איך אהבה עצמית תורמת לבריאות וכיצד תאהבו את עצמכם יותר?

אהבה עצמית תורמת לבריאות נפשית, גופנית וככלל – לאושר רב. איך היא מביאה לכך ומה תוכלו לעשות כדי לאהוב את עצמכם יותר מהרגיל? הישארו איתנו למדריך שכולו אהבה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 01/07/21 14:05 כא בתמוז התשפא

איך אהבה עצמית תורמת לבריאות וכיצד תאהבו את עצמכם יותר?
צילום: Shutterstock

מחקרים שנעשו בנושא מצאו כי לאהבה עצמית מתאם גבוה עם מרכיבים רבים התורמים לבריאות גופנית ונפשית. קחו לדוגמה מרכיב חמקמק כמו אושר אשר רבים מאיתנו מזהים לרוב עם יעד כלשהו שהם מעוניינים להשיג – אדם שמתנה את אושרו בכמות הכסף שברשותו, למשל. בפועל, אושר אינו עובד בדרך זו אלא נובע דווקא ממצב פנימי של קבלה וחמלה עצמית כפי שהראו מחקרים, בהם אנשים שקיבלו וסלחו לעצמם גם היו מאושרים יותר – ואושר חשוב במיוחד לבריאות הנפשית.

אהבה עצמית קשורה רבות גם לעמידות בפני משברים ולמוטיבציה גדולה יותר, ותרומתה אינה רק לבריאותינו הנפשית אלא גם לזו הגופנית. ממחקרים שנעשו בתחום נמצא מתאם בין חמלה עצמית ורמות סוכר מאוזנות יותר באנשים עם סוכרת, רוגע ושלווה גופניים ובנוסף, עמידות גבוהה יותר של מערכת החיסון. עכשיו כשאתם מבינים למה אהבה עצמית חשובה, הנה כמה דרכים פשוטות שיסייעו לכם לאהוב את עצמכם יותר וישפרו את חייכם פלאים. שנתחיל?

הדרך לאהבה עצמית מתחילה במודעות

לכל אדם נקודות חוזק ותורפה וכל אחד מאיתנו לעיתים טועה או מפגין חולשה – נקודות אלו אינן הופכות את האדם לכזה שאינו ראוי לאהבה, בן אדם רע או חסר ערך. כדי להתמודד עם תחושות אלו, התחילו לפתח מודעות לנקודות הטובות שאתם אוהבים בעצמכם וכן אלו שהייתם שמחים לשנות שכן הדבר בידיכם. אל תנסו לתקוף את כל החזיתות בו-זמנית אלא התאזרו בסבלנות ובחרו בתחום אחד שבו הייתם רוצים להשתפר. התחילו מצעדים קטנים וכשאלו יהפכו להיות חלק בלתי נפרד משגרת יומכם, עברו לצעד הבא שכן גם מסע של קילומטרים רבים מתחיל בצעד אחד קטן. אם נתקלתם במהמורות בדרך, הכירו בהן כזמניות – אתגרים באים וחולפים ועם חלק תתמודדו בהצלחה יתרה, עם אחרים תתקשו מעט יותר אבל עם ניסיון והתמדה תצלחו את כולם.

הבינו מה הם צרכיכם ופעלו למלא אותם

מלבד נקודות חוזק וחולשה היו מודעים גם לאותם הדברים שממלאים אתכם, אלו שמסבים לכם אושר ואתם זקוקים להם. נסו להגשים כמיטב יכולתכם את רצונותיכם ולזכות למלא את צרכיכם, הן אלו הבסיסיים כמו שינה והן המתקדמים יותר שכן התחושה הטובה של אדם שצרכיו מסופקים, תתבטא בתחומים נוספים בחייו כמו מערכות יחסים מכל הסוגים. רשמו את הצרכים שלכם על דף, היו כנים עם עצמכם ורשמו גם דברים שאולי לא הרשתם לעצמכם לבטא בעבר.

קבעו גבולות ברורים

לכל אדם הזכות הבסיסית לקבוע גבולות שונים במערכות היחסים אותן הוא מנהל עם אנשים סביבו – גבולות רגשיים, מיניים או גופניים. נסו להבין מתי אתם מרגישים בנוח עם עצמכם ועם הסובבים אתכם, מה גורם לכם לתחושת ביטחון ולחלופין, מה לחוסר נוחות. זכרו כי זכותכם לסרב תמיד, ללא קשר לצד השני ומכאן שאף מומלץ שתתרגלו סירוב במידת הצורך. במידה ותטשטשו את הגבולות שלכם, אלו יהפכו למטושטשים גם בעיני הסובבים אתכם.

מי שחשוב זה אתם ומה אתם חושבים ורוצים

לכל אדם יש דעה ובחדר עם עשרה אנשים יש לפעמים יותר מעשר דעות שונות. בעוד שאינכם אחראיים לדעותיהם של אחרים, חשוב שתדעו מה אתם רוצים וחושבים. אמנם לנסות ולקבל אישור חיצוני זה טבעי אך דעו שאינכם זקוקים לו – דעתכם היא החשובה עבורכם. במידה ואתם חשים שאדם מסוים סביבכם אינו חיובי בלשון המעטה דוגמת כזה המקרין ביקורתיות בלבד, אינו תומך ותמיד קודר או כועס – נקו אותו מחייכם, הוא אינו תורם לכם, להרגשה הטובה או לביטחונכם העצמי.

דאגו לסביבה נעימה

 

דאגו לא רק לכם אלא גם לסביבה שבה אתם חיים שכן סביבה מבולגנת לא תעזור לכם להתרכז או להירגע. לכן, דאגו לתאורה נעימה ולסביבה שתאהבו להימצא בה. ככל שתרגישו בנוח יותר בסביבה שבה אתם חיים כך גם תרגישו מסופקים יותר עם חייכם.

אמצו פעילויות שעושות לכם טוב

כל דבר התורם לבריאותכם הנפשית או הגופנית יתרום גם להשגת אהבה עצמית. תרגלו ביצוע פעולות שכאלו – כל אחד אשר להם הוא זקוק ומעלים אצלו את מצב הרוח. זה יכול להיות צפייה בסרט טוב, קריאת ספר, קיום פעילות גופנית, ליטוף בעל חיים, בישול עם חברים או לבד עם עצמכם, יציאה לטיול או שתילת עציצים בגינה.

אם כן, אהבה עצמית מתחילה ממודעות גבוהה לדברים שממלאים אתכם ולאלו שעוצרים אתכם. התמודדו עם האחרונים וסלחו לעצמכם אם הדרך אינה תמיד חלקה או אם טעיתם במהלכה. תוכלו להיעזר בכתיבה כדי להגיע למודעות הנדרשת ולהגדיל את תחושת הרווחה שלכם. עזרה מאיש מקצוע יכולה אף היא לעזור וגם אימוץ מטרה שעליה תחזרו בראשכם – חזרה שכזו עשויה להיראות לא טבעית אך עם הזמן, תהפוך להרגל מחזק ומעצים.