טרי או מבושל: איך כדאי לאכול פירות וירקות?

המידע הרב בנושא הפירות והירקות יכול לבלבל, בעיקר בכל הנוגע לדרך שבה הכי נכון לאכול את הפירות והירקות – מבושלים או טריים. ננסה לעשות לכם קצת סדר בכל המידע בנושא, ולהבין כיצד הכי נכון להכין ולאכול פירות וירקות

חדשות כיפה תוכן שיווקי 19/06/22 17:14 כ בסיון התשפב

טרי או מבושל: איך כדאי לאכול פירות וירקות?
צילום: shutterstock

פירות וירקות מהווים בפני עצמם, מפתח מרכזי וחשוב מאין כמותו לאורח חיים בריא. אנחנו מקפידים על אכילת פירות וירקות באופן קבוע, ומקווים שאנחנו מועילים בכך לבריאות שלנו ושל הסביבה שלנו. עם זאת, לעתים המידע הרב בנושא יכול לבלבל, בעיקר בכל הנוגע לדרך שבה הכי נכון לאכול את הפירות והירקות – מבושלים או טריים. ננסה לעשות לכם קצת סדר בכל המידע בנושא, ולהבין כיצד הכי נכון להכין ולאכול פירות וירקות.

ירקות ופירות הם מוצרים בריאים בכל מקרה

פירות וירקות מהווים מזה שנים רבות את אבני היסוד הבסיסיות ביותר בבניית תפריט בריא ומאוזן. אנחנו יודעים היטב שפרי האדמה הוא הדבר הבריא ביותר שאנחנו צורכים בחיי היום יום שלנו, ולכן מנסים להרבות בפירות ובירקות בכדי שנוכל להיות בריאים יותר. עם זאת, בשנים האחרונות התפתחו טרנדים רבים בתחום הבריאות, ואנחנו שומעים לא מעט על החשיבות של אכילת מזונות טריים ואפילו נאים. ירחונים רבים מספרים לנו שתהליך הבישול של פירות וירקות יכול להרוס אותם מבחינה בריאותית – אז חשוב להתחיל ולהרגיע ולהגיד שזה ממש לא נכון. פירות וירקות ככלל הם בריאים, גם במצב המבושל, וכיום כשניתן גם להזמין פירות וירקות מהחקלאי בקלות רבה ובלחיצת כפתור, הדבר נכון פי כמה וכמה. בכל זאת, ננסה להבין את היתרונות של כל גישה.

פירות וירקות טריים הם בעלי יתרונות רבים

אכילה של פירות וירקות טריים ולא מבושלים היא בהחלט בעלת חשיבות בריאותית לא קטנה. פירות טריים, באופן ספציפי, עשירים בוויטמין C שמתמוסס במהירות ברגע שבו הם יעברו כל סוג של בישול. משום שמרבית הפירות נאכלים טריים גם כך, לרוב זו לא ממש בעיה. עם ירקות התמונה היא מעט יותר מורכבת – ויטמין K, ויטמין A, ויטמין C וקרטינואידים כולם הולכים לאיבוד במידה לא מועטה כשהירקות המכילים אותם עוברים בישול. הירקות הבולטים ביותר בהקשר זה, שהכי נכון לאכול אותם כשהם טריים הינם ברוקולי, כרובית וחלק מהירקות הירוקים.

תתפלאו, לא תמיד טרי זה בריא יותר – יש מקרים הפוכים

בהחלט קיימים מקרים שבהם בישול של ירקות, בעיקר, הוא בעל יתרונות רבים מבחינה בריאותית. הדוגמה הבולטת לכך היא עגבניות. החומר שנותן לעגבניות את הצבע האדום והאופייני שלהן, ושנמצא כבעל יעילות לא מועטה בהפחתה של אי-ספיקה לבבית ואפילו של מחלות ממאירות מסוימות, הוא הליקופן. כשאנחנו מבשלים את העגבניות בחום, כמות הליקופן שאנחנו צורכים באכילה עולה לרמה של פי שלוש מכמותה בעגבנייה טרייה. תרד, שהוא ירק עשיר בסידן, מועשר בעוד עשרות אחוזים של סידן כשהוא עובר בישול – אולי משום שהוא מתכווץ וכך אנחנו אוכלים כמות גדולה יותר של תרד מבושל. גם גזר, שעשיר בבטא קרוטן החשוב לבריאות הראייה שלנו, מגדיל באופן משמעותי את כמות החומר המועיל הזה כשהוא עובר בישול.

התשובה הנכונה נמצאת תמיד באיזון

אין תשובה אחת נכונה באשר לדרך הנכונה לאכול פירות וירקות, וכמובן שתשובה כזו נמצאת באיזון בין בישול לבין אכילה של תוצרת טרייה. הדבר החשוב ביותר הוא לאכול פירות וירקות מתוצרת איכותית, שיהיו עשירים במינרלים ובוויטמינים, ולא יעברו תהליכים שיפגעו באיכותם. כיום, כמעט כל אחד יכול להזמין לדלת

הבית שלו תוצרת טרייה של פירות וירקות שיגיעו ממש מהחקלאי, ובהחלט שווה לחשוב על מעבר לאופציה כזאת עבור הפירות והירקות שאתם צורכים. כך, בין אם אתם בוחרים לאכול פירות וירקות טריים ובין אם אתם בוחרים להעביר אותם בישול – תהיו בטוחים שאתם משקיעים בבריאות שלכם ושל המשפחה שלכם.