היום יותר מתמיד: תכנית המתאר חייבת לשמור על תוקף

ברחבי ישראל אינספור פרויקטים של מה שמוכר כתכנית תמ"א 38, תכנית שתבוא לסיומה בחודש אוקטובר 2022. מה כוללת תמ"א 38? מה הופך אותה לאטרקטיבית כל כך? מדוע כדאי להאריך את תוקפה? | המדריך המלא

חדשות כיפה תוכן שיווקי 17/06/21 14:03 ז בתמוז התשפא

היום יותר מתמיד: תכנית המתאר חייבת לשמור על תוקף
צילום: shutterstock

במהלך העשורים האחרונים יצאו לפועל ברחבי ישראל אינספור פרויקטים של מה שמוכר כתכנית מתאר ארצית 38 ,או בקיצור ובשמה המוכר יותר – תמ"א 38 .לאחרונה נערכים יותר ויותר דיונים סביב תכנית זו, עקב החלטתה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה משנת 2019 כי תמ"א 38 תבוא לסיומה בחודש אוקטובר 2022 .ככל שמתקרב המועד כך מתרבים הקולות הקוראים לבטל את הסיום הצפוי של התכנית ולהמשיך לקיימה גם בשנים הבאות. מה כוללת תמ"א 38? מה הופך אותה לאטרקטיבית כל כך בעיני אנשים רבים ומדוע אכן כדאי להאריך את תוקפה, במיוחד בנקודת הזמן בה אנו נמצאים כרגע?

תמ"א 38 – מה כוללת התכנית ומהם היתרונות?

סקירה כללית של תמ"א 38 (כמו גם תמ"א 38/2 ,אליה נגיע מיד) מבהירה מיד כמה מהיתרונות המשמעותיים הגלומים בתכנית זו, יתרונות אשר הפכו אותה להצלחה מסחררת ומבוקשת ביותר בארץ בעשורים האחרונים וגרמים לרבים לצאת כיום כנגד סיומה הצפוי ובעד הארכת תוקפה.

תמ"א 38 היא תכנית מתאר ארצית אשר הושקה במטרה לתמרץ גורמים שונים במשק באופן אשר יביא לשיפוצם ומיגונם של בנייני מגורים רבים, בפרט חידוש ומיגון בפני רעידות אדמה. במסגרת פרויקט תמ"א 38 "רגיל" (או - תמ"א 38/1) נרקמת עסקה בין בעלי הדירות בבניין לבין יזם ו/או קבלן. במסגרת העסקה מקבלים היזם/קבלן את הזכות לבנות קומה נוספת בבניין ולקבל לרשותם את הדירות שייבנו בקומות אלו, בתמורה לכך שישפצו את הבניין שיפוץ מקיף וכולל במסגרתו הוא ימוגן בפני רעידות אדמה, בעלי הדירות יקבלו פיצויים שונים בעבור תקופת השיפוץ (למשל – כסף מזומן, הרחבה של הדירות, הוספת מעלית לבניין וכד') וכולם ייצאו מרוצים. בניין עובר חידוש, שיפוץ ומיגון בלי שהעירייה או המדינה נדרשות לממן זאת, בעלי הדירות נהנים מעלייה בערך הדירה, מבניין חדש ומשופץ ומפיצויים שונים ובמקרים של דירות שכורות גם השוכרים מקבלים פיצוי על עגמת הנפש הכרוכה בתקופת השיפוץ.

תמ"א 38/2 היא הקטגוריה השנייה של תכנית המתאר, המכונה גם "פינוי בינוי". במקרים אלו מפנים את הבניין, הורסים אותו ומקימים במקומו בניין חדש לחלוטין.

כבר מתיאור בסיסי וראשוני זה של אופי התכנית ברור כי תמ"א 38 היא אחת מהתכניות המוצלחות ביותר שיושמו כאן בישראל. מדובר בתכנית בה כל הצדדים מרוויחים ,ללא יוצא מן הכלל, ואף אחד לא מפסיד. גם אינספור אנשי מקצוע הזוכים לעבודה ופרנסה סביב פרויקטים אלו, החל מהפועלים והקבלנים ועד עורך דין תמ"א 38 (כמובן שנדרש ליווי משפטי לפרויקט עבור כל הצדדים, כך שעורך דין המתמחה בתמ"א 38 יכול למצוא כאן המון עבודה...) נהנים מקיומה של תכנית זו ולא מעוניינים שתוקפה יפוג.

במיוחד כיום, כאשר מחירי הנדל"ן בארץ מרקיעי שחקים והצורך בבניינים מחודשים וממוגנים גדול יותר מאי פעם בעבר (ראו התקפות הטילים האחרונות על מרכז ישראל), חייבים לשמור על תוקפה של תמ"א 38 .ז הדרך היעילה ביותר שנהגתה ויושמה כאן לתרום משמעותית להתחדשות עירונית תוך יצירת תמריצים כלכליים משמעותיים לכל הצדדים הנוגעים בדבר.

מחפשים כתבות חדשות נוספות בנושא תמ"א 38?היכנסו לאתר מרכז הנדל"ן המרכז חדשות עדכניות בתחומי התחדשות עירונית, כולל תמ"א, פינוי בינוי ועוד.