חליפת ספצאטו: לפרק חליפה בסגנון האיטלקי

בכל הנוגע לאופנה, אין ספק שאירופה הייתה ונשארה אחת המובילות - ובתוכה, כמובן (איך לא), איטליה. אז מה באמת עוללו האיטלקים לחליפה הרגילה? ואיך זה משרת את צורכי הלבוש המודרניים שלנו כיום? אופנת יוסי בן נון לגבר עושה לנו סדר

חדשות כיפה תוכן שיווקי 03/11/21 11:57 כח בחשון התשפב

חליפת ספצאטו: לפרק חליפה בסגנון האיטלקי
כך תבחרו חליפה איטלקית משובחת, , צילום: pexels (The Lazy Artist Gallery)

החליפה המסורתית היא תוצאה של מאות שנות היסטוריה, אבל היא הופיעה לראשונה בצורתה הנוכחית בסביבות המאה ה-19 בבריטניה. האנגלים לקחו את הלבוש הצבאי המסורבל והנפוח מדי של החיילים הצרפתים, הסירו עודפים מיותרים ונשארו עם מקטורן, מכנס תואם מאותו בד וכן חולצה ומגפיים.

מאז ועד היום, למרות שחלו בה שינויים אינספור, נשארה החליפה באותה צורה פחות או יותר: סט אחיד של מקטורן ומכנס, העשויים מאותו בד ומגיעים באותו צבע. אבל יום אחד נכנסו האיטלקים ההוללים לתמונה, ופירקו לגורמים את החליפה המסורתית. משמעות המילה ספצאטו (Spezzato) היא "שבור", ובכל הנוגע לאופנה זה בא לידי ביטוי בלבישת מקטורן מחליפה אחת, ומכנסיים מחליפה אחרת לחלוטין.

למה לעשות דבר כזה לחליפה המסורתית? ראשית כי כאלה הם האיטלקים; קלילים, ממזרים וחסרי עכבות. שנית, זה מאפשר לנו לגוון את המראה ואת הלבוש בלי הרבה מאמץ. שיטת ספצאטו בחליפות יכולה לבוא לידי ביטוי בשתי דרכים עיקריות - הראשונה מדגישה ביתר שאת את ההבדל בין המקטורן למכנס, שמגיעים משתי חליפות שונות (בדרך כלל גם בשני צבעים שונים לחלוטין). הדרך השנייה מרוככת יותר מבחינה ויזואלית, ולעיתים קרובות חלקי החליפה כלל לא מגיעים משום חליפה - אלא מהווים שילוב של מכנס וג'קט רנדומליים לחלוטין.

ספצאטו מאפשר למעשה לשחק עם מספר קטן של פריטי לבוש, וליצור מראה שונה בכל פעם באמצעות שילובים שונים. לדוגמה, גם אם יש לכם רק חליפה אחת בארון - אפשר לשחק איתה ועם כמה פריטי לבוש נוספים, ליצירת שילובים שיתאימו לכם. לדוגמה ג'קט כחול כהה עם מכנס אפור; ג'קט אפור עם מכנסי נייבי; מקטורן חום עם מכנסי נייבי והרשימה יכולה להמשיך.

אז איך בכל זאת לשמור על רמה סבירה של מראה נעים לעין, ולא להסתכן בחליפת ליצן מגוחכת? מומחי האופנה לגבר של יוסי בן נון עם כמה עצות בסיסיות לחליפות ספצאטו:

1. הימנעו משימוש בחלקי חליפה רשמית, כי זה יהיה ברור מדי לעין שהם לא מתאימים לסגנון הספצאטו.

2. בחרו סוגי בד תואמים כדי שלפחות יהיה קו אחיד כלשהו שיחבר בין חלקיה השבורים של החליפה.

3. בחרו מידות דומות של חליפות, כדי שברגע שהן יופרדו לחלקיהן - לא תקבלו מידות לא תואמות.

4. צרו ניגודיות מספקת בין חלקי החליפה, בין אם מדובר בשניים או שלושה חלקים.

5. ודאו שיש צבע אחד שמחבר בין החלקים השונים, כגון מכנס נייבי וחולצת תכלת.

6. זכרו שספצאטו מיועד ליצירת מראה קז'ואלי, אז אל תרחיקו לכת יתר על המידה.

כאן המקום לציין שבעשורים האחרונים נוצרה גרסת ספצאטו שלישית, הכוללת גם אפוד (וסט) בנוסף לג'קט ולמכנס. בגרסה החדשה יותר, החלק העליון יוצר את המראה הרשמי - והחלק התחתון נותר פחות רשמי. כמה פחות? דמיינו מקטורן ואפוד בחלק העליון, וג'ינס או מכנסיים קצרים בחלק התחתון. כל זה נועד כמובן כדי לשבור את המסגרת הרגילה והמעונבת מדי של חליפה מסורתית, כך שאם זה מתאים לכם - לכו על זה. כמו שנאמר, תרקדו כאילו אף אחד לא רואה.

כל השילובים התוססים והצבעוניים האלה מצוינים גם לימינו המודרניים. כמובן שתמיד יהיו אלו שיעדיפו להגיע לחתונה עם חליפה מסורתית מאותם שניים או שלושה חלקים, וזה בהחלט בסדר. זה מציג מראה מכובד ומרשים שכמותו לא רואים כל יום, בטח שלא אצלנו בישראל. אבל אם פועם בכם לב קצת יותר שובב, ככל הנראה ממש תאהבו לשבור חליפה לחלקים - וללבוש ספצאטו לאירועים.