כיצד תדעו שהטיפול בהצפה אכן הסתיים?

רבים חושבים שלאחר תיקון מקור הנזילה וגריפת או שאיבת הנוזלים, הטיפול בבעיה הסתיים. המציאות בשטח מורכבת הרבה יותר, ובחלק גדול מהמקרים יש פעולות נוספות שיש לבצע באופן מיידי כדי למנוע נזקים עתידיים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 17/11/22 12:39 כג בחשון התשפג

כיצד תדעו שהטיפול בהצפה אכן הסתיים?
צילום: FREEPIK

הצפה, נזילה, או מקור של רטיבות הם פוטנציאל לנזק למבנה ובייחוד לרצפה והתשתיות שתחתיה. רבים חושבים שלאחר תיקון מקור הנזילה וגריפת או שאיבת הנוזלים, הטיפול בבעיה הסתיים. המציאות בשטח מורכבת הרבה יותר, ובחלק גדול מהמקרים יש פעולות נוספות שיש לבצע באופן מיידי כדי למנוע נזקים עתידיים.

במקרים רבים הטיפול בבעיה עוד רחוק מלהסתיים

נכון, הנזילה תוקנה ואולי הרצפה כבר נראית יבשה לחלוטין, אבל במקרים רבים הטיפול בבעיה עוד רחוק מלהסתיים. נזילה מהצנרת התת ריצפתית, או מים (מי ברז, מי גשם או אפילו מי ביוב), שחלחלו בין אריחי הריצוף, נקווים מתחת לרצפת המבנה באופן שאינו גלוי לעין, אך עדיין מהווים פוטנציאל ללא מעט נזקי רטיבות אשר עלולים להתפתח בהמשך.

בין הנזקים הנפוצים של רטיבות לא מטופלת ניתן למנות:

  • התפשטות עובש על קירות המבנה ותכולתו.
  • התקלפות צבע וטיח, והתפשטות כתמי רטיבות בקירות.
  • התפשטות ריחות רעים.
  • התעוותות רהיטים, משקופים ופרקטים.
  • קצרים בלתי מוסברים בתשתית החשמל.
  • נזקי חלודה בציוד אלקטרוני.
  • במקרים קשים - נזקים לתשתיות המבנה.
  • ועוד.

כדי להימנע מהתפתחות נזקים אלו חשוב לוודא ייבוש מלא של המבנה לאחר ההצפה, בדגש על המצע התת רצפתי.

ראשית, יש לבדוק את רמת הרטיבות במצע החול או הסומסום שמתחת לריצוף כדי לוודא שהוא עומד בדרישות התקן המותר - עד 6% רטיבות במצע חול ועד 3% במצע סומסום. במידה ורמת הרטיבות עולה על התקן, יש לדאוג לייבוש מלא באמצעות הליך מקצועי של ייבוש רטיבות מתחת לריצוף .

השיטה  ייבוש יסודי של הרטיבות במהירות גבוהה ובמינימום הרס 

תהליך הייבוש התת רצפתי מתחיל בזיהוי הרטיבות והיקף התפשטותה כדי להיות מדויקים במיקום עד כמה שניתן. לאחר מכן מתחיל תהליך הייבוש עצמו, כאשר אחת האופציות המועדפות הינה ייבוש באמצעות לוחות תרמיים המעלים את טמפרטורת המצע התת רצפתי אל קרוב לשמונים מעלות, על מנת להגביר את קצב אידוי המים. במקביל, מכשירי ייבוש ייעודיים שואבים את המים ומפנים אותם אל מחוץ למבנה.

שיטה זו מאפשרת ייבוש יסודי של הרטיבות במהירות גבוהה ובמינימום הרס למבנה ולתכולתו, ומבוצעת בארץ על ידי  חברת בלפור ישראל -  הסניף הישראלי של קונצרן BELFOR העולמי המוביל בתחום שיקום הנזקים. ייבוש מלא ומקצועי בשיטה זו לוקח במרבית המקרים ימים ספורים בלבד, בתלות בהיקף הנזק הקיים ותנאי השטח.

רק לאחר שהמדידות מראות שהושג ייבוש מלא ורמת הלחות תקינה ניתן לבצע חיטוי במבנה במידת הצורך (בעיקר במקרים של הצפת ביוב), והשלמת התיקונים האחרונים, כגון תיקוני צבע, הנדרשים כדי לחזור לשגרה מלאה ובטוחה.