הלב הנשי - על מחלות לב בקרב נשים

מחלות לב מהוות את הגורם השלישי לתמותה של נשים בישראל. אבל כמה נשים באמת מודעות לכך? אז הנה כל מה שצריך לדעת על מחלות לב בקרב נשים, הגורמים, ההבדל לעומת גברים, וכמובן דרכי המניעה והחשיבות של בירור קרדיולוגי

חדשות כיפה תוכן שיווקי 17/03/21 09:51 ד בניסן התשפא

הלב הנשי - על מחלות לב בקרב נשים
צילום: shutterstock

הלב של נשים מעט שונה לעומת זה של גברים. על פניו זאת נשמעת קלישאה רומנטית מסרטים הוליוודיים, אבל מסתבר שיש לה ביסוס מדעי. יתרה על כך, הנתונים מצביעים בצורה ברורה על תחלואת יתר של נשים לעומת גברים. למעשה, מחלות לב מהוות את הגורם השלישי לתמותה של נשים בישראל.

הבעיה האמיתית היא שרובנו בכלל לא מודעים לכך זה. הסברה הרווחת היא שדווקא גברים סובלים יותר מבעיות לב מאשר נשים, מה שנכון חלקית. אבל בפועל, מעל כ-30 אלף נשים מאושפזות מדי שנה בשל מחלות לב וחלקן עלולות לגרום התקף לב, אי ספיקת לב, שבץ מוחי, פגיעה קשה באספקת הדם לשאר חלקי הגוף והכפיים או אפילו חלילה מוות פתאומי.

מה גורם לבעיות לב אצל נשים?

ההבדלים בין מחלת הלב הכלילית בקרב נשים לעומת גברים באים לידי ביטוי בגורמי הסיכון, התסמינים, דרכי האבחון והטיפול. אז כמו תמיד, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להמשיך להגיע לביקור תקופתי במרפאה ולעקוב אחר תסמינים המעידים על חשד לבעיות לב. במקביל, כדאי לבצע את ההתאמות הנדרשות בסגנון החיים: החל מהפחתת אלכוהול ועישון, דרך החלפת התפריט התזונתי ועד פעילות גופנית.

גורמי הסיכון העיקריים למחלות לב אצל נשים הם גיל, סוכרת ויתר לחץ דם, יתר שומנים בדם ורמות גבוהות של כולסטרול רע. אז בהקשר הזה, החדשות הטובות הן שעדכון של התפריט התזונתי אמור להביא לשינוי משמעותי ולשיפור באיכות החיים בתוך טווח קצר מאוד.

כך יודעים שמדובר על מחלת לב

נשים בכל גיל צריכות להיות ערניות לכך שהן אולי סובלות מסיכון מוגבר להופעת דום לב או מחלות אחרות. כך לדוגמא הביטוי העיקרי של מחלת לב אצל נשים הוא תעוקת חזה, לעומת אוטם שריר הלב או מוות פתאומי אצל גברים. 

הבעיה היא שנשים לוקות באוטם "שקט" של שריר הלב ולעיתים קרובות הן סובלות ממחלות לב בלי שיהיו לכך סימפטומים קודמים. מנגד, מהירות קבלת הטיפול היא קריטית ויש לה השפעה על היעילות ועל סיכויי ההחלמה. לכן חשוב להגיע להיבדק ולהתייעץ עם רופא בכל מקרה של דילמה והתלבטות – גם אם התחושה היא רק של עייפות, בחילה, קוצר נשימה וכאבים ברום הבטן. 

לסיכום, חשוב מאוד להעלות את רמת המודעות למניעה וטיפול במחלות לב בקרב נשים. בשביל לעשות את זה, צריך להתייחס ברצינות לתלונות של נשים בגילאים שונים ולעודד ביצוע בירור קרדיולוגי מלא מיד כאשר עולה חשד לנוכחות של מחלת לב פעילה.