הפסיבי והאקטיבי בעולם ההשקעות

על שני סוגי משקיעים עיקריים עומד עולם ההשקעות: המשקיע הפסיבי והמשקיע האקטיבי. בכתבה הבאה נעמוד על דמותם של שני סוגי הטיפוסים בשוק ההון וננסה לחדד את ההבדל ביניהם

חדשות כיפה תוכן שיווקי 10/06/21 15:38 ל בסיון התשפא

הפסיבי והאקטיבי בעולם ההשקעות
צילום: shutterstock

מי אתה המשקיע האקטיבי?

הכירו את חסידי הגישה האקטיבית בענף ההשקעות. הם דוגלים בניסיון "להכות את השוק" – לקנות מניות כשהן בתחילת מגמת העלייה שלהן ולמכור אותן רגע לפני הירידה כלפי מטה. מכירות אלו מתבססות על ניתוח מעמיק של מצב שוק ההון ושל החברות השונות, מתוך ניסיון לזהות את החברות יחידות הסגולה בעלות פוטנציאל הצמיחה הרב ביותר.

יש שיגידו שהשקעה אקטיבית דורשת יותר זמן ומאמץ מהשקעה פסיבית. ההשקעה במניות ובאג"חים ספציפיים מביאה כאמור את המשקיע האקטיבי לחקירה מעמיקה בנבכי השוק במטרה לדלות את ההשקעות הנבחרות. השקעות של משקיע אקטיבי מתבצעות על סמך מספר אסטרטגיות, אולם לא כל משקיע אקטיבי בהכרח משלב את כולן. בין הפעולות הבולטות שמאפיינות את פועלו של הטיפוס האקטיבי ניתן למנות השקעה במניות ערך והשקעה במניות צמיחה. כלומר, השקעה במניות שמחירן בשוק ההון נמצא מתחת לשווי הערך הריאלי שלהן, והשקעה במניות של חברות שנמצאות במגמת צמיחה. עוד פעולה אופיינית למשקיע זה היא ספקולציה: קנייה של ניירות ערך על בסיס ניתוח טכני של פירמות שונות ולא על פי הנתונים הפיננסיים שלהן.

 משקיע פסיבי – קווים לדמותו

המשקיע הפסיבי (ובמקרה הזה המושג פסיבי נושא משמעות חיובית) הוא דמות נפוצה בעולם ההשקעות. בניגוד לעמיתו האקטיבי, המשקיע הפסיבי משקיע בשיטה שמבוססת על היצמדות למדדים ולא למניות ספציפיות. בשוק ההון קיימים מדדים רבים שמאגדים תחתם מספר חברות תחת נושא ספציפי (תל אביב 125 למשל, הוא מדד שמאגד את מאה עשרים וחמש החברות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסה של תל אביב. קיימים עוד מדדים רבים מסוגים שונים כמו למשל מדדים ענפיים ועוד). המשקיעים הפסיביים מאופיינים בגישה שהיא מעין "שחייה עם הזרם" – השקעה מפוזרת יותר ומבוססת מדדים.

באופן כללי, המוטו של המשקיעים הפסיביים הוא "קנה והחזק". בעוד שהמסחר של החבר'ה האקטיביים נחשב לפעלתני למדי, משקיעים פסיביים צופים פני עתיד ופחות מתרגשים מהטווח המיידי והקצר. משקיעים פסיביים משאירים את השקעותיהם גם בעתות משבר, מתוך הנחה ששוק ההון מתקן את עצמו ומטפס למעלה בטווח הארוך (כפי שההיסטוריה עד כה אכן מלמדת – זה מה שקורה).

מצא את ההבדלים בין הפסיבי לאקטיבי

אחד ההבדלים הבולטים נמצא ברמת הסיכון של שני המשקיעים, או ליתר דיוק שתי אסטרטגיות ההשקעה. המשקיע האקטיבי, מכורח פעולותיו המרובות וניסיונותיו לדבוק במניות "מנצחות", חשוף לסיכון גבוה יותר. הפסיבי, שהשקעותיו מבוססות במידה רבה על גיוון של מניות וכן אפיקי השקעה שונים, חשוף באופן טבעי לפחות סיכון.

הבדל מהותי נוסף נמצא בגזרת העמלות. ניהול אקטיבי גורר בד"כ עמלות גבוהות יותר לעומת הניהול הפסיבי. ההפרש הבולט בעמלות נובע בין היתר מכך שניהול אקטיבי מצריך מחקר ופיתוח מיומנות בכדי לזהות את מניות ואג"חי "הזהב" שנמצאים בפוטנציאל צמיחה.