סרטן בראש הלבלב

סרטן לבלב הוא אחד מסוגי הסרטן המאתגרים ביותר לאבחון מוקדם ולטיפול יעיל. במסגרת הניסיונות לשפר את ההבנה של המחלה, כיום אנחנו יודעים שלמיקום הגידול בלבלב יש השפעה רבה על יכולות האבחון והטיפול, גם בניתוח וגם בטיפול תרופתי. במה מיוחד סרטן ראש לבלב?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 24/05/21 16:31 יג בסיון התשפא

סרטן בראש הלבלב
אילוסטרציה, צילום: pixabay

כמו בסוגי סרטן אחרים, גם סרטן הלבלב הוא שם כולל למספר סוגי סרטן שנבדלים אחד מהשני באפשרויות האבחון והטיפול.

אחת משיטות החלוקה העיקריות לסרטן הלבלב היא החלוקה המבנית (אנטומית) – כלומר לפי מיקום התפתחות הגידול בלבלב. את סרטן הלבלב נהוג לחלק לסרטן בראש הלבלב ולסרטן בזנב ובגוף הלבלב.

מדוע ישנה חשיבות למיקום הגידול?

הלבלב הוא איבר מוארך הנמצא בבטן העליונה. את מבנה הלבלב נהוג לחלק ל'ראש', 'זנב' ו'גוף'. בכל אחד מאזורי הלבלב עשויים להתפתח גידולים, כאשר גידולים בראש הלבלב הינם נפוצים יותר באופן משמעותי: כ-70% מכלל מקרי סרטן הלבלב ממוקמים בראש הלבלב, לעומת כ-15% שממוקמים בגוף ובזנב הלבלב (שאר המקרים מוגדרים כמשולבים ומערבים גם את ראש הלבלב וגם את זנב הלבלב).

מיקום הגידול נמצא כבעל חשיבות מבחינות רבות. לדוגמה, נמצא כי גידול בראש הלבלב יכול להוביל להופעת תסמיני המחלה בשלב מוקדם יותר. תסמינים אלו הם אשר יובילו את המטופל לפנות לאבחנה רפואית, שבעקבותיה ניתן להתחיל בטיפול יעיל בהקדם.

הופעת סימפטומים של סרטן לבלב בשלב מוקדם יותר היא חשובה ליכולת הטיפולית במחלה, שכן בדומה לשאר סוגי הסרטן, גילוי מוקדם של המחלה מאפשר אופציות טיפוליות רחבות ויעילות יותר.

מלבד זאת, נמצא כי בין הגידולים באזורים השונים קיים גם הבדל ברמה התאית-ביולוגית של סוג הסרטן. הבדלים אלה מחזקים את הטענה כי קיים שוני מבני מהותי בין שני סוגי סרטן הלבלב, ויתכן כי יש צורך להתייחס אל כל סוג גידול באופן נפרד, ולא להתייחס אליהם באופן אחיד כמחלה אחת.

מה הם הסימפטומים האופייניים לסרטן בראש הלבלב?

במקרים רבים נמצא כי הסימפטום הראשוני של סרטן בראש הלבלב הוא צהבת –הופעת גוון צהבהב בעור ובלחמיות העיניים (החלק הלבן של העין). מכיוון שראש הלבלב נמצא בסמוך מאוד לדרכי המרה, גידול בלבלב עשוי להפעיל לחץ על דרכי המרה באופן שיוביל לחסימתן. חסימת דרכי המרה מתאפיינת בצהבת.

לעומת זאת, גידול בזנב הלבלב נוטה להתגלות בשלב מאוחר יותר, שכן לרוב אינו מוביל לסימפטום בולט לעין כמו צהבת. לעיתים קרובות, מטופלים עם גידול בזנב הלבלב יפנו לטיפול רפואי כאשר יופיעו תלונות כגון ירידה במשקל או כאב, סימפטומים המופיעים לרוב בשלב מאוחר יחסית בהתפתחות הגידול.

סימפטומים נוספים האופייניים לסרטן הלבלב, ומשותפים גם לסרטן בראש הלבלב וגם לסרטן בזנב הלבלב, הם: עייפות, ירידה במשקל, שינויים בתאבון, כאבי בטן וכאבי גב, בחילות, ושינויים ביציאות, כגון שלשול.

בנוסף לאלו, גידול בלבלב עשוי להוביל להתפתחות של סוכרת, וזאת בשל העובדה כי הלבלב הוא האיבר בגוף המייצר את ההורמון אינסולין, אשר אחראי על איזון רמות הסוכר בגוף.

חשוב לזכור שגם צהבת וגם התסמינים האחרים אינם מאפיינים רק את סרטן הלבלב ויכולים לנבוע ממחלות רבות אחרות, גם שלא סרטניות.

מה מאפיין ביולוגית גידול בראש הלבלב?

מחקרים אשר ניסו להבין מדוע מיקום הגידול בלבלב משנה את אופי המחלה וביטוייה, הראו כי גם ברמה התאית הגידולים בחלקים השונים של הלבלב אינם זהים זה לזה. התגלה כי לעיתים קרובות, סוג התאים

שמאפיינים גידולים בזנב הלבלב הם מסוג תאי קשקש(squamous) . כאשר מדובר בגידול בלבלב, ייתכן שתאים אלו הם אגרסיביים יותר, מה שיוביל לגידול אגרסיבי יותר, כלומר גידול אשר צומח במהירות לממדים גדולים, וכן בעל יכולת התפשטות גבוהה. בשל כך, גידול בגוף-זנב הלבלב עשוי להוביל למחלה הקשה יותר להתמודדות, וכן להשפיע על תוחלת החיים הצפויה בעקבות המחלה.

כאשר משווים מבחינה גנטית בין שני המיקומים בסרטן הלבלב, נמצא כי סרטן בזנב הלבלב מתאפיין בנוכחות גבוהה יותר של מוטציות גנטיות מסוימות. חלק ממוטציות הללו הן מוטציות בשם KRAS – הנמצאות בסוגי סרטן נוספים, כגון סרטן המעי וסרטן ריאות.

נוכחות המוטציות האלו בתאי הסרטן מעודדות גידול בלתי מבוקר של תאים, מה שמאפיין את מחלת הסרטן.

בנוסף לשונות הגנטית, במחקר אשר בחן את תגובתיות הגידול אל מול מערכת החיסון התגלה כי גם מבחינה זו סוגי סרטן הלבלב אינם זהים: ייתכן שבסרטן ראש הלבלב קיימת תגובתיות רבה יותר אל מערכת החיסון לעומת זנב הלבלב. כלומר, ייתכן שתאי מערכת החיסון בראש הלבלב מסוגלים לזהות את נוכחות הגידול ולהילחם כנגדו בעוצמה גדולה יותר. הבדל זה עשוי להיות משמעותי בפיתוח טיפול אימונותרפי בסרטן הלבלב, אשר משתמש במערכת החיסונית של המטופל על מנת להילחם בגידול.

השונות הביולוגית יכולה לאפשר טיפולים ממוקדים

הימצאות מוטציות מסוימות בגידולים סרטניים עשויה להיות דווקא בעלת השפעה חיובית: היא מאפשרת להתאים טיפול רפואי מתקדם למוטציה הייחודית של כל מטופל. מציאת סוג המוטציות בגידול עשויה להוביל לאופק טיפולי בסרטן הלבלב, באמצעות טיפולים ביולוגיים הממוקדים למוטציה הספציפית.

גילוי ההבדלים הביולוגיים הוא אבן דרך בהבנה כי יתכן ויש צורך להתייחס באופן שונה לגידולים בלבלב לפי מיקומם. כיום חקר הסרטן בכללותו עוסק רבות בהבדלים בין תתי סוגי הסרטן השונים, שכן הבדלים אלו מהווים את הבסיס לטיפולים החדשים היום, המכונים טיפולים ממוקדים.

טיפולים ממוקדים בסרטן לבלב, שכוללים בעיקר טיפולים ביולוגיים ואימונותרפיים, עושים שימוש בתכונות ביולוגיות ומולקולריות מיוחדות שניתן לאתר רק אצל חלק מהמטופלים. Cancer Hope מאפשרת למטופלים ולמטופלות שמתמודדים עם סרטן לבלב גישה למעבדות מתקדמות ברחבי העולם על-מנת לאתר אפשרויות טיפול מתקדמות עבורם. ליצירת קשר...

תוחלת החיים עם סרטן בראש הלבלב

בהשוואה בין שני הסוגים, גילו כי תוחלת החיים עם סרטן בראש הלבלב הייתה ארוכה יותר בכ- 7-8 חודשים מאשר תוחלת החיים עם סרטן בזנב הלבלב. ישנם אף חוקרים הטוענים כי ההבדל בתוחלת החיים עשוי להגיע גם לשנתיים.

קיימות מספר השערות המנסות להסביר הבדל זה. ייתכן כי עיקר ההבדל מבחינת תוחלת החיים מיוחס לכך שגילוי סרטן בזנב הלבלב הוא לרוב מאוחר יותר, דבר אשר עשוי להקטין את הסיכוי לטיפול באמצעות הסרה ניתוחית של הגידול. גילוי מוקדם בסרטן לבלב מגדיל את הסיכוי לכך שתתאפשר הסרה ניתוחית של הגידול, שהיא כיום האופציה הטיפולית הטובה ביותר לסרטן לבלב.

כאשר גידול סרטני נמצא בשלב מתקדם יחסית, הגידול עשוי לערב כלי חשובים או איברים נוספים, דבר אשר עלול להפוך את הניתוח ללא יעיל ולא כדאי.

הסבר נוסף להבדל בתוחלת החיים בין הגידולים הוא גילם של המטופלים: נמצא שמטופלים בעלי גידול בראש הלבלב נוטים להיות צעירים יותר מאשר אלו בעלי גידול בזנב הלבלב. מכיוון שגיל המטופל הוא משתנה חשוב שיכול להשפיע בעצמו על תוחלת החיים עם סרטן לבלב, יתכן שגם הגיל משפיע גם הוא על ההבדלים שנצפו בתוחלת החיים בין סוגי הגידול.

בנוסף לאלו, נמצא כי בהשוואה לסרטן בראש הלבלב, ייתכן שסרטן בזנב הלבלב נוטה להתפשט יותר בגוף וליצור גרורות רבות יותר, דבר אשר גם הוא משפיע על האופציות הטיפוליות האפשריות למחלה.

מתי דווקא סרטן בזנב הלבלב עשוי לשפר את תוחלת החיים?

על אף כל הנאמר, חוקרי הסרטן כיום חלוקים בדעתם לגבי ההבדלים בתוחלת החיים הצפויה עם סרטן בראש הלבלב לעומת סרטן בזנב הלבלב. מספר חוקרים טוענים כי דווקא בשלביו המוקדמים מאוד, סרטן בזנב הלבלב הוא בעל סיכויי החלמה טובים יותר. הטענה היא כי נתון זה פחות מוכר, שכן סרטן בראש הלבלב נפוץ יותר ועל כן נחקר יותר, ולכן קיימים נתונים רבים יותר לגביו.

כאשר משווים בין מטופלים אשר עברו ניתוח להסרת הגידול, הממצאים חלוקים לגבי תוחלת החיים הצפויה בין סרטן בראש הלבלב לעומת סרטן בזנב הלבלב: ישנם מחקרים הטוענים כי ככל הנראה לא קיים הבדל מבחינת תוחלת החיים בין שני הסוגים– תוחלת החיים הצפויה לאחר הניתוח תהיה דומה; אך לעומתם ישנם מחקרים הטוענים כי דווקא מטופלים עם סרטן בזנב הלבלב שעברו ניתוח מאופיינים בתוחלת חיים ממושכת יותר.

סיכום: סרטן בראש הלבלב

לסיכום, כאשר מדברים על סרטן הלבלב, ניתן לראות כי מדובר במשפחה של גידולים דומים בעלי אותו שם. אחד מהמאפיינים החשובים ביותר בסרטן לבלב הוא מיקומו באיבר: בראש, בזנב או בגוף. המיקום יכול להשפיע גם סוגי התאים המרכיבים את הגידול, וגם על האופן שבו הגידול מתבטא אצל המטופל.

יתכן ומעבר לביטוי שונה של סימפטומים, ההבדלים הביולוגיים בין הסוגים השונים מאפשרים גישה טיפולית שונה באמצעות טיפולים ממוקדים, אשר מתמקדים בתכונות הייחודיות של הגידול אצל כל מטופל ומטופלת.


המאמר באדיבות - Cancer Hope המאפשרת למטופלים גישה לבדיקות מתקדמות להתאמת הטיפול בסרטן הלבלב. הבדיקות שלנו מתבצעות במעבדות בחו״ל ואינן מצריכות ביופסיה חוזרת, אלא עושות שימוש במידע גנטי מיוחד שניתן להפיק מבדיקת דם פשוטה. לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות.