בית העדות: העשייה של בנות השירות הלאומי עבור ניצולי השואה מהונגריה

בית העדות הוא מרכז לזיכרון השואה, במושב ניר גלים שם גרים שורדי שואה מהונגריה. במרכז משרתות שתי בנות שירות לאומי של בת עמי שעוסקות במהלך השנה בהפקת כנסים, ימי עיון, והרמת אירועים שכולם למטרת זיכרון השואה בהונגריה

חדשות כיפה בשיתוף עמותת בת עמי 13/04/21 08:14 א באייר התשפא

בית העדות: העשייה של בנות השירות הלאומי עבור ניצולי השואה מהונגריה
צילום: עמותת בת עמי

ביום חמישי התקיים יום הזיכרון לשואה ולגבורה. ברחבי הארץ מתקיימים טקסים ואירועים רבים, ואחד מהם, הוא הטקס שמקיים בית-העדות בניר גלים ביום רביעי ב-19:00 בערב. בית העדות הוא מרכז לזיכרון השואה, במושב ניר גלים שנמצא בסמוך אשדוד. בניר גלים גרים שורדי שואה מהונגריה, והם חלק בלתי נפרד מהקמת בית העדות. במרכז משרתות שתי בנות שירות לאומי של בת עמי, ואפשר לומר שהן חלק בלתי נפרד מהמקום, מהאווירה ומהעשייה בבית העדות.

בנות השירות בבית העדות עוברות הכשרה רחבה בתחילת השנה. הן לומדות על הרקע ההיסטורי של גרמניה ופולין, ובפרט על השואה בהונגריה, ממנה הגיעו השורדים לניר גלים. במהלך השנה הן עוסקות בהדרכת קבוצות והרמת פרויקטים, והשיא כמובן הוא הטקס והפעילות סביב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. 

מידי שנה בערב יום הזיכרון מתקיים טקס מרכזי וגדול בנוכחות כ3000 איש. הערב הוא הרבה יותר מטקס, הוא ערב מלא בתוכן. מידי שנה נבחר נושא מיוחד עליו מדברים, ואין ספק שהקהל מצביע ברגליים. השנה, עקב הקורונה הטקס התקיים במרחב הוירטואלי ושודר בפייסבוק לאלפי אנשים. 
"עבדנו בחודשים האחרונים על הכנת הערב הזה. מאחורי הקלעים, ההכנות היו כמו לטקס רגיל. בנות השירות עבדו ימים ולילות על התוכן שיהיה ערב משמעותי", מספרת עדי, מנהלת התוכן של בית העדות. 

השנה הנושא הנבחר הוא הנסיעה בקרונות. הנסיעה בקרונות זהו שלב מעבר, מעבר ממקום למקום, מהמחנה לגטו ועוד. אמנם זהו אירוע מצומצם בזמן ומקום אך השורדים מספרים על החוויות הקשות מהקרונות, ומהטראומה שהם סוחבים איתם מהנסיעה אל הלא ידוע. 

נושא הנסיעה בקרונות נבחר השנה בעקבות אירוע מרגש ועוצמתי, והוא רכישה והבאת קרון נוסעים מקורי ממוזיאון בגרמניה לבית העדות בניר גלים. במבצע ארוך הובא הקרון ולווה בשיירה מרגשת עם דגלי ישראל. את הקרון קיבלו שורדי השואה, תושבי מושב ניר גלים בדמעות והתרגשות רבה. "בנות השירות היו שותפות לתהליך. הבנות קיבלו יחד עם שורדי השואה את הקרון, הייתה התרגשות גדולה וזכות גדולה לקחת חלק בזה", מספרת עדי.

מאז הקרון עומד ברחבת המוזיאון, ובנות השירות הלאומי זכו השבוע בפעם הראשונה להדריך מתוכו, קבוצות רבות שהגיעו לשמוע על ההיסטוריה וסיפורים של אנשי המושב שורדי השואה. זהו המקום היחיד בארץ בו אפשר להיכנס לתוך הקרון, ולנסות לחוש קצת את ההרגשה והחוויה הקשה אותם עברו שורדי השואה. 

בנות השירות כאמור, עוסקות במהלך השנה בהפקת כנסים, ימי עיון, והרמת אירועים כמו יום הזיכרון לשואה בהונגריה המתקיים בכ' בסיוון, מבצע דוגו, וכמובן הדרכות מרתקות מידי יום של קבוצות שונות, בינהם נוער וילדים, חיילים, מבוגרים ועוד. "בנות השירות לוקחות חלק בבניית יחידות הדרכה, בהכנת מסעות משואה לתקומה לנוער שלא יוצא לפולין, בניית חדר בריחה דיגיטלי סביב חסידי אומות העולם, פרויקט נשים מאירות בתקופות חשוכות, הן ממש חלק מכל מה שקורה כאן" מספרת עדי. 

לבנות השירות הייתה שנה קצת אחרת. "בהתחלה ממש התבאסנו משנת הקורונה, שאנחנו לא יכולות להדריך כרגיל, ואנחנו לא פוגשות את האנשים.  אך מצד שני זה נתן לנו הזדמנות להתעסק בהרבה דברים אחרים משמעותיים כמו למשל הבאת הקרון מגרמניה, והקמת חדר נשים מתק' השואה" מספרת הדס טויטו, בת שירות בבית העדות. 

בנוסף, בנות השירות הדס ושלהבת מקיימות מנהג מדהים, שנקרא "סבב שבת שלום", בו מידי יום חמישי הן נוהגות לבקר את שורדי השואה ולברך אותם בברכת שבת שלום. "עצם המפגש הוא מיוחד ומרגש וזכות גדולה עבורנו. בתקופת הקורונה היה רצון לשמור על הבריאות שלהם, אך החשיבות של הביקורים הייתה גדולה, להראות להם שהם חשובים, שצריך אותם, וכמובן שלא ירגישו בדידות בתקופה מאתגרת שכזאת", הבנות משתפות, "בזכות הביקורים נבנה קשר מיוחד עם השורדים, אנחנו כבר ממש כמו נכדות שלהם, הם נעזרים בנו כשצריך". 

בנות השירות של בת עמי, הדס ושלהבת, מספרות למה בחרו בשנת שירות בבית העדות, " נושא השואה מאז ומעולם בער בי, ובכל שלב החיפוש שירות היה לי ברור שאני רוצה משהו בכיוון הזה, וכשהגעתי לבית העדות זו היתה אהבה ממבט ראשון, ממש זכיתי" מספרת הדס. שלהבת מוסיפה "אני מחוברת מאוד לנושא השואה, הגעתי לכאן ומיד מצאתי את מקומי". הבנות מספרות שבית העדות זה כמו משפחה. צוות קטן, חם ומכיל, שמעבר לשעות העבודה מוצאות עצמן יחד אחרי צהריים ושבתות. 
"יש לנו תחושת שליחות גדולה, בלהעביר את הסיפורים לדור הבא, אנחנו העדים של העדים, ויש לנו חובה לספר את ההיסטוריה" מספרות הבנות וקוראות לבני הנוער לחקור, להתעניין לשמוע את הסיפורים. 

בנוסף לבית העדות, ישנן בנות שירות רבות הזוכות לשנה משמעותית ומיוחדת במוזיאון יד ושם בירושלים. הבנות מחולקות במחלקות השונות לעבודה משרדית מעניינת, מדריכות קבוצות שבאות למוזיאון ובעיקר יוצאות להדריך נוער וילדים בבתי הספר. בנות השירות מכינות במהלך השנה מערכי שיעור ופעילויות סביב נושא השואה, ויודעות למקד ולייעד לכל גיל את הנושא המתאים עבורם.
 מרב ג'נו, רכזת חטיבות ביניים במחלקת הדרכות של יד ושם פוגשת מידי יום את בנות השירות במוזיאון. 

"במהלך החודשים האחרונים לנוכח המציאות המאתגרת פגשו בנות השירות אלפי תלמידים בזום. בשבועיים האחרונים חוזרות בנות השירות לשגרה זהירה בה משולבים מפגשים פרונטליים בבתי הספר לצד מפגשים מקוונים" היא מתארת." גבי, נילי, מוריה ועליזה בנות השירות, הרשימו מאוד בהתגייסות, בנכונות להירתם למשימות חדשות, ללמידה של כלים דיגיטליים ולהתאמה של החומרים לתקופה המאתגרת של הקורונה. הן הפגינו אחריות רבה וגמישות לעבודה בשעות ובימים לא שגרתיים. ובעיקר עזרו לנו לשמור על רצף של פעילות בנושא חשוב זה, ומעל לכל על קשר רציף עם ילדי החברה הישראלית על גווניה השונים", מספרת מרב על העשייה המיוחדת של הבנות.

לקראת יום הזיכרון לשואה, הפעילות ביד ושם היא אינטנסיבית מאוד. ישנן יותר הדרכות, יותר קבוצות שמגיעות ובתי הספר מעוניינים בבנות השירות שיגיעו לספר על ההיסטוריה המרתקת לדור הבא. " לקראת יום השואה לוקחות בנות השירות חלק פעיל בשימור קשר משמעותי עם הקהל החינוכי, וחיבור הקהל הצעיר לזכרון השואה", מתארת מרב. זו זכות עצומה להעביר את המורשת והסיפורים לדורות הבאים, ולכך בנות השירות שלנו זוכות מידי שנה.