שימושים של חיתוך מתכות באמצעות לייזר בתעשייה

מתכות הן חומר גלם חשוב מאין כמותו, שמשמש את האדם מזה אלפי שנים עבור ייצור של כלים וחפצים שונים. סביר להניח שאם תסתכלו סביבכם, תמצאו בסביבה המיידית שלכם מספר לא מועט של מוצרים וחפצים, שהמרכיב העיקרי בהם הוא מתכתי

חדשות כיפה תוכן שיווקי 10/07/22 17:07 יא בתמוז התשפב

שימושים של חיתוך מתכות באמצעות לייזר בתעשייה
צילום: freepik

בכדי לעבד את המתכת ממצבה הגולמי למצב בו נוכל לעשות בה שימושים שונים, ישנו צורך מהותי בתהליכי עיבוד שונים, ואחד החשובים שבהם הוא החיתוך. בכדי שמתכות כמו ברזל, אלומיניום, נירוסטה ואחרות, תוכלנה להתאים לפסי הייצור התעשייתיים השונים באופן אידיאלי, יש צורך בחיתוך מדויק לרמה המילימטרית. הדרך הנכונה ביותר לבצע חיתוך כזה היא באמצעות מכונת חיתוך בלייזר.

קרן הלייזר היא קרן אור ממוקדת, שיוצרת אנרגיית חום משמעותי במגע עם חומר הגלם, וכך מפיקה את קווי החיתוך המדויקים ביותר שניתן להשיג. בתחומים תעשייתיים רבים מדובר במטרה מרכזית ובצורך קריטי. באיזה תחומים, למשל? נפרט על כך מעט יותר לעומק.

קפצנו לחברת ס.ר.י מתכות (אתר החברה: (www.sri.co.il) בקרית מלאכי, חברה המתמחה בעיבוד מתכות כולל חיתוך מתכות בלייזר כדי ללמוד את הנושא מאנשי המקצוע ולהלן התובנות.

תעשיית האלקטרוניקה והחשמל

אחד התחומים הראשונים שחושבים עליהם בהקשר של מוצרי מתכת שונים הוא עולם האלקטרוניקה והחשמל. כמעט כל מוצר חשמלי מכיל כמות לא מועטה של מתכת, בין אם בשלד המכשיר המכונה גם הזיווד, ובין אם בחלקיו הפנימיים - מעגלים חשמליים ולוחות אם. כל אחד מהחלקים האלה צריך להיחתך באופן מדויק, וטווח הטעות בביצוע הוא מזערי. כל טעות במידות, החיתוך והייצור של מוצרי חשמל, יכולה להיות ממש מסוכנת. לכן, חיתוך בלייזר הוא השיטה היעילה ביותר לחיתוך מתכות עבור תעשיית מוצרי האלקטרוניקה והחשמל.

תעשייה רפואית

התעשייה הרפואית עושה שימוש בחומרים רבים מאוד, הן ברמת המכשור והן ברמת התרופות והציוד הרפואי. מוצרי מתכת משחקים מספר תפקידים בתחום זה אם כן, כשהם משמשים הן עבור ייצור החלקים השונים של המכשור הרפואי (לרבות מכונות הדמיה וציוד בית חולים), והן עבור ייצור פתרונות ההובלה והאחסנה של התרופות והחומרים השונים המשמשים את התעשייה הרפואית. גם כאן לחיתוך מתכת בלייזר יש תפקיד חשוב, כשהוא משמש עבור יצירת הרכיבים השונים הנחוצים לתעשייה זו ברמת הדיוק הגבוהה ביותר.

תעשיית הרכב

לא קשה להבין מדוע בתעשיית הרכב יש לחיתוך מתכת בלייזר תפקיד חשוב. מדובר בתעשייה שחומרי הגלם העיקריים בה הם מתכתיים, הן ברמת שלד המכונית והן ברמת המנוע והחלקים השונים במערכות הטכניות של הרכב. מפעל רכב ממוצע זקוק לכמות עצומה של מתכות, שחתוכות בצורה מדויקת בהתאם למידות הרלוונטיות של כל רכב ורכב בפס הייצור. חיתוך מתכת בלייזר מאפשר לתעשייה הזאת להשיג את המטרה הזאת – ולעשות זאת ביעילות אנרגטית גבוהה ובדיוק ללא פשרות.

ציוד ומוצרים לבית

גם אם אתם יושבים בבית שלכם, בשולחן העבודה או על ספת הסלון, אתם בוודאי מוקפים בלא מעט מוצרים מתכתיים שעברו חיתוך מדויק בלייזר. שולחנות, כיסאות, ארונות מתכת, חלקי מתכת של ריהוט סלון, ריהוט גן ועוד – בכולם, חיתוך מתכת בלייזר מהווה שלב חשוב בתהליך הייצור. בתחום זה יש חשיבות עצומה לא רק לדיוק אלא גם לאסתטיקה. חיתוך בלייזר מספק את החיתוך ה"נקי" והחלק ביותר, שמאפשר

לשמור על האסתטיקה הטבעית של חומר הגלם, ולבצע גימור וצביעה שיהפכו אותו לחלק בלתי נפרד מחיי היום-יום שלכם.

תכשיטים ואומנות

בייצור תכשיטים, וכן ביצירת יצירות אומנות שונות שעושות שימוש במתכות (בעולם האומנות המודרנית, העיצוב התעשייתי ועוד), לחיתוך מתכות בלייזר יש תפקיד שונה, אך חשוב לא פחות מבכל תעשייה אחרת. יצירת תכשיטים ויצירות אומנות מתכתיות שונות דורשת דיוק עדין, וביצוע עבודה שלרוב תהיה עדינה וזהירה במיוחד. גם אם החלק המרכזי בתכשיט הוא יהלום או אבן יקרה אחרת, את מסגרת התכשיט צריך לייצר באמצעות חיתוך מתכות, והדרך הנכונה ביותר לבצע חיתוך אומנותי ומדויק כזה היא באמצעות מכונת חיתוך לייזר.

תעשייה צבאית

ברחבי העולם כולו, ובישראל במיוחד, לתעשייה הצבאית יש תפקיד מרכזי בעולם התעשייה, ובמידה רבה גם בחוסן הלאומי. כלים צבאיים שונים, החל ברכבים כבדים וכלה בחלקים שונים של נשקים, עשויים באופן כמעט בלעדי מרכיבים מתכתיים. בישראל, הצורך במוצרי מתכת מדויקים שעברו את תהליך החיתוך המדויק ביותר שבנמצא, הוא צורך בטחון לאומי של ממש. ניתן להבין, אם כן, מדוע חיתוך מתכות בלייזר משחק תפקיד חשוב ומרכזי בעולם התעשייה הצבאית, ובמידה רבה בעוצמה הצבאית של ישראל.

תחומים אחרים בהם הלייזר משחק תפקיד חשוב

התחומים שסקרנו עד כה מציגים את התעשיות בהן חיתוך מתכות בלייזר משחק תפקיד חשוב, אך כמובן שזה רק על קצה המזלג. תעשיות רבות אחרות עושות שימוש לא פחות מרכזי בטכניקת עיבוד המתכות הזאת. ניתן לציין מוצרים כמו גופי תאורה, כלי עבודה, תעשייה אווירית, העולם החקלאי וכמובן שגם תחום הבניין והנדל"ן – בכולם קיים צורך מהותי במוצרי מתכת חתוכים באופן מדויק. למרבה המזל, חיתוך מתכות בלייזר משמש כיום כסטנדרט זהב לחיתוך מתכות עבור כל תחום תעשייתי באשר הוא – וכולנו מרוויחים מכך עם מוצרים באיכות גבוהה יותר.