תביעת כתובה - לא בכל מקרה

תביעת כתובה מקובלת ונפוצה במקרה שבני הזוג החליטו לסיים את חיי הנישואין. אך האם באמת בכל מקרה יהיה ניתן לבקש כתובה, או שמא לפעמים לאישה אין זכות לקבל כתובה?

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/22 21:58 טז באלול התשפב

תביעת כתובה - לא בכל מקרה
צילום: Nati Shohat/FLASH90

תביעת כתובה מקובלת ונפוצה במקרה שבני הזוג החליטו לסיים את חיי הנישואין, אך האם באמת בכל מקרה יהיה ניתן לבקש כתובה, או שמא לפעמים לאישה אין זכות לקבל כתובה. במאמר זה נסקור מה הם העילות המרכזיות אשר בגינם ניתן לבקש כתובה ומתי האישה מאבדת את כתובתה.

תביעת כתובה בגירושין בעקבות בגידה של הבעל

המקרה הנפוץ ביותר בן האישה מגישה תביעת כתובה הוא כאשר הגירושין הם בעקבות בגידה של הבעל. במקרה כזה גם אם האישה פתחה תיק ליישוב סכסוך והגישה תביעת גירושין, הרי שהיא תהיה זכאית לקבל את מלוא הכתובה. יחד עם זאת ככל ומדובר בבגידה ישנה אשר לא בגינה הוגשה תביעת גירושין, לא יהיה ניתן להיתלות בבגידה הישנה בכדי לחייב את הבעל בכתובה.

תביעת גירושין מי מגיש הראשון

במקרה בו אין עילה מובהקת לאחד מבני הזוג בשביל להגיש את תביעת הגירושין, קיימת השלכה רבה לשאלה מי הגיש את תביעת הגירושין הראשון. בהתאם להלכה המגיש את תביעת הגירושין עליו מוטלת החובה להוכיח כי בן הזוג הוא שאשם בפירוק התא המשפחתי. לא פעם אני נתקל בגברים שטוענים במשרדינו טוען רבני יהודה אבלס על כך שהאישה הינה אישה מורדת, ולכן הם מבקשים להגיש תביעת גירושין, אך צריך לדעת שככל ולא תקדם לתביעת הגירושין, תביעת מורדת, האישה עשויה לקבל את הכתובה למרות מרידתה. לכן הצעתי לפני שאתם מגישים תביעת גירושין, להקדים ולהגיש תביעה להכריז על האישה שהיא מורדת, כך שתביעת הגירושין שתוגש לאחר מיכן לא תפגע בסיכוי להצליח בתביעת הכתובה.

תביעת כתובה מול תביעת חלוקת רכוש

תביעת כתובה ותביעת חלוקת רכוש בין בני זוג הינם תביעות שונות אשר על פניו לא אמורה להיות להם כל קשר, אך בפועל חיוב הכתובה מותנה בתוצאות ההליך של חלוקת רכוש בין בני זוג. הסיבה לכך היא העובדה כי בהתאם להלכה, חלוקת רכוש בין בני הזוג צריכה להיות באופן שבו כל אחד מבני הזוג נשאר בזכויותיו. כלומר ככל והגבר צבר סכום כסף גבוה יותר בזכויות הפנסיוניות, הרי שהוא יישאר הבעלים הבלעדי על זכויות אלו, לא כן לפי חוק יחסי ממון חלוקת הרכוש תתבצע באופן שוויוני ללא כל קשר על שם מי רשום הזכות. במקרה בו הגבר צריך להעביר לידי האישה סכום כסף מכוח חוק יחסי ממון בניגוד להלכה, הרי שהוא יהיה רשאי לקזז את הסכום אותו הוא העביר לידי האישה מכוח החוק. מסיבה זו לפני שאתם מתחילים לנהל הליך של תביעת כתובה ולהיגרר להליכים משפטיים ארוכים, כדאי שתתייעצו עם טוען רבני הבקיא בדיני משפחה בבית הדין הרבני, בכדי שהוא יוכל לתת לכם את הייעוץ המשפטי הנכון.