בקשה לפטור ממס הכנסה מטעמי נכות - מי זכאי ומה חשוב לדעת לפני שמתחילים בתהליך

בקשה לפטור על רקע רפואי כרוכה בהמון בירוקרטיה, מילוי טפסים רבים והכנת תיק רפואי. במקרים לא מעטים, אלו המנסים להגיש בקשה לפטור מסוג זה לא מצליחים להתמודד עם ההליך המפרך הנדרש על מנת למצות את זכאותם | כללי הברזל של הזכאות לפטור רפואי ממס הכנסה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 12/06/22 20:55 יג בסיון התשפב

בקשה לפטור ממס הכנסה מטעמי נכות - מי זכאי ומה חשוב לדעת לפני שמתחילים בתהליך
צילום: shutterstock

מס הכנסה הוא מס מכביד מאוד, על כך קשה להתווכח, על כל המעמדות בישראל. רוב הישראלים לא מכירים את רזי חוקי המס בישראל, ולכן לא יודעים שישנה אפשרות לקבל פטור חלקי, ואף מלא, ממס זה בנסיבות מסוימות. גם אלו שקצת מתמצאים בהתנהלות אל מול הממשקים הממלכתיים, עלולים לוותר על הזכות, בשל התהליך הבריקרטי הכרוך במימושה. לכן, רבים הם הזכאים לפטור ממס הכנסה עקב מצב בריאותי רעוע, לא עלינו, אשר אינם מקבלים את שמגיע להם. בקשה לפטור על רקע רפואי כרוכה בהמון בירוקרטיה, מילוי טפסים רבים והכנת תיק רפואי. במקרים לא מעטים, אלו המנסים להגיש בקשה לפטור מסוג זה לא מצליחים להתמודד עם ההליך המפרך הנדרש על מנת למצות את זכאותם.

"אנשים שנפגעו או חלו צריכים להתמודד עם הוצאות רבות ביום-יום. לכן זה ברור וידוע שהם זקוקים לפטור ממס הכנסה," אמר לנו מומחה מטעם חברת 'זכותי', המתמחה במיצוי זכויות רפואיות. "אולם, ההתעסקות עם נבכי הבירוקרטיה וחוסר הידע בהכנת תיק רפואי גורמים ללא מעט מהזכאים הפוטנציאליים לרפות את ידיהם ולוותר על זכויותיהם. אפשר וצריך בע"ה לשנות את המציאות הזו.

כללי הברזל של הזכאות לפטור רפואי ממס הכנסה

מחלות וליקויים רבים עלולים לגרום לקביעת אחוזי נכות, שמאוחר יותר ניתן לדרוש בגינן פטור ממס הכנסה. הדוגמאות הבולטות שביניהן הן: פרקינסון, טרשת נפוצה, סרטן, דלקת פרקים, עיוורון או חירשות, מחלות לב, ועוד ועוד. עם זאת, ישנם סעיפים רבים, וגם לא מעט תקנות, באשר לזכאות לפטור על רקע מגבלה רפואית. להלן מספר נקודות חשובות למתעניינים בפטור ממס:

  • כאשר נקבעו למבקש 100% נכות בשל בעיה רפואית אחת, ניתן לקבל פטור ממס.
  • כאשר נקבעו למבקש לפחות 90% נכות בשל מספר בעיות רפואיות, ניתן לקבל פטור ממס. יש לשים לב כי ישנם תתי-סעיפים לקביעת אחוזי נכות כאשר ישנן מספר בעיות רפואיות. לשם חישוב זה יש להיעזר במחשבון פטור מס הכנסה, אותו אפשר למצוא באינטרנט.
  • אדם שנכותו נקבעה לתקופה של שנה או יותר, זכאי לפטור מלא בתקופה הייעודה. אם הנכות נקבעה לתקופה של בין 183 עד 364 ימים, הזכאות היא לפטור חלקי של כ-70,000 ש"ח. אם הנכות נקבעה לתקופה של עד 182 ימים, לא תחול זכאות לפטור.
  • במקרים מסוימים של נכות קשה, ניתן לקבל פטור רטרואקטיבי על תשלומי מס הכנסה ששולמו ב-6 השנים שלפני הגשת הבקשה.
  • נכים הזכאים לתגמול חודשי לפי חוק נפגעי פעולות איבה או חוק הנכים, יהיו זכאים לפטור ממס כאשר נקבעה נכות של 90% לפחות בחישוב משוקלל.
  • הזכאות אפשרית גם עבור אנשים שממשיכים לעבוד בתקופת הנכות וכן לפנסיונרים, המשלמים מס הכנסה מתשלום הפנסיה שלהם.

בזכות, ולא בחסד

חשוב להדגיש: לא מדובר כאן על פטור הניתן על בסיס גובה ההכנסה. "אדם בעל מגבלה רפואית נאלץ להוציא כספים רבים על טיפולים וסעדים, ללא קשר להכנסתו," הבהיר המומחה מטעם 'זכותי'. "לכן, מן הצדק כי הפטור הנ"ל יינתן ללא קשר לסכום בתלוש המשכורת." כמובן שבירור של 'מה מגיע לי' הוא רק ההתחלה. למבקשים פטור ממס הכנסה מצפה הליך לא פשוט עד שיקבלו את הפטור המיוחל.

כך למשל, ראשית על המבקשים לפנות לפקיד שומה באזור מגוריהם, ולבקש הפניה לועדה רפואית בביטוח הלאומי ושובר לתשלום אגרה. לאחר תשלום האגרה ומילוי הטפסים, יש להגיש את המסמכים לפקיד השומה. רק לאחר קבלת טפסים אלה בביטוח הלאומי, ניתן יהיה לקבוע מועד לועדה הרפואית. כמו כן, לאחר קביעת אחוזי הנכות על ידי הועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, יש לפנות בנפרד לרשויות מס הכנסה כדי להמיר את אחוזי הנכות לפטור ממס. באם נקבעו אחוזי נכות שאינם מזכים בפטור מס הכנסה, ניתן לערער על ההחלטה. גם פקיד השומה יכול לערער על ההחלטה, בין אם היא מיטיבה עם העותר ובין אם לא.

"התהליך האמור אינו פשוט בלשון המעטה, החל מהכנת התיק הרפואי, דרך התאמת הליקויים לסעיפי החוק וכלה בהופעה נכונה בפני הוועדות הרפואיות," הוסיף המומחה של זכותי. "אנחנו כאן בדיוק לשם כך: לעזור בכל התהליך עד לקבלת הכספים ממס הכנסה."

מובילים את החזית מול הבירוקרטיה

במקרים רבים בחיים הישראלים צריכים להתמודד עם בירוקרטיה מעייפת ומבלבלת. חלקם מצליחים לנצח אותה, אך אלו הסובלים מבעיות רפואיות קשות לא ממש נמצאים בעמדה נוחה לניהול מאבק נגד המנגנונים הלא פשוטים של מס הכנסה ושל הביטוח הלאומי. לכן, לצידם של זכאים פוטנציאליים אלו עומדים גופי צד שלישי, הממוקצעים בהתנהלות אל מול רזי הבירוקרטיה הישראלית ומתמצאים בה היטב. "'זכותי' הייתה ועודנה גוף מוביל במיצוי זכויותיהם הרפואיות של תושבי ישראל," סיים המומחה מטעם החברה. כעת ניתן רק לקוות שיותר ויותר ישראלים יעמדו על המגיע להם, ויזכו לקבל את הפטור מס הכנסה, שיכול להקל על חייהם עד מאוד.