מהי הלוואה חברתית?

השם "הלוואות חברתיות" הוא שם כללי יחסית המייצג תחום שלם של הלוואות, אשר תופס בשנים האחרונות תאוצה וצומח במהרה בישראל ובעולם המערבי כולו

חדשות כיפה תוכן שיווקי 20/12/21 12:43 טז בטבת התשפב

מהי הלוואה חברתית?
צילום: shutterstock

שוק ההלוואות והפיננסים מכיל כיום אפשרויות רבות ומגוונות עבור לווים הזקוקים להלוואה עבור כל מטרה, כאשר לפחות כמה מסוגי ההלוואות המשתלמות והאטרקטיביות ביותר אינן ההלוואות הבנקאיות הקונבנציונאליות שרובנו מכירים. דוגמה טובה לכך היא התחום העולה ומתפתח במהרה של הלוואות חברתיות. מהי הלוואה חברתית ומהם היתרונות הגלומים בשיטה זו?

מה הופך הלוואה להלוואה חברתית?

השם "הלוואות חברתיות" הוא שם כללי יחסית המייצג תחום שלם של הלוואות, אשר כאמור תופס בשנים האחרונות תאוצה וצומח במהרה בישראל ובעולם המערבי כולו. בעוד גם בתוך תחום זה ניתן למצוא מספר סוגים שונים של הלוואות ועסקאות, קיימים כמה עקרונות מרכזיים אשר הופכים הלוואה ל"הלוואה חברתית".

מבחינה טכנית, הלוואה חברתית היא מה שמכונה "הלוואה מעמית לעמית" או באנגלית – P2P (ראשי תיבות של Peer to Peer). כלומר, מדובר בהלוואה בה הלווה מקבל את כספי ההלוואה ישירות ממלווים אחרים, ולא בתיווך של בנק או מוסד פיננסי גדול אחר. פלטפורמות חדשות שקמו בשנים האחרונות ועוסקות בהלוואות חברתיות (כלומר – מתווכות בין לווים למלווים) דוגמת "טריא" הפועלת בתחום זה כבר משנת 2014, מנהלות את מערך ההלוואות בצורה אחרת מבנקים מסורתיים, תוך דגש על ערכים חברתיים אותם לא ניתן למצוא באף בנק כיום. 

כך שגם לווים וגם מלווים יכולים ללוות או להשקיע באופן המקדם ערכים רצויים מבחינתם, ומתאפיין במספר יתרונות משמעותיים בנוסף לכך.

הלוואות חברתיות – יתרונות עיקריים

בין שלל היתרונות שמציעות הלוואות חברתיות כיום ניתן למנות, למשל, שקיפות אותה קשה למצוא בהררי הניירת המלווים הלוואה בנקאית ממוצעת, כמו גם היעדר קנסות ועמלות מופרכות, דוגמת עמלת פירעון מוקדם (סוג של קנס שמטיל הבנק על מי שמעוניין לסיים לפרוע את הלוואתו לפני המועד הרצוי).

יתרון משמעותי ומרכזי המושך רבים להעדיף הלוואה חברתית על פני הלוואה "רגילה" הוא האפקט החברתי והקהילתי המאפיין הלוואות חברתיות – ההלוואה החברתית ניתנת עבור מטרה ספציפית : אשראי מצמיח בצד המלווים-, הרווחים המתקבלים בגין הלוואה חברתית הולכים לאנשים פרטיים "רגילים", בדיוק כמו הלווים עצמם.

בנוסף, מתאפיינות הלוואות אלו גם ביתרונות של הלוואות בנקאיות רגילות, בפרט ביתרון של זמינות ונוחות בקבלת ההלוואה. ניתן להגיש בקשה ולקבל הלוואה חברתית בכל מקום ובכל נקודת זמן.

מבחינות רבות נחשבות כיום הלוואות חברתיות לחלק אינטגראלי בשינויים המקיפים והמהותיים העוברים על העולם והכלכלה, במיוחד בעקבות מגפת הקורונה אשר מאיצה תהליכים אלו. הלוואה חברתית משמשת כאבן בניין מתבקשת בתהליך המעבר למערכת פיננסית חברתית וקהילתית יותר, אשר שמה דגש על ערכים רצויים במקום על רווחים גרידא.