוא נתלה במקום מרדכי ויום אבל הופך לשמחה ויום טוב.

תרומה למחצית השקל ומתנות לאביונים באמצעות ארגון פעמונים

השינוי במגילה נעשה לאחר ההבנה הפנימית של אסתר, שיש לה היכולת לשנות את המציאות כשעם ישראל בסכנה. והיא שואלת את עצמה, האם תוכל להוביל לשינוי או לא? 

כיצד אירע המהפך ומהי נקודת המפנה? מתי אסתר שינתה את התנהגותה והחלה להאמין ביכולתה לשנות? לאחר שנשלחו כתבי ההשמדה על היהודים, התיישב מרדכי בשער המלך בלבוש שק. בשעה כה מכרעת לגורלו של עם ישראל, לא התחלחלה אסתר אלא בשל לבושו של מרדכי. במקום לנסות לבטל את הגזרה, אסתר מבקשת ממרדכי לחזור לעיסוקיו, כאילו לא קרה דבר. מרדכי מספר לה שעם ישראל שרוי בסכנה ושעליה, כאישה בבית המלך, לעשות משהו: להתפלל, לבקש ולהתחנן על נפשה ועמה. 
אך אסתר לא האמינה שתוכל לפגוש את המלך. היא הבינה שהיא מסכנת את חייה. כשאנו קוראים את תשובתו של מרדכי לאסתר, היא מעוררת חלחלה כל פעם מחדש: "אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים. כי אם החרש תחרישי בעת הזאת רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות...". וזוהי נקודת המפנה. לאחר שמרדכי משקף לה את מצבה ומעמדה, אסתר אוזרת אומץ, משאירה מאחור את ההיסוסים והפחדים ופה מתגלה הפנים האמיתיות שלה. כשאסתר מבינה זאת, היא מזדקפת מלוא קומתה והופכת מאסתר של ראשית המגילה ל'אסתר המלכה' של סופה.

תרומה למחצית השקל ומתנות לאביונים באמצעות ארגון פעמונים

רגע ההשתנות נמצא איפוא ברגע בו אנו פושטים את התחפושת מעלינו, רגע מכונן שמצליח להעביר דרך החוויה, את ההבנה העמוקה לתחפושות ולמסכות שבחיינו ולמי שאנחנו באמת. גם בפנינו, מי פחות ומי יותר, עומדת הדילמה של אסתר. כל אחד מאיתנו עומד בפני לבטים לגבי מידת היכולת לעשות שינוי ולאמץ דרך חיים שונה. כולנו נדרשים לעשות את מה שעשתה אסתר: להתייצב ולברר: מה אוכל לעשות כדי לשנות את מצבי? איך אוכל לפעול אחרת ולהיטיב את חיי? איך אוכל להציל את משפחתי ממצב כלכלי מתדרדר ואיך הפעולות שלי, יכולות להשפיע גם על אחרים? האם החברה מכתיבה לי את חיי, או שההתנהגות והתנהלות שלי היא מתוך דוגמא אישית לילדי, למשפחתי ולחברה טובה יותר? 

אנו בפעמונים עוסקים בשינוי החברה הישראלית. בעשייה חברתית מתוך אכפתיות, ערבות הדדית ורצון לתת לאחר, כדי לבנות חוסן חברתי כלכלי של הפרט ובכך לחזק את הקהילה והמדינה כולה. טובת האחר היא נר לרגלינו. בהזדמנות זו, נרצה להודות לאלפי המתנדבים והמתנדבות, על ההשקעה, האכפתיות, הזמן ותשומת הלב בעשייה חברתית חשובה כל כך למען החברה בישראל. 

תוכלו להיכנס לאתר פעמונים לתרום, כדי לחזק את העשייה שלנו ולהוריד תכנים וטיפים בנושא התנהלות כלכלית נבונה.