לאורכה ולרוחבה של הארץ: טיולים ופעילויות בחול המועד סוכות

מדינת ישראל הקטנה עשירה ומלאה בפניני טבע מהיפים בעולם, שמושכת אליה תיירים רבים בכל שנה. החג הקרב הוא הזדמנות נהדרת לטייל בה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 03/10/22 14:10 ח בתשרי התשפג

לאורכה ולרוחבה של הארץ: טיולים ופעילויות בחול המועד סוכות
אתר השומרוני הטוב, צילום: בועז צרפתי

חול המועד סוכות הוא הזדמנות נהדרת להנות מנופי ארצנו היפה, המשלבים ארכיאולוגיה ומורשת של היסטוריה יהודית מפוארת ורבת שנים. בצפון, בדרום ובמרכז – וכמעט בכל אזור בו תחפצו מחכה לכם חוויה נהדרת לבילוי משפחתי עם הילדים, המשלב גם פעילויות מהנות שגם מבוגרים לא ישכחו. 

כמדי שנה רשות הטבע והגנים נערכת לקליטת מאות אלפי המטיילים במהלך ימי החג וחול המועד באתרים הרבים מצפון ועד דרום ונערכה בהתאם גם עם הארכת שעות הפעילות בימי החג במגוון האתרים על מנת לאפשר למטיילים לפרוש את זמן הביקור לאורך זמן ארוך יותר ובכך להעצים את חווית הביקור. רשות הטבע והגנים הציבה סוכות כשרות בכל האתרים קולטי הקהל לרווחת המבקרים כדי לאפשר קיומה של מצוות הישיבה בסוכה גם במהלך טיול בחיק הטבע.

במסגרת זאת המבקרים במבחר גנים לאומיים יוכלו ליהנות ממופעי "נושמים תרבות" בשיתוף מפעל הפיס, ללא תשלום נוסף עם נבחרת להטוטנים, אומני קרקס, שחקנים, נגנים, זמרים ועוד. האומנים יהיו פרושים במספר נקודות בגנים הלאומיים ויופיעו בזמנים מוגדרים במהלך שעות הביקור.

הדרכות מקצועיות של מורי דרך בשיתוף משרד התיירות בעשרות גנים לאומיים ושמורות טבע שיעשירו עוד יותר את חוויות הביקור של המבקרים באתרים. ההדרכות תהיינה ללא תשלום נוסף וללא צורך ברישום מראש להדרכה. מומלץ לעקוב אחר הפעילויות הללו ורבות נוספות באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים ובעמודי הרשתות החברתיות של הרשות.

"נהיה כולנו אבירים" בגן לאומי כוכב הירדן 

גן לאומי כוכב הירדן מציג למבקרים מבצר צלבני יחיד במינו בישראל, המשקיף ממרומי הגליל התחתון על בקעת הירדן והגלעד. מבצר כוכב הירדן הוא השלם והשמור מבין מבצרי הצלבנים בישראל. מבנה חסון ומרשים זה נבנה בקצה המזרחי של רמת יששכר, בגובה של 312 מטר מעל פני הים, על שפת המצוק היורד לעבר בקעת הירדן, כ- 550 מטר מעליה.

בימים 11-13.10 יתקיימו שפע של פעילויות לאורך היום והערב במבצר השלם ביותר בארץ.

פעילות יום: "בדרך לגביע" - משחק אבירים חווייתי הכולל סדנת חרבות ומגנים ומשימת ניווט משפחתית בתוככי המבצר הצלבני העתיק.

פעילות ערב: סיור מודרך לאור תאורת לילה ייחודית במבצר. נהלך במעברים נסתרים, נשמע את סיפור המבצר הצלבני המבודד, נכיר מקרוב את חיי היום יום של האבירים: מה לבשו? עם מה לחמו? ומה אכלו?

סדנת חרבות ומשחק ניווטים מתקיימים בשעות היום 17:00-10:00

סיורים מודרכים יתקיימו בשעות הערב: 18:00, 20:00.

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר. חינם למנויי מטמון.

הלינה באתר בהרשמה ובתשלום מראש.

לפרטים על הפעילות >>

פעילות אבירים בגן לאומי כוכב הירדן | צילום: סיגל הר ציון רשות הטבע והגנים 

אבירים

אבירים בכוכב הירדן | צילום: רחל אשכול

סיור מומחז ותיאטרלי בשומרוני הטוב

השומרוני הטוב הינו אתר שנמצא לצד הכביש המהיר המחבר בין ירושלים לים המלח. במשך דורות רבים היה התוואי הזה בשימושם של צליינים, נזירים וחוקרי מקרא, בדרכם אל אתר הטבילה בנהר ירדן (קאסר אל-יהוד). ראשיתה של דרך זו בימי הבית הראשון, והיא זכתה לפריחה בתקופות הביזנטית והצלבנית. כיום מוצגים במקום שרידים ארכיאולוגיים ובהם פסיפסים מרשימים.

בחאן השומרוני הטוב תוכלו להצטרף עם בני המשפחה לחגיגה צבעונית ומפתיעה באווירה מדברית אותנטית, עם שומר טורקי, נוטר אנגלי, שומרוני וקבלן בניין, שנפגשו על אם הדרך.    במהלך כל היום תתקיים סדנת אומן ויצירה לילדים להכנת פסיפסים.

נוסף על כך אפשר יהיה ניתן לצאת לטיול עצמאי עם המשפחה בעזרת דף פעילות חוויתי ומאתגר ולבקש את מערכת ההדרכה הקולית שלנו בקופת האתר.
הסיורים הם חלק מפרויקט ההדרכות של משרד התיירות במטרה לסייע למורי הדרך בארץ.

היכן: אתר השומרוני הטוב (ליד מעלה אדומים).

מתי: חוה"מ סוכות, בימים שלישי-חמישי 11-13.10, בשעות 10:00,12:00, 14:00.

לפרטים על הפעילות >>

פעילות פסיפסים בגן הלאומי השומרוני הטוב

פעילות פסיפסים בגן הלאומי השומרוני הטוב | צילום: חסן רואשדה רשות הטבע והגנים

חפירה ארכיאולוגית בכפר היהודי בגן לאומי כורזים 

בגן הלאומי נכללים שרידי היישוב היהודי הקדום כורזים. ביישוב כורזים מוכרים חמישה רבעים. הרובע המרכזי והעשיר נחפר בחלקו ושוחזר, וכך גם מבנים מעטים ברובע המערבי. לפי תכנון העיר בתקופה הרומית גם כורזים נבנתה במבננים גדולים (אינסולות) וכל מבנן נתחם בארבעה רחובות. היישוב התפתח במאה ה-2 לספירה בעקבות גזרות אדריאנוס (שנת 135), שהביאו להגירת יהודים רבים מיהודה לגליל, והתפשט דרומה ומערבה.

בחול המועד סוכות משלישי עד שישי בשעות 8:00-16:00 תתקיים פעילות חפירה ארכיאולוגית בכפר היהודי כורזים שתאפשר ללמוד ולהכיר את תושבי הכפר היהודי שחיו בנוף הכנרת כבר לפני 2000 שנה. בנוסף, יצאו סיורים מודרכים בני כשעה וחצי בכל שעה עגולה לבתי הבד, גת, מקווה הטהרה וכמובן בבית הכנסת המפואר החצוב בבזלת.

בית הכנסת הקדום, עבר השנה עבודות שימור  ושיחזור וזו הזדמנות פז לראות את התהליך מקרוב, לחוות ולראות את שמתחדש. הסיורים יצאו בימי שישי 7.10, 21.10, 28.10 ובסוכות 10.10, 15.10, 16.10, 17.10 בשעות 10:00, 12:00

לפרטים על הפעילות >>

כורזים

גן לאומי כורזים | צילום: רחל אשכול

חגיגת סוכות בגן לאומי עבדת

עבדת הייתה עיר נבטית ששכנה על ציר המסחר הנבטי שבין פטרה לנמל עזה, הלא הוא דרך הבשמים המפורסמת. מרכז העיר השוכן על שלוחת גבעה המתנשאת לגובה של 655 מטר, ציר התנועה העתיק והשרידים המרשימים שנותרו בעיר ימחישו לכם את תושייתם של הנבטים שבנו ופיתחו עיר מפוארת שאף הוכרה כאתר מורשת עולמית ע״י אונסק"ו.

בתאריכים 11 ו-13 באוקטובר בשעות 15:00-18:30 יֵצאו מהחניה העליונה מדי חצי שעה אל תוך העיר, על כנסיותיה ומקדשיה המרהיבים ובין הפעילויות יהיו גם תחנת צביעת כדים לילדים, משחקי עץ לכל המשפחה ואף עמדת יינות מהנגב, לצד פלטות גבינות ממחלבת צאלה. 

בחוה"מ סוכות 12.10, 14.10 בשעות 11:00, 14:00, 16:00 יתקיימו סיורים בגיתות עתיקות ששוחזרו לאחרונה, במערות ליישון יין ובתצפיות מרהיבות על טראסות עתיקות וכרמים מודרניים ב"טרואר" הנגב הייחודי. מומלץ להגיע לסיור השקיעה, שבו אפשר לראות מהמקדשים הנבטיים המרשימים את האזור כולו מתעטף באור יקרות של דמדומים. 

לפרטים על הפעילות >>

גן לאומי עבדת

גן לאומי עבדת | צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים

עבדת

גן לאומי עבדת | צילום: מנו גרינשפן

לאור מספר הרב של המטיילים הצפוי בשמורות הטבע והגנים הלאומיים רשות הטבע והגנים ממליצה למטיילים לשריין את מקומם ברישום מוקדם מראש לביקור באתרים במועד המתאים  על מנת להבטיח את כניסה לאתר. פרטים מלאים על שעות הביקור בכל אתר באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים.