רבים עדיין אינם מודעים לתחום ההשקעות על פי ההלכה

חלק מהטבעוניים ירכשו רק מוצרים בעלי חותמת המאשרת שלא נעשו ניסויים בבעלי חיים. אנשים החסים על בעלי חיים יחפשו ביצי חופש וכך הלאה. יותר ויותר אנשים יוצרים העדפות ערכיות, כל אחד על פי ערכיו, בהתנהלות הכלכלית והצרכנית שלהם

חדשות כיפה ארז צדוק, בשיתוף אביב השקעות 07/06/22 22:53 ח בסיון התשפב

רבים עדיין אינם מודעים לתחום ההשקעות על פי ההלכה
ארז צדוק, צילום: יחצ

שנם ששוחרי סביבה שלא קונים בסופר מוצרים של חברות מזהמות. דתיים מסוימים מעדיפים לצרוך שירותים מחברות שומרות שבת. בין צופי ערוץ 14 יש שמחרימים אידיאולוגית חברות שלא מפרסמות בערוץ. חלק מהטבעוניים ירכשו רק מוצרים בעלי חותמת המאשרת שלא נעשו ניסויים בבעלי חיים. אנשים החסים על בעלי חיים יחפשו ביצי חופש וכך הלאה. יותר ויותר אנשים יוצרים העדפות ערכיות, כל אחד על פי ערכיו, בהתנהלות הכלכלית והצרכנית שלהם. הם לא מסתכלים על הרווח, אלא על מה שחשוב להם מעבר לכסף.

גם עולם ההשקעות הולך לכיוון הזה בצעדי ענק, אבל בניגוד לעולם הצרכנות, בעולם ההשקעות מדברים על שילוב בין ערכים לרווח. כבר לפני עשור הוצג מחקר משותף של דויטשה בנק ופרופ' ג'ורג' סרפים מהרווארד, שבדק למעלה ממאה מחקרים אקדמיים שנעשו בנושאי הוגנות בעסקים והגיע לתוצאות דרמטיות: 89% מהמחקרים האקדמיים שנבדקו הראו שחברות ששמות דגש על אחריות חברתית, סביבה וממשל תאגידי, הציגו ביצועי שוק טובים יותר. 85% מהמחקרים הראו שחברות אלו נהנו מדוחות כספיים משופרים ו-100% מהמחקרים אישרו שהחברות נהנו מעלויות נמוכות יותר בגיוסי הון, כיוון שהמשקיעים ראו בהן חברות עם סיכון נמוך יותר. כשהערכים מובילים לפוטנציאל רווח אטרקטיבי יותר וזה מגובה במחקרים, הסיפור כבר אחר לגמרי. בעולם אגב יש להוגנות קוד – ESG, ראשי תיבות של סביבה, חברה וממשל תאגידי, מושגים שמקפלים בתוכם את הנושא כולו. 

בתחום ההשקעות בישראל אפשר לדבר על שני סוגי ערכים – הוגנות והלכה. רק כדי להבין את הפער בינינו לבין העולם בנושא ההוגנות, נציין כי 92% מ-500 החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב מפרסמות דוח אחריות תאגידית, בעוד שרק 17% מהחברות בארץ מפרסמות דוח כזה. גם תחום ההלכה או ההשקעות 'הכשרות' נמצא עדיין בחיתוליו כשרבים עדיין אינם מודעים כלל לקיומו.

כבית השקעות שכבר עשור מתמקד בהשקעות בחברות הוגנות (ESG) ובשנים האחרונות גם בהשקעות על פי ההלכה, החזון שלנו הוא להפיץ את גישת ההשקעות על פי ערכים בשוק ההון הישראלי. כחלק מקיום אג'נדה זאת, אנחנו מקיימים את הכנס השלישי שלנו בנושא 'השקעות, הוגנות והלכה' ביום ראשון הקרוב. הכנס ייחודי הן בשל הנושא והן בשל העובדה שהוא מתקיים זו הפעם השלישית באולם הכנסים של הבורסה לניירות ערך בתל אביב, בהשתתפות הרב הראשי לישראל הרב לאו, ראש מכון צורבא מרבנן וישיבת ר"ג הרב אלגאזי לצד בכירים בשוק ההון, בעולם הנדל"ן וחברי כנסת שישתתפו בפאנל פוליטי מיוחד. 

לפרטים נוספים על הכנס ורישום באתר