משכנתא הפוכה - מה זה בעצם?

משכנתא לא מוכרת, מאפשרת לאזרחים מעל גיל 60 לקבל הלוואה מהבנק בתנאים מיוחדים. מה זה בכלל? למי היא מיועדת? והאם כדאי לכולם לקחת אותה? כל הפרטים בכתבה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 24/01/21 11:20 יא בשבט התשפא

משכנתא הפוכה - מה זה בעצם?
משכנתא הפוכה. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

משכנתא - לחשוב "הפוך"?

"צעיר" (ברוחו!) בן שישים פלוס לוקח פתאום משכנתא? ועוד משכנתא בריבית גבוהה במיוחד, כצעד מחושב ומשתלם? ולקינוח - הבנק נותן לו את המשכנתא המבוקשת, מתוך ידיעה והסכמה שהוא עשוי שלא להחזיר אותה? נשמע מופרך? אז תכירו - זו "משכנתא הפוכה".

מה זה בעצם?

בתחום המשכנתאות, ישנו "יצור" מוזר, יוצא דופן מבחינות רבות, שרבים לא מכירים. אחרים שמעו עליו, אבל לא מבינים במה בדיוק מדובר. משכנתא הפוכה היא סוג של הלוואה גדולה, כאשר דירה (בדרך כלל) משמשת כעירבון להחזר ההלוואה. עד כאן נשמע רגיל ומובן? מכאן והלאה, יש לא מעט הבדלים מעניינים:

למי?

משכנתא הפוכה מוצעת רק לבני 60 ומעלה, שיש ברשותם נכס, אשר שוויו מעל רף מסוים.

לשם מה?

את הכסף שמקבלים במשכנתא הפוכה ניתן להוציא לכל מטרה שהיא. זאת, בשונה ממשכנתא רגילה, שמיועדת לרכישת דירה.

מי ומתי ישלם?

הלוואת משכנתא הפוכה, היא בעצם סוג של מה שמכונה "הלוואת בלון". משמע, הלוואה אשר הלווה מחזיר רק בסוף תקופה מוגדרת, בבת אחת. הלווה לא מחזיר את ההלוואה, כל עוד ובתנאי, שהוא מתגורר בנכס המשועבד. עם עזיבתו, מכל סיבה, יהיה צורך להחזיר את ההלוואה. במקרה פטירה, ההלוואה תוחזר מהעיזבון שלו ובמידת הצורך, יימכר הנכס בכדי להחזיר אותה.

כמה?

גובה ההלוואה שניתן לקבל דרך משכנתא כזו, הוא עד מחצית ערך הנכס. הוא גם תלוי בשווי הנכס ובגיל הלווה. ההחזר יכלול כמובן גם ריביות והסכום בשורה התחתונה, יהיה רק עד שווי הנכס.

מדוע זה כדאי

משכנתא הפוכה עשויה לסייע למבוגרים להשיג בבת אחת, סכום כסף גדול. תנאי הקבלה עבורה מקלים יחסית. אין צורך בערבים ובביטחונות (מאחר שהנכס המשועבד משמש לכך) וגם אין צורך בביטוח חיים ולא בבדיקת הכנסת הלווה (כי אין צורך לוודא יכולת החזר חודשי).

ומדוע זה לא (כדאי)

מבחינת חסרונות, ראשית, מדובר בריבית גבוהה מהרגיל, שמצטברת בשיטת ריבית דריבית. שנית, דירה היא סוג הרכוש העיקרי שאנשים מורישים ולכן, אם מתכוונים למכור אותה בכדי להחזיר הלוואה, הדבר יצמצם את הירושה. מצד שני, אנשים עשויים לקחת משכנתא הפוכה בכדי לסייע כספית לילדיהם, אולי לרכישת דירה.

כדאי או לא כדאי?

שאלת השאלות! התשובה הוודאית, היא "אולי".. הכול תלוי בנסיבות המיוחדות - שלכם, של המשק כרגע ועוד. חשוב להדגיש באופן הכי ברור - מדובר בנושא מורכב למדי. בנוסף, חלק ניכר מהמושגים והשיקולים שחשובים לגביו, לא מוכרים על בוריים לאדם הממוצע. הוסיפו לכך את העובדה שבסכומים גדולים כאלה, כל היבט קטן עשוי להתבטא בסכומי כסף גדולים מאוד במצטבר. והמסקנה? ישנה חשיבות גדולה מאוד לייעוץ מקצועי בנושא זה. אם לוקחים יעוץ, חיוני שזה יהיה יועץ אובייקטיבי, שאיננו חלק מגוף שמספק הלוואות מסוג זה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן