אתגר הזוגיות | החיים הם לא סרט

החיים הם לא סרט ולא צלופן ורוד מרשרש, אלא בני אדם אמיתיים, שלפעמים הם מדהימים ולפעמים פחות. לפעמים כואב ולפעמים שמח. חלק מאוד מרכזי של זרם החיים הזוגי הוא קשר האישות. מכיוון שהוא מנקז בתוכו את כל רבדי החיבור בין איש לאישה. גוף, נפש, רוח, נשמה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 19/07/22 16:29 כ בתמוז התשפב

אתגר הזוגיות | החיים הם לא סרט
איך נפרדים?, צילום: shutterstock

זוגיות היא הנושא הכי מאותגר בחיים שלנו.

מצד אחד, כל החלומות, כל ה'''סרטים''' הם על הרומנטיקה, האחד והיחיד, הקשר, האהבה לנצח. מהצד השני, כל כך קשה להחזיק בזוגיות טובה לאורך שנים. אחוז הגרושים גבוה וגם החוויה ש''זה לא מה שחלמנו עליו'' מחלחלת בתוך חיי הנישואין.

הפער בין החלום למציאות בלתי נסבל וגורם לנו לשאול, ''בשביל מה כל זה''?

אז קודם כל, החיים הם לא סרט ולא צלופן ורוד מרשרש, אלא בני אדם אמיתיים, שלפעמים הם מדהימים ולפעמים פחות. לפעמים כואב ולפעמים שמח. חלק מאוד מרכזי של זרם החיים הזוגי הוא קשר האישות. מכיוון שהוא מנקז בתוכו את כל רבדי החיבור בין איש לאישה. גוף, נפש, רוח, נשמה.

לכאורה, בגלל שישנו צורך טבעי לקשר, ויש משיכה הדדית, נראה שאין צורך להשקיע תשומת לב ומאמץ בהצלחת הקשר. והוא יזרום באופן טבעי.

בפועל, למשיכה ולרצון המשותף יש עוצמה רבה, אבל ישנם פערים רבים שצריכים גישור בדרך כלל בקשר האינטימי שבין איש לאישה. ולכן, השקעה של משאבים אישיים (זמן, תשומת לב, מחוות, דיבור אוהב) על מנת לקדם את הקשר, מניבה פירות ומקדמת את תחושת הביחד ואת האהבה ההדדית.

כמו כן, הכרת השוני שבין גברים ונשים ודרכים לגשר על השוני, יכולה לתת עוגן לזוגיות וכיוון לצמיחה. אהבה צריכה טיפוח. עידור, גידול, השקיה. זה לא קורה לבד. כאשר יש טיפוח היא משגשגת ומהווה את הבסיס הרגשי הבריא לחיים טובים.

הרבנית נעמי שפירא

הרבנית נעמי שפירא צילום: אבקשך

דרכה של תורה, הלכותיה והדרכותיה, בונה את הזוגיות מהיסוד כבסיס של חיי האדם ושל חיי האומה. לפעמים נדמה שהמגבלות ההלכתיות שיש בחיים הזוגיים ובענייני הצניעות שבין איש לאישה מקשים על האהבה. אלו באמת הלכות שלעיתים קשה לשמור עליהם. אך דווקא שמירתם מעדנת ומרוממת את חיי האהבה שבין איש לאשתו. יוצרת כבוד הדדי, איפוק, זיכוך של העצמה הגופנית, שמחה והתחדשות ביחד.

עבור האיש, הזהירות בצניעות ביחס לנשים אחרות, והמחויבות לשמח את אשתו, מרכזים את כוחות החיים שלו לאהבה ונאמנות בקשר האוהב. עבור האישה, שמירה על המתח בין גילוי- בבית, וכיסוי - בחוץ, ונתינת מקום לשמחה בכוחות הגוף, מעשירים ומחדשים את הקשר האוהב.

לימוד המפגש הנכון, המעורר והמשמח, שבין איש לאישה בונה את התשתית של חיי הזוג המשותפים. ממלא אותם בטוב, בשמחה הדדית ובסיפוק. בתקופות שבהן הקשר הגופני לא יכול להתממש, כל אחד מבני הזוג פונה לחדש את כוחותיו ובונים מחדש תקשורת מילולית עשירה יותר. וחוזרים להתגעגע זה לזו.

הבנת חשיבות הגעגוע, עם קשייו, מקילה על התקופה של המרחק הגופני. בני הזוג לומדים להתמיד בקשר הנפשי והמילולי, ולהתחדש בקשר הגופני. ההתחדשות והשינוי בקשר, יוצרים מתח וגם מאלצים לא לקבל אחד את השני כמובן מאליו.

אחד הנושאים החשובים ביותר בקשר הזוגי הוא ההתחדשות. רגש מגיע כמו גל. עולה, ויורד. אם לא מטפחים אותו, הוא גווע. המרחק והקרבה המשתנים יוצרים אפשרות של התחדשות ורעננות של הקשר. כמובן שבמקביל יכול להיווצר מתח ויכולה להתפתח מריבה. מיומנויות של שיחה והבנה יכולות להקל וגם למנף מצב זה.

צילום: אבקשך

כאשר זוג מגיע לשלב שבו אין פריון, ההתחדשות לא נובעת מהמצב ההלכתי אלא מהקשר החי, שיש בו ריחוק וקירבה טבעיים. בכל תקופה בחיים, יש אתגרים זוגיים. ולאט לאט במהלך השנים, בני הזוג אוספים מיומנויות, ביטחון, כנות, גמישות, בארגז הכלים הזוגי. שיוכלו לשלוף בשעת הצורך ולהעשיר את חייהם המשתנים.

החיים הזוגיים אם כן, הם לא ''סרט''. הם הרבה יותר מזה. עם עומק ורוחב. עם תנועה בלתי פוסקת ועם למידה מתמשכת. זהו סיפור החיים שלנו.

צילום: אבקשך

רוצים לשמוע עוד? באתר 'אבקשך' תוכלו למצוא את סדרת הקורסים הדיגיטליים בנושאי זוגיות. לפרטים נוספים ורישום לחצו כאן.

הרבנית נעמי שפירא היא ראש מרכז 'אבקשך' ומרצה במדרשה לנשים באוניברסיטת בר אילן.