רונן מרדכי גרין: האם הקורונה שינתה את פני הנדל"ן בישראל?

רונן מרדכי גרין, יזם הנדל"ן, מסביר מה השתנה בשוק הנדל"ן המסחרי בישראל בעקבות משבר הקורונה שתקף את העולם. האם הקורונה הרסה את שוק הנדל"ן המסחרי, או דווקא ברגעי משבר אלו זה הזמן לצמיחת השוק. כל הפרטים בכתבה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 15/02/21 16:18 ג באדר התשפא

רונן מרדכי גרין: האם הקורונה שינתה את פני הנדל"ן בישראל?
רונן מרדכי גרין , צילום: יח"צ

עד להתפשטותה העולמית של מגפת הקורונה, הנדל"ן המסחרי נחשב כאי יציבות להשקעה בנדל"ן מניב בתשואות גבוהות ובטוחות – מגפת הקורונה פגעה בנכסי מסחר רבים לטווח קצר, ארוך ויש הסבורים גם לתקופה בלתי ידועה.

יזם הנדל"ן המסחרי-תיירותי, רונן מרדכי גרין, עושה סדר בתהפוכות בעולם הנדל"ן המסחרי: "אחרי כל סערה בודקים מה נפגע, כיצד להתאים למצב החדש, מה כלל לא נפגע ומה דווקא צמח".
 

רונן מרדכי גרין: "נכסי נדל"ן מסחרי נפגעו ברמות משתנות"

יזם הנדל"ן המסחרי-תיירותי, רונן מרדכי גרין מכיר בפגיעה המשמעותית בענף הנדל"ן המסחרי אך קורא למשקיעי הנדל"ן המסחרי לפקוח עיניים, לעשות לעצמם סדר בבלגן ולחפש את הזדמנויות ההשקעה: "אין אשליות, משקיעי נדל"ן מסחרי נפגעו, חלקם בצורה משמעותית, למרות זאת, DNA הנדל"ן המסחרי נוטה ליציבות וצמיחה.

כעת שמדינות העולם מתחילות לחסן את האוכלוסייה, רואים את האור בקצה המנהרה, מורידים את סף הפאניקה ובודקים היטב מה נפגע, מה ישוקם תוך זמן קצר, איזה נכס מסחרי יצטרך זמן רב לחזרה לגודל הביקוש המקורי ומה כלל לא נפגע. כל אלו יובילו אתכם להזדמנויות השקעה טובות במהלך ואחרי משבר הקורונה".

צרכנות ומשרדים לאחר הקורונה

המשותף לקניונים ומשרדים הוא הצפי לקיטון, לא רק בצמיחה ובביקוש אלא גם בגודל הפיזי.
כתוצאה מהסגרים הרבים בארץ ובעולם וסגירת החנויות למשך זמן רב או עובדים הנשלחים לחל"ת ועבודה מהבית מומחים רבים מאותתים על צפי לשינוי תפיסתי, הצורך בחניות פיזיות הלך וקטן טרם הקורונה וכבר בתחילת המגפה רכישות אונליין (טרמינל
X, שופרסל אונליין, אתרי הקניות הבינלאומיים ועוד) הואצו לרמת ביקוש גבוהה במיוחד.

מכוון ושאיפת כל רשות עירונית היא לארנונה לעסקים רווחית, המטרה היא הגדלת שטחי המסחר ואלו בהתאם להערכות עלולים להצטמצם בשנים הקרובות בקרב תחומי רכישות מוצרים רבים ומשרדים גדולים – המשוואה פשוטה, פדיון הממוצע לכל עסק פיזי עלול להצטמצם ועל כל משקיע לקחת זאת בחשבון.

רונן מרדכי גרין מכוון אתכם להשקעת נדל"ן מסחרי בתחום המשרדים: "בתחום המשרדים הצפי לא ברור, לא ניתן לצפות האם המעסיקים ימשיכו בעבודה מרחוק הכוללת יתרונות אך גם חסרונות רבים. במידה ותהיה ירידה בביקוש למשרדים גדולים ומפוארים, הביקוש למשרדים קטנים יעלה ועל משקיעי הנדל"ן המסחרי להתאים את עצמם בהתאם לרצון השוק".

רונן מרדכי גרין יזם נדל"ן

רונן מרדכי גרין יזם נדל"ן צילום: יח"צ

מלונאות: בארץ ובעולם ממתינים לנפוש

מומחים רבים בענף התיירות מעריכים כי הירידה בביקוש למלונות עקב הקורונה בחלקה הגדול מלאכותי, עצם פעילות ענף המלונאות לא מאפשר לעמוד בתנאי הריחוק והגבלות הקורונה בכל המדינות המערביות השומרות על כללי קורונה נוקשים.

אם ניקח את התיירות בישראל, הביקוש הגבוה אחר ים המלח ואיילת נצפה בתום הסגר הראשון והשני עם תפוסה מלאה בבתי מלון רבים בארץ, הנופשים מחפשים למלא את בתי המלון אך מוגבלים עקב הגבלות הממשלה.

רונן מרדכי גרין מסביר על השקעה בנדל"ן מסחרי-תיירותי: "הצורך בנופש ובתיירות הוא צורך בסיסי, משמעות הדבר היא שהשקעה בנדל"ן מסחרי בתחום התיירות צפויה להיות השקעה כדאית גם לאחר הקורונה, מלונות ימשיכו בתפוסה המלאה אם כי ייתכן ויצטרכו לתמחר בצורה שונה בהתאם לכל סוג עסק ומיקום בארץ".


נכסי נדל"ן בצמיחה: מחסנים, תעשייה חיונית ועד חוות שרתים

בעולם הנדל"ן המסחרי ניתן למצוא דעות חלוקות לגבי עתיד הנדל"ן המסחרי ובמיוחד בקרב תחומים שנפגעו קשה ביותר כמו חנויות ומשרדים.

למרות ניסיונות ההרחקה מהשקעה בנדל"ן המסחרי של חלק מהגורמים בעלי נבואות זעם, משקיעים חכמים ינסו לחפש אפיקים נוספים להשקעה, פחות מושכים אך כאלו שהציגו יציבות ואף עלייה בביקושים בארץ ובעולם.

רונן מרדכי גרין מציג את נקודות האור למשקיעים העתידיים בנדל"ן המסחרי בתקופה הקשה של הקורונה: "אם קראו לכם להתרחק מתחום הנדל"ן המסחרי הנוטה ליציבות ותשואות גבוהות, ייתכן וישנם אינטרסים העומדים מאחורי הקריאות האלו.

יחד עם תחומים שונים שנפגעו וצפויים להשתקם ברובם, בתקופת הקורונה נכסי נדל"ן מסחרי שאינם דורשים התקהלות ואף ללא צורך בנוכחות של יותר ממספר בודד של עובדים ומאבטחים – זכו להמשך יציבות ואף עלייה בביקושים: מחסנים, אזורי תעשייה והשקעות בולטות בחוות שרתים במהלך תקופת הקורונה".

מרדכי גרין מוסיף: "עלייה ברכישות אונליין, הצורך באחסון מוצרים פיזיים, המשך ייצור חלקים ומוצרים ועד צורך בשירותי אחסון שרתים הובילו את התחומים האלו להמלצות החמות בתקופה האחרונה".