מותר ואסור לעשות אחרי הארוחה

הרגלים נכונים לפני ואחרי האוכל משפיעים על תחושת השובע ומשקל הגוף. אז מה מותר, מה אסור ומה מומלץ? כל המידע בכתבה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 03/03/21 16:05 יט באדר התשפא

מותר ואסור לעשות אחרי הארוחה
מה אסור לאכול אחרי ארוחה?, צילום: ללא

הודעה לתקשורת של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגלה כמה דברים מאוד מעניינים על הרגלי התזונה של ישראלים. קודם כל, הנתונים מראים שמעל 41% מבני ה-20 ומעלה אוכלים לפחות 3 מנות ירקות ביום וכ-45% אוכלים לפחות 2 מנות פרי. כמו כן, 30% צורכים מאכלים שמכילים דגנים מלאים לפחות פעמיים ביום ו-29% אוכלים דגים לפחות פעמיים בשבוע – לעומת 26% שאוכלים בשר אדום.

אבל מה שהנתונים לא מראים זה מה אנחנו עושים לפני ואחרי האוכל. כידוע, תזונה בריאה ומאוזנת לא מושפעת רק מהתפריט. בין היתר, עלינו לדאוג לתהליך עיכול תקין ולהקל על הגוף בעיבוד החומרים החיוניים שמגיעים מהאוכל. אז כדי לעשות את זה, יש כללי אסור ומותר שאותם כדאי לאמץ כמה שיותר מוקדם.

מותר: עיכול יעיל וצחצוח שיניים

עיכול יעיל של המזון תלוי בכמה פעולות בסיסיות, שאותן אפשר לבצע מיד אחרי האוכל. ראשית, כדאי לנסות לשמור על טמפרטורה קבועה בחדר שבו נמצאים כדי למנוע עלייה או ירידה בחום הגוף. שנית, רצוי לווסת את הנשימה וקצב הלב כדי לספק לגוף את האנרגיה שהוא צריך בלי תגובות ביניים.

מותר ואף מומלץ לצחצח שיניים אחרי הארוחה. הצחצוח מסייע בהסרת פלאק, מנטרל את רמת ה-PH בפה ועוזר לשמור על שיניים נקיות ותחושת רעננות. משך הצחצוח צריך להיות כ-2 דקות וכדאי להקפיד לצחצח כל חלק בפה (בערך 4 שיניים) במשך 30 שניות. בנוסף, מומלץ להשתמש במברשת שיניים איכותית עם סיבים עדינים כדי למנוע פגיעה בחניכיים.

אסור: תה, קינוח וקפה

אכילה של קינוח או פרי אחרי הקינוח אינה מומלצת. זה אמנם עומד בסתירה להתנהגות הרווחת, אך בפועל מדובר על אחת הסיבות העיקריות לכך שהמון אנשים שעושים דיאטה לא מצליחים לעמוד ביעד. כמו כן, כדאי לזכור שנשנוש אחרי האוכל גורם להגדלת נפח הקיבה ומוסיף לגוף קלוריות שאין בהן צורך.

עוד טעות נפוצה היא למהר עם שתיית התה או הקפה. תה קמומיל עדיין מומלץ לתהליכי העיכול ומגלם בתוכו שורה ארוכה של יתרונות בריאותיים לגוף ולנשמה, אבל צריך להמתין לפחות 30 דקות לפני ששותים אותו. עיקרון דומה תקף לגבי קפה, כי משקאות חמים מיד אחרי האוכל עלולים לעכב את תהליך העיכול.

את המים והמשקאות השונים ניתן לצרוך כחצי שעה לפני האוכל. כך מסייעים לגוף לספוג את הרכיבים המזינים, תורמים לתחושת השובע ולא נאלצים לספוג את הקלוריות.

מה לגבי פעילות גופנית?

אכילה לפני פעילות גופנית מאומצת עלולה לגרום תחושת אי נוחות. מצד שני, מחקרים מראים שהיא אינה מסוכנת – אפילו אם נכנסים לשחות או משתכשכים במי הים. מה שכן, תהליך העיכול מצמצם את אספקת הדם לשרירים לגרום לתופעות של התכווצות. אז כדי למנוע את זה, יש להקפיד על תזונה נכונה ולחזק את השרירים שעליהם עומדים לעבוד.

לבסוף, כל ההרגלים המומלצים לגבי מה מותר ואסור לעשות אחרי הארוחה תלויים בדברים הקטנים שאנחנו אחראיים עליהם. יש כיום עדויות כך שלבישת בגדים רפויים ולא צמודים מונעת לחץ על אזור הבטן, תורם לשינה טובה יותר ומפחיתה צרבות.

חוץ מזה, כדאי להימנע ממקלחת או אמבטיה מיד אחרי ארוחה כי זה עלול להפריע לתהליך העיכול ולהפחית את טמפרטורת הגוף בצורה לא מבוקרת. אם בכל זאת רוצים להתקלח, עדיף לחכות 30-45 דקות ולהחליף מים חמים בפושרים.