קרן יחד - סטארטאפ של חסד וערבות הדדית

7 שנות עשייה, כ- 25,000 משפחות, מעל 400 יתומים ומעל 60  מיליון ש"ח שחולקו, הקרן הגדולה בציבור הדתי לאומי ממשיכה לפרוץ את תקרת החסד. הצצה לנעשה בקרן יחד

חדשות כיפה תוכן שיווקי 12/07/21 14:55 ג באב התשפא

קרן יחד - סטארטאפ של חסד וערבות הדדית
הרב הלל הורוביץ, צילום: יונתן הלפרין

לפני כ-7 שנים, הוצפו עלוני השבת בקרן חדשה שנולדה  - "קרן יחד", הקרן אשר יש שמגדירים אותה הסטארט-אפ של החסד. הקרן זכתה לתמיכה של כלל רבני המגזר הדתי לאומי, אשר קראו למשפחות להצטרף למיזם החסד, תחילה הצטרפו לקרן כ-15,000 משפחות, ומאז הקרן גדלה, וכעת עומדת הקרן  על קרוב  ל-25,000 משפחות החברות בקרן. "אנחנו שואפים לכ-30,000 משפחות, ובימים אלו אנו פונים למשפחות שטרם הצטרפו לקרן להצטרף", מספר הרב הלל הורביץ- איש חברון מי שיזם את הקמת הקרן, ואשר עומד בראש הקרן מיום הקמתה.

את אחד מהתפקידים הקשים והמורכבים בקרן, ממלאת בהתנדבות מלאה תהילה צימר מאפרת, מי שעומדת בקשר מול המשפחות והיתומים בשעתם הקשה, ומלווה את משפחות הקרן. תהילה מסבירה כיצד עובדת הקרן "זה עובד כך: בקרן חברים כיום כ- 25 אלף חברים. במקרה שבו חלילה אחד מעשרות אלפי החברים בקרן נפטר, כלומר אב או אם המשפחה, הקרן מבצעת גבייה קטנה חד- פעמית מכל חברי הקרן, בפועל הממוצע החודשי הינו 40 שח בלבד, סכום כסף שיוכל להעמיד עד 150,000 שח למספר היתומים שראש משפחתה נפטר. יתומי הקרן הינם ילדי המשפחה היתומה עד גיל  30.
לסבר את האוזן משפחה עם 7 ילדים תקבל סכום של ,1,050,000 שח, ולצורך כך נגבה מכל חברי הקרן סכום חד פעמי של 42 שח בלבד.

בכדי להבטיח את הביטחון הכלכלי של היתומים והמשפחה לאורך שנים עד חתונת היתומים, הכספים  אינם ניתנים ישירות למשפחה,  אלא נשמרים בקרנות חסכון על שם היתומים, כאשר הכסף ברובו נשמר ללימודים הגבוהים וחתונת היתומים".

"מעבר לעזרה והביטחון הכלכלי, נציגי הקרן עוזרים למשפחה בעת הצורך ולפי בקשתה גם בהתנהלויות נוספות - בבירוקרטיה, בבירור זכויות, הנגשת מידע, ולמעשה אנחנו מהווים כתובת ובית ליתומים לסיוע בכל דבר שהם זקוקים לו כעת, בהינתן שאין מישהו אחר שעושה זאת",  מסבירה תהילה.

את הקמת הקרן כאמור יזם הרב הלל הורביץ, אשר תיאר את הנסיבות שהביאו להקמת הקרן "לצערנו לפני מספר שנים, עברנו בחברון פטירה של אב משפחה עם 9 ילדים קטנים. מיד הבנו  מקורבי המשפחה, שאין ברירה אלא לצאת להתרמה, בכדי שהיתומים יוכלו לקבל גב כלכלי הן לשוטף והן לעתיד. במאמץ לא קל, והירתמות של נתינה גדולה ומשמעותית  של המשפחה והקהילה הקרובה,  הצלחנו ב"ה להעמיד קרן גדולה ל- 9 יתומי המשפחה. אבל מיד הבנו שלא תמיד ישנה קהילה , משפחה וגבאי צדקה  שיכולים לשאת על עצמם מעמסה ואחריות  שכזאת.

"שם הבנו שזו לא הדרך הנכונה והנבונה, של התמודדות קהילתית מקומית לטרגדיות שכאלו.  ומתוך התייעצות עם חברים, פעילים ובעלי צדקה, הגינו את הרעיון לבנות ולהקים קרן רחבה, ארצית ולהתמודד יחד כל המשפחות, כל  הקהילות , כל הציבור עם טרגדיות עצובות של פטירת ראש משפחה צעיר, המשאיר אחריו אלמנה/ן ויתומים קטנים. כשברוב המקרים אצל משפחות צעירות, שעדיין לא התבססו כלכלית,  יחד עם הכאב , העצבות והעדר גדול, בד"כ מצטרף לזה קושי ומשבר כלכלי.  ולכאן נכנס החידוש הנפלא של הקרן. נתינה קטנה, חד פעמית השווה לכל נפש, כשחברים רבים שותפים לזה, הנתינה הופכת להיות גדולה ומשמעותית ויכולה להעניק  ביטחון כלכלי לאורך שנים, לכל צרכי המשפחה עד לחתונת היתומים", מתאר הרב הלל.

להצטרפות לקרן יחד לחצו כאן

הרב הלל המשיך וסיפר כיצד זה עובד "כאשר חליה ישנו מקרה פטירה של אחד מחברי או חברות הקרן, הקרן נכנסת לתמונה. הקרן גובה מהחברים סכום לטובת המשפחה והיתומים. הסכום לא עולה בשום אופן על 64 שקלים בחודש, ולרוב יהיה פחות מכך.  הסכום שנגבה מוענק כולו  ליתומי המשפחה, חוץ מסכום עמלה מזערי של  ארבעה שקלים, דמי ניהול לכיסוי הוצאות ניהול הקרן.  בחודשים בהם אין פטירה  של אף אחד מחברי הקרן ב"ה,  לא גובים כלל מחברי הקרן. בעצם הקרן גובה רק בשעת צרה, ולא באופן קבוע",  תיאר.

הקרן שומרת על דיסקרטיות מלאה, ולא מפרסמת את שמות הנפטרים ומשפחתם, ולא את שמות חברי הקרן. אבל ניתן להגיד שמרבית מקרי הפטירה בציבור הדתי לאומי, כשלהם יתומים צעירים עד גיל - 30 מגיעים לטיפול הקרן.

במהלך 7 שנותיה, סייעה הקרן לעשרות רבות של מקרים שלהם ביחד מעל 400 יתומים. כל מקרה הוא קשה, טראגי ואוצר בתוכו סיפור. אחד מהמקרים הוא סיפורה של משפחת שוורץ. אם המשפחה רעות שוורץ, כבת 27, נהרגה בתאונה טראגית, לפני כשנה וחצי בכביש 90 בבקעת הירדן, רעות הותירה בעל, ושלושה יתומים. כשנתיים לפני מותה, הציעה רעות לבעלה להצטרף לקרן- יחד, כך פירסם בעלה בפוסט מרגש בדף הפייסבוק לזכרה "להוסיף רעות".

"הצד הכלכלי לא היה הצד החזק של רעות אבל לפני שנתיים בערך היא לחצה עלי מאוד להצטרף לקרן יחד." כתב בעלה עזרא שוורץ בפוסט, "השיקול שלה כמובן ממש לא היה כלכלי, היא כל כך התלהבה מהרעיון הפשוט של צדקה ענקית כל כך, בלי להרגיש בכלל, שהיא לא עזבה אותי עד שהצטרפתי. לא חלמתי ולא חלמנו שנשתמש בזה לילדינו. הקרן הזאת היא חסד שאין לתאר, מנוהלת בצורה חכמה ורגישה מעל לגדר הרגיל." הוסיף.

עזרא המשיך ותיאר בפוסט בפייסבוק "כמובן שהקרן לא ממלאת את החסר אבל את הדאגה הכלכלית לעתיד הילדים היא בהחלט מורידה מהראש. אין לתאר כמה שזה עוזר למי שצריך את זה. לדעתי זו חובה ציבורית על כל אחד ואחת להצטרף לקרן כמעשה צדקה לאחרים. זה כלל לא מורגש בהוצאות החודשיות ובמשך חודשים רבים אין תשלומים לקרן. במקרה שחלילה מישהו צריך את זה, בתקופה כל כך לא נעימה, זו העזרה הכי גדולה שאפשר לתת לו בצורה הכי נעימה שאפשר", הוסיף עזרא.

יחד עם הרב הורוביץ, חברים בוועדה המייעצת לקרן הרב יוסף צבי רימון, הגב' אודרי ליימן, אלון וולקן, אריאל בן - דוד, נגה רחמני, אבי שנור , הגב' תהילה צימר,  עו"ד יצחק מירון והרו"ח חגי גולדברג.
 לצידם מכהנת מועצה ציבורית בראשות הרב יעקב אריאל, לשעבר רב העיר רמת גן, ובחברותם של הרב אבי גיסר שלאחרונה הודיע על פרישתו מכס הרבנות של היישוב עפרה, הרב יהושע שפירא, הרב ברוך גיגי, הרבנית צביה אליהו, פרופ' אשר כהן, פרופ' אמנון שפירא, פרופ' יפה זילברשץ, פרופ' דוד גליקסברג,  צבי צביבל, השופטת בדימוס שרה פריש, ועוד אנשי ציבור רבים.

כאמור, אחד מהדגלים של הקרן, נתון שממקסם את התרומות של חברי הקרן, הינו העלות הנמוכה, עם הוצאות מועטות של תפעול שוטף והוספת חברים, דבר שמבטיח שהכספים אותם תורמים השותפים לקרן, מגיעים במלואם ליתומים.  בקרן, כלל חברי הוועדה המייעצת, עורך הדין, רואה החשבון וגורמים נוספים - פועלים בהתנדבות מלאה.

"אנחנו תמיד מתפללים ומקווים שהחודש יעבור בשקט ובשלום ואז לא נצטרך לגבות אפילו שקל אחד מחברי הקרן",  אומר לסיום הרב הלל הורוביץ, וקורא לכל מי שעדיין לא רשום בקרן - "בואו להיות חלק מהחסד הנפלא של קרן יחד , ערבות הדדית מדהימה, תוך נתינה קטנה שהיא גדולה למשפחות שלא שפר עליהן גורלם ואבדו את ראש משפחתם".

להצטרפות לקרן יחד לחצו כאן