פתיל תכלת, לא מה שחשבתם

"יש הרבה יהודים שפשוט לא יודעים מספיק על התכלת. חלק בכלל לא יודעים שהיא התגלתה מחדש ואחרים יודעים שהיא התגלה, אבל חושבים שהיא לא התקבלה ברצינות על ידי הקהילה ההלכתית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/06/22 15:21 טו בסיון התשפב

פתיל תכלת, לא מה שחשבתם
מייצרים פתילי תכלת, צילום: פתיל תכלת

עד לפני כמה שנים הם היו נדירים ממש, אבל משהו עובר על הציבור הדתי והיום אפשר לפגוש אותם ממש בכל מקום: בבית, בעבודה, במשרד, בישיבה, בצבא ואפילו בבית הכנסת. אנחנו מתכוונים לפתילי תכלת, כמובן, המצווה שאבדה והתגלתה מחדש בסיפור שנדמה כאילו נלקח מהסרטים. 

מצוות התכלת נזכרת לראשונה בפרשת השבוע, שלח, שבה נאמר: "ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת – והיה לכם לציצית". וכך, יהודים במשך אלפי שנים הטילו תכלת בציציות שלהם – לכל הפחות עד תקופת האמוראים, אז בעקבות גזירותיהם של הרומאים, הטלת התכלת בציציות נאסרה ובהמשך נשכחה, ככל הנראה בתקופת הגאונים. יותר מאלף שנים עברו עד שהתחילה התעניינות מחודשת במצוות התכלת, אז, לפני כמאה וארבעים שנים, התחילו רבנים וחוקרים לחפש את חילזון התכלת האבוד, וביניהם האדמו"ר מרדז'ין, הרב רבי גרשון חנוך הניך ליינר זצ"ל, שאליו הצטרף הרב יצחק אייזיק הרצוג הלוי זצ"ל, הרב הראשי האשכנזי הראשון של מדינת ישראל וסבו של נשיא מדינת ישראל יצחק בוז'י הרצוג. 

במשך שנים רבות היה ידוע שבעולם העתיק הפיקו תכלת מחלזונות הארגמונים, משפחה של חלזונות ימיים. היו לכך עדויות כתובות של מרשמים עתיקים להכנת הצבע; היו ממצאים ארכיאולוגיים בדמות מפעלי צביעה עם אלפי קונכיות מנופצות של ארגמונים; והיו גם כמה אריגים מימי קדם שבדיקה כימית מדויקת מאוד העלתה שמקור צבעם התכוֹל הוא בארגמונים. אבל דבר אחד איש לא ידע: איך גורמים לארגמונים, שכשמם מספקים צבע ארגמן, לספק עבור היהודים את הצבע הנדיר ביותר: התכלת. את הסוד הזה גילה במקרה פרופ' לכימיה בשם אוטו אלסנר. כשצבע דגימה של צמר בארגמונים קהי קוצים, הוא הניח את הדוגמה לאוורור על החלון, ועזב את החדר. כשחזר, הוא גילה להפתעתו שקיבל צמר צבוע בתכלת! התברר שהחשיפה לאור השמש גורמת לתרכובות מסוימות להתפרק וכך להפוך לבעלות צבע כחול. סודה של התכלת התגלה מחדש.

זמן מה לאחר מכן, בשנת תשמ"ח, אירעה פריצת הדרך שהפכה את המחקר למציאות, כאשר הרב אליהו טבגר מירושלים צבע לראשונה בעת החדשה פתילי תכלת לפי השיטות של חז"ל. העמותה שהקים הרב, עמותת "פתיל תכלת", ממשיכה את חזונו ומפיצה פתילי תכלת מהודרים ומרהיבי עין. מאז התכלת היא כבר חלק אינטגרלי מעם ישראל: היא חוצה יבשות וימים וקושרת זה לזה יהודים מכל רחבי תבל; אם תבקרו בניו יורק, בואנוס איירס, לונדון, פריז ושאר הריכוזים היהודיים הגדולים בעולם, תמצאו שם יהודים לובשי תכלת; אפילו באוסטרליה, אולי המקום הכי נידח בעולם, יש לובשי תכלת. 

"למרות שאנשים רבים החלו ללכת עם תכלת בשנים האחרונות", אומר ברוך סטרמן, ממייסדי עמותת פתיל תכלת, "יש הרבה יהודים שפשוט לא יודעים מספיק על התכלת. חלק בכלל לא יודעים שהיא התגלתה מחדש ואחרים יודעים שהיא התגלה, אבל חושבים שהיא לא התקבלה ברצינות על ידי הקהילה ההלכתית, אבל מה שמעניין הוא שהתמיכה בתכלת חוצה קווים וניתן למצוא תומכים כמעט בכל מגזר. בין אם זה הרב דב ליאור, הרב נחום רבינוביץ ז"ל, הרב יהושע שפירא, הרב יעקב מדן, הרב צפניה דרורי, הרב יוסף צבי רימון במגזר הדתי-לאומי, הרב זלמן נחמיה גולדברג ז"ל, הרב משה מרדכי קרפ במגזר החרדי, הרב מאיר מזוז והרב יעקב יוסף ז"ל במגזר הספרדי, הרב אברהם טוורסקי שהוא אישיות חסידית גדולה, והרב בן ציון הלברשטאם שהוא ראש כולל של חסידי בובוב, הרב ישראל בלסקי ז"ל והרב צבי הירש וויינרב בעולם הישיבות האמריקאי, הרב הרשל שכטר והרב דוד טנדלר ז"ל באורתודוקסים המודרניים. כל אלה הם פוסקים מהשורה הראשונה שמתייחסים ברצינות לתכלת, אני יודע שרבים מהם בילו חודשים, אם לא שנים, בחקר הנושא לפני שהחליטו להטיל תכלת בציציות שלהם וללכת איתה".

בשנים האחרונות יותר ויותר חרדים מטילים תכלת בציציות שלהם וזוכים לקיים את המצווה המיוחדת. השטח מתעורר ותכלת כבר לא שייכת למגזר כזה או אחר, אלא לכל גוני עם ישראל: חרדים, דתיים ומסורתיים.

ועכשיו, לכבוד פרשת שלח, פרשת התכלת, יוצאת עמותת "פתיל תכלת" במבצע מכירות מיוחד: קונים טלית קטן עם תכלת ומשלמים רק על הפתילים! את הטלית ניתן לרכוש בצורה מקוונת ולקבל אותה עד הדלת עם שליח, מבלי לצאת מהבית.
חפשו בגוגל: פתיל תכלת!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן