באים בטוב- התוכנית של משרד החינוך למלחמה באלימות

אמנם בעיית האלימות בחברה היא אינה בעיה חדשה. אך בתקופה האחרונה התרחשו מקרים רבים של אלימות במערכת החינוך, דבר אשר עורר את משרד החינוך לנקוט פעולה לצורך צמצום האלימות. התוכנית החדשה מותאמת לאתגרים החדשים שאנו מתמודדים איתם בתקופה האחרונה והיא רלוונטית מתמיד

חדשות כיפה תוכן שיווקי 05/01/22 11:48 ג בשבט התשפב

באים בטוב- התוכנית של משרד החינוך למלחמה באלימות
צילום: shutterstock

אלימות היא תופעה הראויה לכל גינוי ואיננו יכולים להשלים איתה. בדרך כלל אנו מתמודדים עם מקרי אלימות באמצעות רשויות החוק והאכיפה, אך אסור לנו לשכוח שמניעת אלימות אינה נעשית באמצעות חקיקה וענישה - מניעת אלימות נעשית באמצעות חינוך. זוהי הדרך היחידה להעניק פתרון מערכתי וכולל לבעיה.

אמנם בעיית האלימות בחברה היא אינה בעיה חדשה. אך בתקופה האחרונה התרחשו מקרים רבים של אלימות במערכת החינוך, דבר אשר עורר את משרד החינוך לנקוט פעולה לצורך צמצום האלימות באמצעות חינוך. סביבת בית הספר היא מקום ללימודים ולהעשרה, מקום בו לא רק רוכשים ידע אלא גם מעצבים את עולמם של התלמידים שמחר יהיה אזרחים. אנו רוצים לתת להם סביבה בטוחה אשר תוכל להיות הקרקע בה יצמחו ויתפתחו. ואלימות אינה משרתת שום מטרה.

אלימות היא אחד הדברים שצריך לעקור מהשורש, כלומר כבר מגיל צעיר. אם לא נטפל בבעיה אנו נמצא את עצמנו בחברה אלימה ולא נעימה, והדבר יפגע בחוסן הרגשי של הפרט וגם חוסנה הלאומי של החברה בכללותה.

לא מרימים ידיים - באים בטוב

באים בטוב – לא מרימים ידיים‘ הוא שמה של התוכנית החדשה שהשיק משרד החינוך לצורך מניעת אלימות במערכת החינוך. אין מדובר רק בסיסמאות אלא בתוכנית עבודה מתוקצבת. התקציב שאושר עומד על 438 מיליון שקלים.

התוכנית החדשה מותאמת לאתגרים החדשים שאנו מתמודדים איתם בתקופה האחרונה והיא רלוונטית מתמיד. בשנתיים האחרונות, בצל מגפת הקורונה הייתה עלייה במצוקות הרגשיות של התלמידים. בתי הספר התחלפו בלימודי זום בשל הגבלות הקורונה ונוצר ניתוק רגשי שהוביל בסופו של דבר לריבוי מעשי אלימות. גם החזרה ללימודים בכיתות והצורך להתרגל מחדש למסגרת יצרה לחצים ומתיחויות.

מה כוללת התוכנית?

  • תגבור של שעות הייעוץ לתלמידים.
  • קווי סיוע טלפוניים לעובדי חינוך ולהורים בהם ניתן לקבל ייעוץ והכוונה.
  • הכשרות בתחום הרגשי והדרכות.
  • הקצאת תקציב גמיש לבתי הספר לצורך קיום פעילויות עצמאיות התואמות לקריטריונים.
  • תכנית ’באים בטוב‘ כוללת התמודדות ב 3 זירות: צוות ההוראה, תלמידים והורים.
  • במסגרת הפעולות המיועדות עבור התלמידים תוקצה שעה שבועית לטובת פעילות רגשית חברתית; שעה שבועית לצורך פעילות גופנית המפיגה לחצים ומתחים. הענקת תמיכה פסיכולוגית לתלמידים ולקבוצות תלמידים.
  • צוותי ההוראה יקבלו סדרת מפגשים מקצועי לצורך חיזוק החוסן הרגשי. וגם ההורים יזכו להשתתפות בסדנאות מקוונות ופעילויות בבתי הספר יחדיו עם אנשי מקצוע אשר יעניקו להם כלים חשובים.

כולנו מייחלים להצלחת התוכנית. התוכנית מייצגת תפיסה בה בתי הספר הם לא רק מקום לרכישת ידע, אלא גם סביבה תומכת המחזקת את החוסן הנפשי ומעניקה חינוך ערכי לדור הבא של ישראל. בשנים האחרונות ישראל עוברת מגמה חזקה של קיטוב חברתי, זוהי אמנם לא הסיבה היחידה לאלימות; אך זה רק מדגיש לנו את החשיבות של נקיטת פעולה למניעת אלימות.

כאמור, התוכנית מעניקה תקציב סל גמיש עבור תוכניות למניעת אלימות. המשמעות של זה היא שחלק נכבד מהתקציב של התוכנית החדשה מעניק אוטונומיה למנהלי בתי הספר בבחירת הפעילויות השונות. משרד החינוך הגדיר את הקריטריונים לתקצוב הפעילויות ומנהלי בתי הספר בוחרים את הפעילויות המתאימות לקהילה שלהם.

שרביט מנהיגות ”באים בטוב“

חברת שרביט היא חברת מוכרת במערכת החינוך בתחום הדרכה וסדנאות מעשירות. ולא רק משרד החינוך, החברה עובדת בשיתוף פעולה עם משרד הרווחה, משרד הביטחון ורשתות חינוך כמו אורט ואחרות. כבר שנים שהסדנה מעבירה סדנאות מוצלחות לקהלים שונים הכוללים תלמידים ומורים. הסדנאות של שרביט מנהיגות זוכות לביקורות חיוביות גם מצד המורים ואנשי המקצוע העוסקים בחינוך, וגם מצד התלמידים. החברה פועלת בפרישה ארצית ויש לה הישגים רבים בתחום פיתוח מנהיגות, צמצום פערים ושיפור הישגים במערכת החינוך.

חברת שרביט רואה את עצמה שותפה מלאה במאמצים לחינוך ילדי ישראל והוספת תכנים מעשירים ומעצימים עבור הדור הבא של החברה הישראלית. החברה רואה את עצמה מחויבת למאמצים להפחתת האלימות וחיזוק החוסן הרגשי ותכנים אלו מקבלים ביטוי בסדנאות והפעילויות השונות שהחברה מארגנת.

חשוב לציין כי הסדנאות החינוכיות של שרביט מוכרות על ידי משרד החינוך במסגרת סל התקציב של תכנית באים בטוב.

>> לצפייה בסדנאות של שרביט לבתי ספר מתקציב "באים בטוב" >>

חינוך למנהיגות המסייע במניעת אלימות

שרביט מקיימת מבחר סדנאות שונות ומגוונות המתאימות לקהלים שונים. אך לצד השוני בסדנאות, יש בהן עמוד שדרה מרכזי והוא החינוך למנהיגות וחיזוק המסוגלות האישית של התלמיד. יש הרבה משמעות למילה מנהיגות וזוהי תכונה שיש לפתח בתור כלי חשוב לחיים, אך האם יש לזה נגיעה ישירה לנושא האלימות?

מניעת אלימות היא לא עוד אחד ממקצועות הלימוד אותו מלמדים בצורה עיונית ואחר כך נבחנים. כולם יסכימו שאלימות היא דבר בלתי מתקבל על הדעת, אך למרות ההסכמה עדיין קיימים מעשי אלימות. גם ענישה אינה מונעת אלימות. ולכן עלינו לרדת אל שורשי הבעיה ולהעניק לילדים כלים חיוביים אשר יובילו אותם לדרך הנכונה. לא מספיק להגיד מה אסור לעשות, צריך להתוות לתלמידים את הכלים שיובילו אותם בדרך שבה אין אלימות - וזוהי בדיוק מנהיגות.

במסגרת תכונות המנהיג יש צורך להתחבר אל האנשים שמסביבנו. להבין שלכל אדם ישנם צרכים שונים וגם יכולות שונות. צריך ללמוד כיצד לתקשר עם אנשים בצורה אמפתית, מכובדת ומבינה. צריך ללמוד שישנן דעות שונות ומחלוקות, אך גם דרכים לגשר ולשתף פעולה. אלו הן חלק מתכונות המנהיג והן הבסיס ליצירת שייכות וגיבוש של קבוצה; תחושת השייכות חשובה מאוד לצורך הפחתת האלימות. לא במקרה חיזוק השייכות הוא אחד הדגשים שמשרד החינוך נתן לתוכנית.

אלימות נתפסת בעיננו כ“שבירת הכלים“, אך בעצם אלימות היא חוסר כלים. כאשר אנו מעניקים לילדים כלים מנהיגותיים, הם זוכים בארגז כלים המאפשר להם להתמודד עם סיטואציות שונות תוך כדי ניתוח, התחשבות, הבנה, התבוננות עצמית, השראה ועוד. הם אינם זקוקים לאלימות לצורך השגת מטרותיהם - יש להם כלים אפקטיביים יותר. למשל המנהיג לא יפנה לאלימות ברגע של כעס, אלא ידע להסביר את רגשותיו ותחושותיו כלפי האחר - ומכאן יצמחו רק דברים חיוביים. מנהיג אמיתי יודע להתמודד עם מצבי קונפליקט ללא אלימות.

ייחודיות הסדנאות

הסדנאות של שרביט תוכננו על ידי מומחים מתחום החינוך. הן עוסקות בשיפור ותרגול כישורי המנהיגות מתוך החוויה עצמה. מנהיגות היא אינה דבר שאנו מלמדים בצורה עיונית, אלא במסגרת פעילויות מעצימות. הפעילויות השונות יוצרות אתגרים שונים. על מנת להתמודד עם האתגרים התלמידים נדרשים לתקשר אחד עם השני, לחשוב מחוץ לקופסה, לשתף פעולה ולפעול כקבוצה. וכן אנו מטמיעים בתוכם את כישורי המנהיגות. הגישה של שרביט תמיד הייתה לימוד מתוך חוויה והעיקרון הזה בא לידי ביטוי במגוון הסדנאות.

הסדנאות מתקיימות במסגרת קבוצתית קלה ונינוחה. מסגרת המאפשרת לפרוק מתחים בצורה חיובית. אסור לנו להתעלם מכך שגם הלימודים עצמם יכולים ליצור לחץ ומתחים בקרב התלמידים, לכן לא נרצה להעמיס עליהם עוד תכנים עיוניים. במקום זאת נרצה להעביר את התכנים החינוכיים בצורה המאפשרת לתלמידים להשתחרר ולפרוק את המתחים.

אחת מהסדנאות שחברת שרביט מקיימת היא סדנת ODT. זוהי סדנה המתקיימת מחוץ לכיתות הלימוד, דבר שבפני עצמו כבר מעניק לתלמידים אווירה נינוחה יותר. במהלך הסדנה התלמידים משתתפים במשחקי משימות קבוצתיים התורמות לגיבוש ותחושות השייכות, וגם שמות דגש גדול על עבודת צוות. התלמידים מייד מבינים שסוד ההצלחה בתחרות הוא שיתוף פעולה היוצר סינרגיה. המשחקים התחרותיים מוגבלים בזמן, וכך הילדים לומדים לתפקד בתנאי לחץ תוך כדי הפגנת אחריות אישית ואחריות קבוצתית.

תקשורת טובה היא אחד התנאים החשובים להצלחה בסדנאות, בחיים בכלל וכמובן שגם לצורך מניעת אלימות. תקשורת היא אחד הדגשים הקיימים בכל הסדנאות. תקשורת היא מונח רחב הכולל את היכולת להתבטא בצורה נכונה, להקשיב לאחר ולנהל דיאלוג. הסדנאות הן זירה של ביטוי עצמי ותקשורת חיובית.

יצירת אקלים חיובי בבית הספר

בזכות הסדנאות אנו משיגים מטרות שונות. אך בתמונה הגדולה אנו מצליחים ליצור שינוי בחיי הפרט ובקבוצה בכללותה. אנו מעניקים לכל תלמיד כלים שימושיים ומחזקים את הכוחות החיוביים. אנו מחזקים את הביטחון העצמי והחוסן האישי. במקביל אנו הופכים את קבוצת התלמידים לקבוצה מגובשת המתמודדת יחדיו עם אתגרים - קבוצה הפועלת יחדיו לצורך השגת מטרות משותפת. הפחתת הלחץ, בשילוב הכלים המנהיגותיים הופכים את סביבת בית הספר למקום נעים ובטוח - מקום ללא אלימות.

לקבלת מידע התקשרו למשרדי חברת שרביט 03-902-5553