תפור עליך: על מדרסים בהתאמה אישית לבריאות כף הרגל

מדרסים הפכו למוצר מבוקש בקרב רבים ומשמשים ספורטאים כמו גם אנשים רגילים בפעילויות ספורטיביות או בשגרת היומיום. באילו מקרים מומלץ מאוד להיעזר במדרסים מותאמים אישית?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 26/02/23 10:03 ה באדר התשפג

תפור עליך: על מדרסים בהתאמה אישית לבריאות כף הרגל
צילום: אמיר שלח פיקספיט מדרסים

אם בעבר מדרסים היו מוצר שיועד למקרי קיצון, כיום – בעיקר בזכות ההתפתחות הטכנולוגית בתחום – מדרסים הפכו למוצר מבוקש בקרב רבים ומשמשים ספורטאים כמו גם אנשים רגילים בפעילויות ספורטיביות או בשגרת היומיום. היתרון העיקרי במדרסים הוא יצירת מנח טוב יותר לכף הרגל, שישפיע לטובה על היציבה של כלל הגוף וימנע מצבים בלתי רצויים כגון כאב, דלקות, שחיקת סחוס ועוד. מדרסים כיום משמשים כפתרון יעיל למגוון בעיות אורתופדיות, ביניהן פלטפוס, הולפוס, דורבן ,  כאבי ברכיים, גב וצוואר, בוהן קלובה ועוד. תחום המדרסים מתחלק לשניים: מדרסים מודולריים – כאלו שמיוצרים בשיטה של פס ייצור אחד למספר רב של מדרסים באותו המודל, ומדרסים מותאמים אישית – כאלו שמיוצרים באופן ייחודי עבור לקוח.

מדרסים מותאמים אישית – איך זה עובד?

לכל אחד מאיתנו הוא כפות רגליים בצורה ייחודית שאין זהה לה. על מנת להתאים מדרס באופן המדוייק ביותר, עובר הלקוח מספר בדיקות וכן מדידות שונות שמאפשרות לזהות טוב את הבעיה וחומרתה ולהתאים לה את המדרס המדוייק על מנת לטפל בה. או במקרים שבהם לא קיימת בעיה משמעותית, כגון ספורטאים שרוצים ליהנות מנוחות מקסימלית בפעילות אינטנסיבית לאורך זמן יחד עם שמירה מירבית על בריאות כף הרגל ויציבות הגוף בכלל, נעשות בדיקות מקיפות שיאפיינו את גודל ומידות כף הרגל כמו גם זוויות הרגל, חלוקת עומסים, מרווחי הליכה ועוד. כך, גם אם הנעליים אינן מושלמות מבחינת הנוחות, זמן ניתן לייצר עבור הלקוח מדרס מותאם אישית שיספוג את העומסים בנקודות הנכונות ויאפשר נוחות מירבית לאורך זמן. אנשי מקצוע בתחום ואורתופדים רבים ממליצים כיום להיעזר במדרסים בהתאמה אישית, במיוחד לפעילים גופנית, על מנת להגן על כף הרגל, למנוע כאבים ולשפר ביצועים.

צילום: אמיר שלח פיקספיט מדרסים

באילו מקרים מומלץ מאוד להיעזר במדרסים מותאמים אישית?

מדרסים מותאמים אישית דורשים השקעה כספית גבוהה יותר מרכישת מדרסים  מודולריים, אבל עדיפים עליהם בהרבה, במיוחד במצבים שונים שבהם יש צורך להתחשב במבנה כף הרגל הייחודי של הלקוח:

ספורטאים 

אצנים, שחקני כדורגל וכדורסל, שחקני פוטבול, קפיצות למרחק ועוד – כל אלו עוסקים בפעילויות שמצריכות את כף הרגל להתמודד עם עומסים גדולים ומשתנים, ובמקרים כאלו – מומלץ מאוד להגן על כף הרגל ולשמור על מנח תקין שלה לאורך הפעילות. שמירה כזו גם תמנע פציעות אקוטיות וגם תאפשר למתאמן (או המתעמל) ליהנות מזמן ארוך של פעילות עם מינימום כאבים או תופעות אחרות שנלוות לעיסוק בספורט אינטנסיבי.

יתר-פרונציה בכף הרגל

תנועת כף הרגל בגוף האדם מחולקת לשני שלבים: הראשון נקרא "פרונציה" – בו מתקיים המפגש הראשון בין כף הרגל לקרקע. בשלב זה מתרחשת מעין "קריסה" של קשת כף הרגל, שמאפשרת לספוג את העומס ולבלום זעזוע. לאחר מכן מתקיים השלב השני – ה"סופינציה", בו הקשת חוזרת להיאסף ובכך מאפשרת להאיץ לצעד הבא. מי שתנועת כף הרגל שלו מתאפיינת ביתר-פרונציה מרגיש שכף הרגל שלו כאילו "משתטחת" מידי בכל צעד, מה שגורם לליקוי ביכולת בלימת הזעזועים של כף הרגל, יחד עם כאבים שמתפתחים באזור הקשת המדיאלית עם השנים. ההמלצה במצב זה היא להתאים מדרס ייחודי לכף הרגל שיספק תמיכה לקשת כף הרגל וימנע קריסה שלה פנימה.

פלטפוס בכף הרגל

כולנו מכירים את הביטוי "פלטפוס", שמשמעותו – רגל שטוחה. במצב זה קשת כף הרגל נמצאת במצב אורכי ונמוך גם בזמן עמידה והתנועה הופכת למאתגרת יותר, כך שיש צורך בהפעלת מאמץ רב יותר בכל צד. מצב של פלטפוס גורם לא פעם לבעיות משנה אחרות, כגון כאבים בכף הרגל, כאבי ברכיים, כאבי גב ועוד.

מדרסים בהתאמה אישית יאפשרו לכף הרגל לחזור למנח מאוזן ונכון מבחינת גובה הקשת ועל ידי כך יאפשרו תנועה יעילה יותר של כף הרגל ובעקבותיה של הגוף כולו.

כאבים בכפות הרגליים

כמעט ואין אדם בעולם המערבים שלא חווה כאבים בכפות הרגליים במהלך חייו. פעילויות שונות יחד עם סוגים שונים של נעליים ללא תמיכה מתאימה גורמים לחלוקה לא מאוזנת של עומסים על כף הרגל וכתוצאה מכך עשויים להיגרם כאבים בשלל מקומות ברחבי הגוף: כפות רגליים, קרסול, ברכיים, שוקיים, גב, כתפיים ואפילו צוואר. כף הרגל מהווה את בסיס המדרך של הגוף, וכאשר קיים חוסר איזון באזור זה – ההשפעה תהיה על הגוף כולו. מדרסים בהתאמה אישית מהווים פתרון לכמעט כל סוג של כאב שנובע ממנח כף רגל לקוי ואנשים רבים שסבלו מכאבים במשך זמן רב מדווחים על שיפור ניכר עד העלמת הכאב לחלוטין בשימוש במדרסים נכונים עם התאמה מדוייקת לכף הרגל שלהם.

מותאמים אישית – היתרונות

כיום חלק מקופות החולים וכן רשתות שונות מציעות רכישה של מדרסים מודולריים, שמכוונים לפתור מצבים שונים של דפורמציות בכף הרגל. בשיטה זו, כל מי שסובל מפלטפוס, לדוגמא, יקבל את אותו מדרס (במידה שלו) בצורת כף רגל כללית ובו כרית קטנה במרכזו להרמת הקשת, ללא התחשבות בצורה הייחודית של כף הרגל שלו, מיקומה המדוייק של הקשת, מידות הכף יחד עם האצבעות, זווית ההליכה, מרווחי ההליכה ועוד. נקודות אלו חשובות להבנת כלל המצב של כף הרגל, וללא התחשבות בהן לא יחלוף זמן רב עד שהמדרסים יהפכו למכאיבים, מציקים או לא מסייעים כלל לפתרון הבעיה. מדרסים מותאמים אישית מיוצרים לאחר סדרת בדיקות מקיפות, לעיתים יחד עם הטבעה של צורת כף הרגל, כך שהלקוח מקבל מדרס שמיוצר בדיוק לפי מידות כף רגלו (כולל רוחב הרגל), זוויות ההליכה וחלוקת העומסים בה. מדרסים מסוג זה, שמיוצרים באמצעות חומרים ייחודיים ועמידים לאורך זמן, יאפשרו ללקוח ליהנות מנוחות לאורך זמן ארוך, להתעמל ולהתאמן גם בפעילות גופנית אינטנסיבית בראש שקט ובידיעה שכף הרגל מוגנת מפציעות שונות ובעיקר משיפור מורגש בכלל היציבה של הגוף כולו.