איך המומחים של סטופ פשפש יודעים שיש לכם פשפשי מיטה?

כשחרקים מתנחלים אצלנו בבית ופוגמים באיכות החיים שלנו, חשוב לזהות את הבעיה ולמצוא לה את הפתרון הנכון ביותר. המידע בעמוד זה יעזור לכם להבין האם גם אצלכם יש פשפשים, ומהי הדרך האפקטיבית ביותר לבצע הדברת פשפשים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/01/21 14:18 יב בשבט התשפא

איך המומחים של סטופ פשפש יודעים שיש לכם פשפשי מיטה?
צילום: shutterstock

המין האנושי חולק את כדור הארץ עם עוד אינספור בעלי חיים, ובפרט מיליוני סוגים של חרקים. גם לחרקים יש מן הסתם מקום בעולם, אבל כשהם מתנחלים אצלנו בבית ופוגמים באיכות החיים שלנו, חשוב לזהות את הבעיה ולמצוא לה את הפתרון הנכון ביותר. בפרט זה המצב כשאנחנו מארחים בעל כורחנו את פשפש המיטה - חרק זעיר שניזון מהדם שלנו ומשאיר על העור מזכרות לא נעימות. המידע בעמוד זה יעזור לכם להבין האם גם אצלכם יש פשפשים, ומהי הדרך האפקטיבית ביותר לבצע הדברת פשפשים ולהיפטר מהם.

הסימנים הבולטים לנוכחות פשפשי המיטה

פשפש המיטה הוא חרק זעיר מאוד - האורך שלו הוא בין מילימטר לחמישה בסך הכל - ולכן לא קל לזהות את הנוכחות שלו ולהבין איפה הוא מסתתר. בכל מקרה כדאי לדעת שהצבע שלו הוא מעין גוון של חום אדמדם, אבל לאחר שהוא שותה דם הצבע שלו הופך לשחור. לפשפש המיטה אין כנפיים והצורה שלו שטוחה.

הסימן הבולט ביותר לנוכחות החרק המציק בבתים שלנו הוא העקיצות. לפשפש המיטה - אגב, ישנם כ-000,50 מיני פשפשים ורק בודדים מהם שותים דם - יש יכולת לקלוט אותנו גם ממרחק של מטר וחצי. בין השאר מסוגל החרק הזעיר לזהות חום גוף, ריכוז של CO2 שנפלט בכל נשיפה, חומצה לקטית, זיעה ואפילו תאי עור שנשרו מאדם - ועל בסיס כל המידע הנ"ל להתביית על מקור הארוחה הבאה שלו.

פשפש המיטה פעיל בלילות. את סימני העקיצות ניתן לראות בבוקר, בעיקר בגפיים, בגב ובפנים, אבל לפעמים גם באזורים אחרים בגוף. הבדל מהותי בין עקיצות פשפש המיטה לעקיצות יתוש הוא הריכוז: בדרך כלל פשפש המיטה שותה את הדם במשך כ-15-10 דקות ומשאיר עקיצות מרוכזות באזור אחד.

זיהוי פשפש המיטה אפשרי גם דרך הכתמים שהוא משאיר: כתמי דם זעירים בגוון חום או אדום, וכתמי צואה זעירים אפילו יותר (עיגולים שחורים או חומים). אם אתם חושדים שיש אצלכם פשפשים, מומלץ בחום להזמין מיד חברת הדברה עם ניסיון ספציפי.

איך מטפלים במפגע המעיק?

חשוב להדגיש: פשפשי המיטה לא מעבירים מחלות. מצד שני, כדי לעקוץ אותנו הם מחדירים לגוף שלנו רוק, והרוק גורם לגרד מעצבן. הדברת פשפש המיטה חייבת לכלול מענה לכל מחזורי החיים של החרק - ביצים, נימפות ובוגרים.

השלב הראשון בפעולה מקצועית של מדביר מיומן יהיה סריקה יסודית של הבית, כדי להבין איפה עלולים להיות פשפשים וגם היכן יש ביצים. בהקשר זה כדאי לדעת שנקבת הפשפש מטילה כ-300 ביצים במהלך החיים, והן יכולות להיות בכל מקום - למשל בחריצים של מסגרת המיטה, בקירות ועוד. גם הפשפשים הבוגרים יכולים בזכות צורתם הפחוסה להיכנס לכל מקום כמעט, ולחיות למשל בארגז המצעים, בבקיעים שיש תוך לוחות עץ, בקפלי וילונות, בתוך שטיחים (ובפרט אם יש להם שערות ארוכות) וכו'. אגב, בגלל ההיצמדות של הפשפשים לפריטים כמו בגדים ומזוודות הם גם נפוצים בכל העולם, כשלמשל יש מקרים רבים שבהם אדם מביא איתו מחו"ל פשפשים שנדבקו למזוודה שלו בחדר המלון.

בכל מקרה, לאחר בדיקת פשפשים כאמור יסודית תתבצע ההדברה עצמה. באמצעות קיטור יטפל המדביר בביצים שהוא מאתר וישמיד אותן, שאיבה עוצמתית תחסל את כל הפשפשים הבוגרים ובנוסף יתבצע ריסוס כדי לוודא שלא נשאר אצלכם בבית אף פשפש בוגר וגם לא נימפות. כמו כן חשוב לכבס בגדים ומצעים שהיו חשופים לפשפשים בטמפרטורה גבוהה (לפחות 60 מעלות) ולבצע שטיפה מקיפה של הבית עוד לפני הגעת המדבירים.

כותב המאמר: מומחה לפתרון בעיית פשפש מיטה מחברת סטופ פשפש