האם גבר ששינה את מינו יכול להשלים מניין?

צמד הספרים התורניים "שו"ת איש יהודה", של הרב יהודה שלוש, אחד הלכתי העוסק בנושאים ההלכתיים האקטואליים והמעניינים ביותר בעידן הנוכחי ועונה על השאלות הסבוכות ביותר הקיימות כיום והשני פרשני בנושא פרשות השבוע

חדשות כיפה תוכן שיווקי 08/09/22 19:20 יב באלול התשפב

האם גבר ששינה את מינו יכול להשלים מניין?
הרב יהודה שלוש, צילום: שמואל

אגוד חכמי המערב מעשיר את הספרייה היהודית בשני ספרים נוספים מפרי עטו של הרב יהודה שלוש. צמד הספרים התורניים "שו"ת איש יהודה", אחד הלכתי העוסק בנושאים ההלכתיים האקטואליים והמעניינים ביותר בעידן הנוכחי ועונה על השאלות הסבוכות ביותר הקיימות כיום והשני פרשני בנושא פרשות השבוע.

בספר הראשון מבין השניים, דן הרב שלוש, המשמש כרבה של מזרח נתניה וראש בית מדרש לרבנות ודיינות, ומשמש גם כדובר אגוד חכמי המערב, בשאלות אקטואליות ומעניינות העולות בימים אלה. בין הסוגיות הנידונות בספר: דין ירושת הבנות בעידן המודרני, גבר שהחליף את מינו האם משלים מניין, האם יש מקום להתענות בארבע תעניות אחר כיבוש ירושלים והכותל, האם אישה בימינו שלא בדקה עצמה מחוצצי טבילה צריכה לחזור ולטבול, האם אישה חייבת לשנות מנהגי בית אביה בבואה לנישואין, האם יש חובה בתנור בשרי וחלבי, כיור חלבי ובשרי, האם יש מקום להולדת ילד מחוץ לנישואין לרווקה מבוגרת, ועוד שאלות מאתגרות ומורכבות. הכל ברוח חכמי המערב, בגישת "כוחא דהיתרא עדיף", והכל תוך ברור הלכתי מקיף של סוגיות הגמרא והראשונים עד לפסיקת ההלכה.

בספר השני, העוסק בפרשת השבוע משלב הרב התייחסות של תפיסת עולם משנות האלפיים לסוגיות מורכבות כמו עקידת יצחק, חטא דוד ובת שבע, חטא אדם הראשון, האם יש מקום לקורבנות בימינו לאחר שייבנה בית המקדש, מה גרם לחכמים לשנות מפשט לדרש ועוד סוגיות רבות נוספות. הספר מגיש זווית מרתקת על פרשות השבוע ומציג בפני הקורא את סיפורי התנ"ך בשפה בהירה ונוחה, ובנוסף יוצק בו עומק מיוחד.

סוגיות ייחודיות בעידן בנוכחי

אחת הסוגיות המורכבות שמופיעות בספר, אשר באופן ישיר מתייחס לדור שבו אנו נמצאים, הוא שיתופו של גבר אשר עבר ניתוח לשינוי מינו לנקבה בתפילה במניין. מדובר על מקרה אמיתי, איתו התמודד הרב יהודה שלוש, של אדם שפנה אליו לאחר שעבר את השינוי, מכיוון שהרגיש כמו נקבה. בתשובה לשאלה זו, מסתמך הרב על תשובת האר"י ופוסק כי מבחינת ההלכה הוא עדיין זכר. הרב שלוש טוען כי לגוף זכרי יש נשמה זכרית ומה שקובע זה גם הנשמה וגם הגוף והשינוי שמתבצע ע"י אדם לא נחשב מבחינת ההלכה, על כן הוא נשאר זכר ומצטרף למניין ומקומו בעזרת הגברים בבית הכנסת.

השמעת עמדותיהם של חכמי המערב

אגוד חכמי המערב הוקם כדי להפיץ תורתם של חכמי המערב והשקפתם ולהשמיע את עמדותיהם בסוגיות ציבוריות אקטואליות לאור מורשתם של הרב ראשון לציון הרב עוזיאל, הרב יוסף משאש, הרב משה מלכה, הרב דוד שלוש ועוד. ספרים קודמים, יצאו במסגרת הסדרה "שכינה במערב – קו הלכתי מקורי", שעוסקת במשנתם ההלכתית של חכמי המערב.

השקת הספר תתקיים באירוע מכובד ביום שני, ט"ז באלול, בשעה 19:30 בבית הכנסת "אור חדש" במזרח נתניה בהשתתפות הרה"ג אליהו אברז'ל ראב"ד ירושלים, הרה"ג אברהם שלוש ראב"ד חיפה, הרה"ג שלמה שושן דיין בי"ד צפת, מר יעקב חגואל יו"ר ההסתדרות הציונית, פרופסור צבי זוהר מאוניברסיטת בר אילן, מר אלי דלל מ"מ ראש העיר נתניה ומכובדים נוספים.

לרכישת הספרים, ניתן לפנות למחבר בטלפון: 055-6686006.