17 שנה לעקירה, גוש קטיף עדיין כאן

בשבוע הבא, ייערך ביד בינימין 'כנס קטיף השמיני לאחריות לאומית' במהלך הכנס אותו יוזם מרכז מורשת גוש קטיף וצפון השומרון ידונו האורחים בשאלות על החברה הישראלית. גבולות השיח, כיצד השפיעה ההתנתקות על היכולת לשבת יחד וגם מה הם התחושות שמלוות היום את מי שנעקרו מביתם בקיץ 2005

חדשות כיפה תוכן שיווקי 26/07/22 11:30 כז בתמוז התשפב

17 שנה לעקירה, גוש קטיף עדיין כאן
הפינוי מגוש קטיף, צילום: Pierre Terdjamn/Flash90

ככל שחולפות השנים, המשמעות של קיץ 2005 על החברה הישראלית, ההנהגה, הציונות הדתית, המערכת הפוליטית וסוגיות נוספות רק הולכת מתחזקת ומתבהרת. לאורך השנים האחרונות מוביל מרכז מורשת גוש קטיף וצפון השומרון מידי קיץ כנס מרכזי תחת הכותרת "אחריות לאומית" שמבקש לעסוק בסוגיות ליבה בחברה הישראלית, למצוא את ההקשר של גוש קטיף ולנסות להבין: מה מכאן?

את הכנס השנה, שיעסוק בקווים האדומים של השיח בחברה הישראלית, יפתח העיתונאי עמית סגל כשיארח לשיח פתוח של אחד על אחד את יו"ר תנועת ש"ס הרב אריה דרעי, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ ויו"ר הכנסת לשעבר ח"כ יולי אדלשטיין. בנוסף במהלך הכנס יתארחו גם שר התרבות והספורט חילי טרופר ושרת הפנים ויו"ר ימינה איילת שקד.

לצד הפוליטיקאים ייערכו שלושה מושבים מרכזיים: הראשון יעסוק בשאלת הציונות הדתית וצה"ל, תורת לחימה או לחימה בתורה? במהלכו יתארח מי שעמד בראש אגף משאבי אנוש בצה"ל עד לאחרונה תא"ל במיל סמי הולצקן ששימש גם ראש חטיבת הנפגעים. יחד איתו ינסה העיתונאי קלמן ליבסקינד להבין כיצד רואים בצבא את השיח עם הציונות הדתית על שלל האתגרים. בהמשך ייערך פאנל בהשתתפות הרב יעקב מדן, הרבנית מיכל נגן ודני זמיר.

המושב המרכזי השני יבקש לברר האם הפילוג בחברה הישראלית הוא גזירת גורל או מעשה ידי אדם? בפאנל אותו תנחה העיתונאית שירית כהן אביטן יתארחו עודד רביבי, צבי סוכות, יריב אופנהיימר ופולי בורנשטיין. בשיח המשותף יבחנו האם יש "אחראים" לפילוג, מה תרמה העקירה מהגוש לתחושת הפילוג או לשיח המפלג, אם בכלל, ומה הצעדים שהיו מוכנים לעשות כדי בכל זאת לייצר שיח משותף.

המושב הנועל יוקדש למי שנעקרו מביתם, שנושאים בכאב את הימים ההם. העיתונאית בת אל קולמן תנסה לצלול איתם אל התחושות והתובנות מהמאבק, מימי הקיץ ההוא ומהצמיחה מחדש. 

'כנס קטיף השמיני לאחריות לאומית' יתקיים ביום שני בשבוע הבא, ד' באב ביד בינימין.