ההשפעה של המעבר לעבודה מהבית על הטרדות מיניות בעבודה

על פי מדגם שערכה הרשות לקידום מעמד האשה ב- 2018, מכלל הנשים שחוו הטרדה מינית – דיווחו כ- 60% מהן כי הפגיעה התרחשה במקום העבודה או בצבא. מקום העבודה במצבו הנוכחי מהווה כר פורה להטרדות מיניות מכל סוג, ולכן הנתון הזה לא אמור להפתיע איש או לחדש משהו. כעת יש לבדוק כיצד ישפיעו השינויים בשוק העבודה והמעבר למודל העסקה המבוסס כולו או רובו על עבודה מהבית על אספקט קריטי זה של חיי העבודה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/05/21 16:36 כד באייר התשפא

ההשפעה של המעבר לעבודה מהבית על הטרדות מיניות בעבודה
צילום: freepik

על פי מדגם שערכה הרשות לקידום מעמד האשה ב- 2018, מכלל הנשים שחוו הטרדה מינית – דיווחו כ- 60% מהן כי הפגיעה התרחשה במקום העבודה או בצבא. מקום העבודה במצבו הנוכחי מהווה כר פורה להטרדות מיניות מכל סוג, ולכן הנתון הזה לא אמור להפתיע איש או לחדש משהו. כעת יש לבדוק כיצד ישפיעו השינויים בשוק העבודה והמעבר למודל העסקה המבוסס כולו או רובו על עבודה מהבית על אספקט קריטי זה של חיי העבודה.

הפחתת האופציות להטרדה בצורה פיזית
המעבר לעבודה מהבית נותן לפחות יתרון אחד ברור שאין עליו עוררין: אי אפשר להטריד פיזית את מי שלא נמצא לידך. במצב אידיאלי של מודל העסקה המבוסס כולו על טהרת העבודה מהבית, אף אחד לא יוכל להטריד את אף אחת (וכן להיפך) בצורה פיזית.
כמובן שהטרדה יכולה לבוא גם בצורות רבות שאינן פיזיות, אבל כולם יסכימו ככל הנראה שפגיעה פיזית היא החמורה, המטרידה והמשפילה ביותר.

תחושת הפחד אל מול תחושת המוגנות של הצד המוטרד
במקרה של הטרדה מינית, מעבר לתחושה הלא נעימה שהיא יוצרת – ישנה גם תחושת הפחד
מפני ההמשך הפוטנציאלי של אותה הטרדה, שהיא ההחמרה שלה, ההחרפה שלה, ואפילו אונס.
כלומר: חלק משמעותי מהפגיעה שבהטרדה הוא ערעור תחושת המוגנות ויצירת תחושת פחד וחשש מפני הבאות, וחוסר האונים הנובע מחוסר השליטה בסיטואציה.
כשההטרדה מתבצעת בלי שישנה קרבה פיזית – נמנע לפחות אספקט זה, ומשתי בחינות: גם בשל העובדה שבהיעדר קרבה פיזית לא יכול הצד המטריד לפגוע פיזית או לאנוס את הצד המוטרד, וגם בגין כך שהצד המוטרד יכול לשלוט בסיטואציה על ידי ניתוק הקשר הוירטואלי-דיגיטלי בכל רגע נתון, גם אם הוא חלש פיזית, בלי להתמודד מול נסיונות פיזיים לכפות עליו להמשיך את הסיטואציה.

מתן אופציה למניעת היחשפות ויזואלית
מה שגורם למטרידים המיניים ברוב המקרים להטריד מינית הוא משיכה מבחינה מינית למוטרד, משיכה
שמבוססת על מראה חיצוני שקוסם להם. בהיעדר מראה חיצוני – לא יהיה להם מניע להטרדה, ולכן היא לא תקרה מלכתחילה. כמובן שאין בכך שום הצדקה למעשיהם או נסיון להמעיט בחומרתם או מאשמתם.

אבל ישנם וישנן כאלו שיעדיפו לבטח את עצמם.ן – למרות העצב והאבסורד שבדבר – על ידי הסתרת המראה שלהם ממי שהם חוששים ממנו מבחינה זו. מודל העסקה המבוסס כולו על עבודה מהבית ושהאינטראקציה בו בין העובדים לבין עצמם ובין העובדים למעסיקיהם נעשית כולה באמצעים דיגיטליים – תאפשר לעובדים אלו בעבודות רבות שלא לחשוף את המראה החיצוני שלהם לאיש מלבד מי שיבחרו, וזה עשוי לתרום רבות לתחושת המוגנות שלהם בעבודה.

כשמדובר על נפגעי טראומה שחוו הטרדה מינית כזו או אחרת במהלך חייהם, יש בכך גם משום מתן
הזדמנות שווה בעבודה לנפגעי עבירה.

אפשרויות תיעוד והוכחה
יתרון נוסף מבחינת הטרדות מיניות במקום העבודה שישנו כמעט רק במודל העסקה המבוסס כולו על עבודה מהבית הוא האפשרות הקלה והזמינה לתעד כל אינטראקציה וכל פעולה בין אישית הקשורה לעבודה. מקום עבודה יכול לקבוע שכלל התקשורת בין עובדיו תתקיים אך ורק בקבוצת וואצאפ ייעודית ומיוחדת, או אפילו באפליקציה ייעודית לחברה שבה תירשם ותתועד כל אינטראקציה וכל נסיון תקשורת.

כך גם יירתעו מטרידים פוטנציאליים מלשלוח הודעות בעלות אופי מטריד מינית, וגם במקרה ומישהי או מישהוי.תחוש מוטרד.ת מינית – לא תהיה בעיה לאמת ולהוכיח את כל הטענות.

שתי השפעות אלה בכוחם להגביר ולחזק את תחושת המוגנות של עובדות בכל סוג של עבודה שתעבור
להתנהל במודל העסקה המבוסס כולו על עבודה מהבית (ואפילו רק בחלקו, כי למשך רוב הזמן האופציה להטריד או לפחות להטריד בלי להיתפס, להישפט ולהיענש קטנה מאוד, מה שמוריד את המוטיבציה ואת המניע של הצד המטריד) לאין ערוך לעומת עבודות שתמשכנה להתנהל על בסיס מתכונת העבודה המסורתית המבוססת ברובה המוחלט על עבודה ממקומות עבודה ייעודיים.

 
אפשרויות בקרה וניטור
האופציה לנהל את כל התקשורת הבין אישית בעבודה דרך מערכות דיגיטליות ייעודיות – מאפשר גם לנטר ולעקוב בזמן אמת אם מתרחשת דרך המערכת הטרדה מינית.

ניתן לקבוע שתקפוץ התראה לאחראי הרלוונטי ברגע שנשלחות דרך המערכת מילים מסוימות, או אף תמונות וקבצים מסוג מסויים. התפתחותם המואצת של מודלי למידת מכונה, deep learning ובינה מלאכותית בשנים האחרונות, והתפתחותה המואצת אף יותר הצפויה בשנים הבאות – תאפשר לשכלל ולשפר אפשרויות ניטור אלו לרמה מקסימלית, ואולי אף כזו שניתן יהיה לקבוע שאיננה יכולה לפספס אף נסיון הטרדה מינית שהוא, מכל סוג.

ניתן יהיה אף אולי לתת לתוכנה עצמה להחליט כיצד לנהוג בכל מקרה: לחסום את תעבורת התקשורת, לדווח לממונים, או אולי אפילו לשלוח בעצמה הודעת פיטורין למטריד... אין ספק שאופציה זו תטריד מטרידים פוטנציאליים עד אימה, והם יעדיפו לגנוז את רעיון העוועים הגרוע שלהם ולא לבצע אותו...

לסיכום
מעבר טוטאלי למודל העסקה המבוסס כולו על עבודה מהבית בלבד- בכוחו לצמצם בצורה דרסטית את
מספרן של ההטרדות המיניות בעבודה ובכלל, וגם את חומרתן, יגדיל את תחושת הבטחון של גברים ונשים בעבודה, ויאפשר לנטר, לתעד ולהוכיח כל הטרדה מינית – אם בוצעה, ואף למנוע אותה בפועל באמצעות מערכות ממוחשבות מתוחכמות.

בעקבות המגיפה העולמית אפשר לראות שהרבה איבדו את עבודותיהם, יושבים בבית בתקופה זו ללא
עבודה מיואשים מחיפוש עבודות חיוניות, רק מה שאתם לא יודעים שחברות רבות קוראות לעובדים לעבוד מהבית וזה הכי פשוט שיש !!

אז אם אתם מחפשים עבודה מהבית, לחצו על הקישור הבא - https://www.avoda-mehabait.co.il/

אתם יכולים גם לשלוח הודעה בוואטספ לנציגי שירות שלנו לקבלת פרטים על המשרות המוצעות מהבית למספר 058-7338281 או למספר 050-2322173