ונהפוך הוא - איך משנים מציאות כלכלית

בארגון פעמונים נמצאים בימים אלו בעיצומו של קמפיין תרומות על רקע חג הפורים וקוראים לציבור לתרום את מצוות מתנות לאביונים לארגון, זאת על מנת שיוכלו להעביר את התרומה בו ביום, למשפחות שנאבקות ומתאמצות להחזיק את הראש מעל המים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 13/03/22 18:24 י באדר ב'

ונהפוך הוא - איך משנים מציאות כלכלית
צילום: פעמונים

חג הפורים, אותו נחגוג בימים הקרובים הוא חג שעוסק בשאלה איך משנים את המציאות? איך יוצרים שינוי? איך אנחנו יכולים לשנות או להשתנות?

החג עוסק בטרנספורמציה, בשינוי – ונהפוך הוא, המופיע לאורך כל סיפור המגילה. מרגע בו אסתר הופכת מנערה פאסיבית לאשה יוזמת ואקטיבית, המן המתכנן מזימה אך התחבולה מתגלה והוא נתלה במקום מרדכי, מיום של אבל לשמחה ויום טוב ועוד. השינוי במגילה נעשה לאחר ההבנה הפנימית שיש לאסתר, שיש לה היכולת לשנות את המציאות. היא מבינה שכאשר עם ישראל בסכנה, רק שאלה אחת היא רלוונטית: האם תוכל להוביל לשינוי או לא?

נשאלת השאלה, כיצד אירע המהפך. מהי נקודת המפנה, מתי אסתר שינתה את התנהגותה והחלה להאמין ביכולתה לעשות שינוי? 

לאחר שנשלחו כתבי ההשמדה על היהודים, התיישב מרדכי בשער המלך בלבוש שק. בשעה כה מכרעת לגורלו של עם ישראל, לא התחלחלה אסתר אלא בשל לבושו של מרדכי. במקום לנסות לבטל את הגזרה, אסתר מבקשת ממרדכי לחזור לעיסוקיו, כאילו לא קרה דבר.  מרדכי מספר לה על כך שעם ישראל שרוי בסכנה ושעליה, כאישה בבית המלך, לעשות משהו: להתפלל, לבקש ולהתחנן על נפשה ועל עמה. 

אך אסתר לא האמינה שתוכל לפגוש את המלך. היא הבינה שהיא מסכנת את חייה. כשאנו קוראים את תשובתו של מרדכי לאסתר, היא מעוררת חלחלה כל פעם מחדש: "אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים. כי אם החרש תחרישי בעת הזאת רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות...". וזוהי נקודת המפנה. לאחר שמרדכי משקף לה את מצבה ומעמדה אסתר אוזרת אומץ, משאירה מאחור את ההיסוסים והפחדים ופה מתגלה הפנים האמיתיות שלה. כאשר אסתר מבינה זאת, היא מזדקפת מלוא קומתה והופכת מאסתר של ראשית המגילה ל'אסתר המלכה' של סופה.

רגע ההשתנות נמצא אפוא ברגע בו אנו פושטים את התחפושת מעלינו, רגע מכונן שמצליח להעביר דרך החוויה, את ההבנה העמוקה לתחפושות ולמסכות שבחיינו ולמי שאנחנו באמת.
גם בפנינו, מי פחות ומי יותר, עומדת הדילמה של אסתר המלכה. כל אחד מאיתנו עומד בפני היסוסים ולבטים לגבי מידת יכולתו לעשות שינוי ולאמץ דרך חיים שונה. כל אחד מאיתנו נדרש לעשות את מה שעשתה אסתר: להתייצב ולברר: מה אני יכול לעשות לשנות את מצבי? איך אני יכול לפעול אחרת ולהיטיב את חיי? איך אני יכול להציל את משפחתי ממצב כלכלי מדרדר ואיך הפעולות שלי, יכולות להשפיע גם על אחרים? האם אני חי לפי תכתיבי החברה, או שאני מוביל התנהלות והתנהגות  מתוך דוגמא אישית לילדי, למשפחתי ולחברה טובה יותר?

אנו בפעמונים עוסקים בשינוי פני החברה ובעשייה חברתית מתוך אכפתיות, ערבות הדדית ורצון לתת לאחר כדי לבנות חוסן חברתי כלכלי של הפרט ועל ידי כך של המדינה כולה. טובת האחר היא נר לרגלינו. בהזדמנות זו, נרצה להודות לאלפי המתנדבים והמתנדבות, על ההשקעה, האכפתיות, הזמן ותשומת הלב בעשייה חברתית חשובה כל כך למען החברה בישראל.

במהלך השנתיים האחרונות מאז שהקורונה פרצה לחיינו היטלטל עולמן הכלכלי של משפחות רבות בקהילות ברחבי הארץ. בארגון פעמונים בעזרת אלפי המתנדבים והמתנדבות הפרושים ברחבי הארץ, סייעו ביעוץ מקצועי למשפחות רבות במהלך תקופה זו לצאת מהמצוקה הכלכלית ולהתמודד מול מציאות החיים שנכפתה עליהם עקב משבר הקורונה.

בפעמונים מספרים כי במהלך שנת 2021 מבין אלפי המשפחות שעברו תהליך ליווי, 84% שיפרו את מדד החוסן הכלכלי שלהן, 89% שיפרו את מדד ההתנהגות הכלכלית שלהן, ו-73% שיפרו את המאזן הכלכלי שלהן. הסכום הממוצע שחסכו משפחות שסיימו ליווי בשנה זו הוא 3,844 ₪ בחודש, שהם סכום שנתי של 46,128 ₪.

בארגון פעמונים נמצאים בימים אלו בעיצומו של קמפיין תרומות על רקע חג הפורים וקוראים לציבור לתרום את מצוות מתנות לאביונים לארגון, זאת על מנת שיוכלו להעביר את התרומה באופן ישיר, בו ביום, למשפחות שנאבקות ומתאמצות להחזיק את הראש מעל המים. כך המשפחות יוכלו ליהנות מחג פורים שמח, לקבל סיוע משמעותי וישיר ברגע חשוב עבורן ומיד לאחר החג יוכלו להמשיך את תהליך הליווי בדרך לעצמאות כלכלית.