מה ההבדל בין תואר בפסיכולוגיה לתואר בסוציולוגיה?

רגע לפני ששנת הלימודים האקדמית מגיעה, ישנם כאלה שטרם החליטו איזה תואר מתאים להם. אך אם יצא לכם לחשוב על תואר בפסיכולוגיה או סוציולוגיה אז הכתבה הזאת במיוחד בשבילכם

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/07/21 15:06 יז באב התשפא

מה ההבדל בין תואר בפסיכולוגיה לתואר בסוציולוגיה?
צילום: pixabay

כשמדובר בתואר אקדמי, העולם מתחלק לשני סוגים של אנשים: הסוג הראשון, הוא הסוג המפוקס. אנשים אלו יודעים (לפעמים אפילו בגיל צעיר מאוד), מה הם רוצים ללמוד ומדוע הם רוצים ללמוד זאת. לחלקם יש זיקה לנושא מסוים, חלקם מגיעים עם תחושת שליחות מולדת, חלקם מעוניינים להוות גורם המשפיע על תהליכים ברמות שונות ועוד. כשמגיע הזמן להירשם ללימודים גבוהים, לאנשים מהסוג הזה אין התלבטויות וכל התהליך עובר להם בקלילות.

לעומתם, הסוג השני של האנשים, מלא בלבטים. הם לא בטוחים במה הם טובים, ומה מעניין אותם. הם רוצים גם להשפיע, גם להרוויח כסף וגם למצות את עצמם, אבל לא בטוחים איזה תחום עונה על כל הצרכים האלו. גם אם יש להם זיקה לתחום כללי מסוים, למשל התחום ההומני ולא הריאלי, הם מתלבטים איזה תואר עדיף להם לעשות בתוך התחום הזה. 

אם אתם משתייכים לסוג האנשים השני וספציפית אם אתם מעוניינים לעשות תואר בתחום הומני אבל לא בטוחים איזה, המאמר הבא מיועד עבורכם ובסופו תהיה לכם נקודת הסתכלות קצת יותר מעמיקה על שניים מהתחומים המרתקים ביותר באקדמיה – לימודי פסיכולוגיה ולימודי סוציולוגיה.

נקודות הדמיון בין שני התארים

כדי להבין מה ההבדל בין תואר בפסיכולוגיה לתואר בסוציולוגיה, נתחיל דווקא ממה דומה ביניהם. שני התארים משתייכים לתחום גג אחד: מדעי החברה – תחום שהחל לצמוח מתוך מדעי הרוח, במהלך המאה ה-19. מדובר אם כן בתחום חדש יחסית, במונחים היסטוריים והוא עוסק בחקר החברה האנושית, על ידי גישות הנחשבות אובייקטיביות (פוזיטיביות) ועל ידי גישות פרשניות. חוץ מפסיכולוגיה וסוציולוגיה, מדעי החברה כוללים גם אנתרופולוגיה, קרימינולוגיה, יחסים בינלאומיים, בלשנות, תקשורת, עבודה סוציאלית ותחומים רבים נוספים העוסקים בתהליכים בינאישיים וחברתיים ויחסי הגומלין ביניהם.

יש לשים לב, כי יש הבדל בין לימודי סוציולוגיה לעבודה סוציאלית - תחום במדעי החברה ומקצוע טיפולי שעיקרו בעיות חברתיות המשפיעות על הפרט, החברה, הקהילה והמדינה ויצירת דרכים אקטיביות לפתרונן, באמצעות שימוש בגישות שונות.

ההבדל בין לימודי פסיכולוגיה לסוציולוגיה

כאמור, יש הבדל מהותי בין תואר בפסיכולוגיה לתואר בסוציולוגיה. הפסיכולוגיה עוסקת בעיקר באדם והתהליכים הנפשיים והרגשיים שהוא עובר עם עצמו. נכון, שתהליכים אלו יכולים להשפיע ואכן משפיעים, על תפקודו בחברה – במשפחה, בעבודה, בקהילה וכדומה. אך הבסיס לבעיה וגם לפתרון נמצא באדם עצמו ותפקידו של הפסיכולוג הוא להביא אותו לכדי די מודעות עצמית וכוחות נפש על-מנת לפתור אתגרים וקונפליקטים פנימיים. תואר בפסיכולוגיה מאפשר להתמחות גם בתחומים רחבים יותר, המתבססים על תיאוריות פסיכולוגיות בשילוב תיאוריות מתחומים אחרים. לדוגמה, ניתן ללמוד פסיכולוגיה התפתחותית, העוסקת בהתפתחות הרגשית והמנטלית של ילדים, פסיכולוגיה ארגונית, העוסקת בהתנהגות הפרט בארגון וההשפעה ההדדית שלהם זה על זה, פסיכולוגיה חינוכית ועוד מגוון תחומים.

לעומת זאת, לימודי סוציולוגיה עוסקים בתהליכים רחבים יותר, של קבוצות, חברות, אוכלוסיות ועוד. המיקוד עובר מנפש האדם אל התנהגות קולקטיבית והדרך בה מיוצרות מחשבה והתנהגות המשותפת לקבוצת אנשים מסוימת. לפיכך, לימודי סוציולוגיה מאפשרים לראות את "התמונה הגדולה" ולנתח באמצעותה תהליכים מדיניים, תרבותיים וכדומה, עם פחות התייחסות למתחולל אצל כל פרט בנפרד.

אז מה כדאי לבחור?

שני התחומים, גם פסיכולוגיה וגם סוציולוגיה, מעניינים ומעשירים, מרחיבי דעת ופותחים צוהר לקריירה מרתקת. אם אתם מתלבטים, חשבו מה יותר חשוב לכם להבין: את בני האדם כמכלול, או כל אדם בפני עצמו? התשובה לשאלה הזו תוכל לכוון אתכם אל עבר הבחירה האקדמית הנכונה ביותר עבורם.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן