מרכזי ההייטק הגדולים בישראל

השנה 2021, ויותר ויותר חברות הייטק בוחרות למקם את עצמן במתחמי הייטק גדולים | אז חוץ מתל אביב וגוש דן, מה הם המרכזים הגדולים ביותר וכמה חברות נמצאות שם? כל הפרטים בכתבה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 02/03/21 16:05 יח באדר התשפא

מרכזי ההייטק הגדולים בישראל
מרכז הייטק בתל אביב, צילום: shutterstock

כמעט כל מי שתשאלו יענה לכם שמרכזי ההייטק הגדולים בישראל נמצאים בגוש דן, או, יותר ספציפית. ותשובה זו תהיה נכונה. אכן, נכון ל-2021, על אף קיומן של מובלעות בצפון הארץ (למשל, בחיפה) ובדרום, מרבית ההייטק בישראל נמצא בתל אביב והרצליה. אז מה הם המרכזים הגדולים ביותר, והאם ישנם מקומות בשאר הארץ שיכולים להתחרות מבחינת גודלם במרכז. הבה נברר.

1. רמת החייל וקריית עתידים

נתחיל מהסוף. אם אתם מחפשים עבודה בתחום, תל אביב היא בהחלט המקום. שלא במפתיע, העיר מובילה בכמעט כל פרמטר אפשרי בתחום. למשל כל משרת הייטק חדשה רביעית נפתחת בתל אביב, ובמידה ואתם עובדים בתחום ה-QA, עולה נתון זה עד לקצת פחות מ-50%. נציין גם שחלוקת המשרות אינה שוויונית גם בתוך תל אביב, וכי מרבית חברות ההייטק בתל אביב יושבות מצפון לקניוני עזריאלי.

האזור המבוקש ביותר בתל אביב מבחינת ההייטק הינו רמת החייל וקריית עתידים. טכנית, מדובר אמנם בשני מתחמים נפרדים, אך מפאת קרבתם, ניתן להתייחס אליהם כמרכז אחד, הגדול ביותר בארץ. פארק רמת החייל (או בשמו הרשמי "אזור תעשיה עבר הירקון") נמצא בצפון-מזרח תל אביב, בסמוך לשכונת רמת החייל. קריית עתידים, ששטחה עומד על 80 דונם, צמודה אליו מהצפון. היתרונות הבולטים של האזור הינו מיקומו המרכזי והקרבה לעורקי התחבורה עיקריים.

בעבר התרכזו באזור תעשיה עבר הירקון מוסכים, אך בשלהי המאה הקודמת הפך המקום למתחם הייטק. קריית עתידים נחנכה ב-1975. בין הדיירים הבולטים במרכז ניתן למנות את Matomy Media Group, Radware, eToro, F5 ו-Comsign, וכן חברות העוסקות בפיתוח טכנולוגיות רפואיות.

מחפשים משרדים להשכרה ברמת החייל? לחצו כאן

2. הרצליה פיתוח

הרצליה, שנהנת מקרתה לתל אביב, נמצאות במקום השני, ולה שייכות כ-15.5% מכלל משרות ההייטק בארץ, כאשר עיקר ההייטק מרוכז בהרצליה פיתוח, השוכנת במערב העיר, בצמוד לים, בה נמצאים גם שכונות היוקרה של העיר, המרינה ומספר בתי מלון מפוארים. אזור התעשייה ממוקם בדרום-מערב הרצליה פיתוח. בעברו פעלו באזור זה מפעלים ובתי חרושת, אך בשנות ה-70 של המאה הקודמת הם הכלו לפנות את מקומן לחברות ההייטק. לראיה, מחירי המשרדים להשכרה בהרצליה פיתוח כמעט זהים לאלו בתל אביב. כיום במרכז ההייטק בהרצליה ניתן בין השאר למצוא כמה מהחברות הגדולות בעולם, כגון מיקרוסופט, אפל, Oracle, HP, ו-Dell.

3. פתח תקווה

במקום השלישי בתחום ההייטק נמצאת עיר נוספת בגוש דן - פתח תקווה, בה ממוקם פארק אזורים, שמחזיקה בקצת פחות מ-8% אחוז מנתח השוק. את מיקומה ניתן להסביר על ידי מיקומה הנח יחסית. זה נכון במיוחד לפארק אזורים המוזכר לעיל, שיושב בצמוד לצומת גהה, בצמוד לאזור התעשייה קריית אריה וממערב לתחנת הרכבת פתח תקווה קריית אריה.

המתחם, שגודלו נאמד ב-40 דונם נבנו עד כה כ-70 אלף מ"ר של נדל"ן משרדי, ובין החברות הבולטות שנמצאות בו ניתן למנות את IBM (המשרד הראשי בישראל), מארוול טכנולוגיות, קודאק ואלקטל.

4. ערי ה"מעגל השני" והשפלה

במפתיע, מהוות ערי ה"מעגל השני" כגון לוד, שוהם, וכן קריית נמל התעופה (Airport City), יעד אטרקטיבי לחברות הייטק. יחדן, הן אחראיות על כ-15.6% מכלל משרות ההייטק בארץ. קיימות מספר סיבות להצלחתן של ערים אלו, על אף גודלן הצנוע והריחוק (היחסי) מהמרכז:

  1. מחירי נדל"ן נמוכים באופן ניכר מתל אביב והסביבה וכן הנחה ניכרת בשיעור הארנונה.
  2. מחירי דירות נמוכים יותר, שהופכים את האזור לאטרקטיבי עבור עובדי הייטק.
  3. הקרבה לנתב"ג - היבט זה רלוונטי במיוחד לחברות שמייבאות ציוד באופן קבוע (למשל חברות חומרה)
  4. שיפור בתחבורה ציבורית (למשל, הפעלת הרכבת מירושלים לנתב"ג שקיצרה באופן ניכר את זמן הנסיעה).

המתחם המוביל בין הנ"ל נמצא באיירפורט סיטי. הוא ממוקם בצמוד לנמל התעופה בתחום השיפוט של המועצה האזורית חבל מודיעין. המרכז, שגודלו נאמד ב-850 דונם, מכיל כ-420 אלף מ"ר של נדל"ן מסחרי. בין החברות ההייטק הבולטות הפועלות במקום ניתן לציין את אלביט מערכות, מוטורולה, יוניטרוניקס, AudioCodes ופלאפון תקשורת.

נציין בנוסף כי מצבן של ערי השפלה, לעומת זאת, טוב פחות. פרט לרחובות, בה נמצא פארק המחקר של מכון וויצמן, קיימות באזור מעט מאוד משרות (כ-6% מכלל הארץ) ונראה כי בעיות התחבורה הציבורית והפקקים הופכות אותן ללא אטרקטיביות עבור תושבי גוש דן, על אף שעל הנייר המרחקים אינם כל-כך גדולים.

חיפה והצפון

בצפון קיימים שלושה מוקדים הייטק עיקריים:

  1. מת"ם (חיפה)
  2. כרמיאל
  3. יקנעם

שלא במפתיע, פארק מת"ם, ששוכן בקצה הדרומי של חיפה, העיר הגדולה באזור, והקרוב לטכניון ולאוניברסיטת חיפה, הינו הגדול בין השלושה. הפארק, שממוקם בין כביש 2 לכביש 4, במרחק הליכה מתחנת רכבת חוף הכרמל, הינו אחד ממתחמי ההייטק הוותיקים בארץ. בנייתו החלה עוד בשנת 1968, והוא אוכלס ב-1972, כאשר הדיירת הראשונה הייתה אלרון תעשייה אלקטרונית בע"מ. ב-1991 הוקם במתחם מרכז הפיתוח הראשון של מייקרוסופט מחוץ לארה"ב, וכעבור 15 שנה, ב-2006, הצטרף אליו מרכז הפיתוח של גוגל. גודל המתחם, נכון להיום, עומד על 220 דונם, ועובדים בו כ-8,000 עובדים. פרט לנ"ל, נמצאים בו גם משרדים של חברות כגון אלביט, אפל, IBM, פיליפס מדיקל, וכו'.

אז אלו הם חמשת מרכזי ההייטק הגדולים בישראל נכון לשנת 2021. אך מה קורה בשאר הארץ? ניגע בקצרה בשני אזורים שלא הוזכרו עד כה, הדרום וירושלים:

  1. הדרום
  2. בדרום הארץ מוגבל ההייטק לשני אזורים מרכזיים:
  3. הפארק הטכנולוגי בעומר בבאר שבע
  4. קריית גת (אינטל)

פארק עומר הינו מרכז הייטק חדש, שמתפתח במהרה וכבר זכה לשם "עמק הסיליקון של ישראל". גודלו עומד על כ-7,000 דונם שכ-3,000 מהם מיועדים לתיירות והייטק. הפארק נמצא בשטחו של היישוב עומר, הצמוד לבאר שבע ממערב, במרחק 5 דקות נסיעה מכביש 6, תחנת רכבת ב"ש צפון ובית החולים סורוקה. על אף שבניית המתחם טרם הושלמה, כבר כיום פועלות בו בסביבות 100 חברות, וכ-3,000 עובדים, לרבות ווסטרן  

דיגיטל (לשעבר סנדיסק), מטריקס, YITRAN, Malam Team ו-פיקסליין.

ירושלים

מצבה של בירת ישראל בתחום ההייטק טעון שיפור. הריחוק הגיאוגרפי מגוש דן, היעדר תחבורה ציבורית הולמת ומגמת ההגירה השלילית של האוכלוסייה מהעיר שרק הולכת ומתחזקת בשני העשורים האחרונים הובילו לכך שהעיר נותרה מאחור בכל הקשור להייטק. רק כ-4% מכלל המשרות ההייטק הארץ נמצאות שם.