איך להוציא ספר לאור?

הוצאה לאור של ספר היא תהליך המורכב ממספר שלבים מוגדרים, בין אם מדובר בסופר מקצועי, מצליח וותיק או בניסיון ראשון ואמיץ להוציא את ספר הביכורים שלכם, בין אם אתם מכוונים לתפוצה ארצית או בינלאומית. | המדריך המלא

חדשות כיפה תוכן שיווקי 13/01/21 13:06 כט בטבת התשפא

איך להוציא ספר לאור?
צילום: shutterstock

הוצאה לאור של ספר היא תהליך המורכב ממספר שלבים מוגדרים, כל אחד ואחד מהם (כמו גם הסדר בו הם מבוצעים) קריטיים על מנת להבטיח כי התוצאה הסופית תהיה איכותית ומרשימה. בין אם מדובר בסופר מקצועי, מצליח וותיק או בניסיון ראשון ואמיץ להוציא את ספר הביכורים שלכם, בין אם אתם מכוונים לתפוצה ארצית או בינלאומית ובין אם מדובר בספר רגיל בעל כריכה רכה/קשה או בספר דיגיטלי אשר אינו מודפס בפועל – להלן כמה מהשלבים העיקריים הנדרשים עבור הוצאה לאור מקצועית:

תרגום לשפת ההוצאה לאור  

שלב ראשון ומתבקש עבור כל מי שתוהה – "איך מוציאים ספר לאור?" הוא כמובן תרגום של הספר מהשפה בה הוא נכתב אל השפות בהן הוא אמור להיות מופץ. בשלב זה על כותב הספר להיות בקשר רציף עם המתרגם/ת ולוודא כי סגנון הכתיבה שלו נשמר בצורה מספקת וכי ה"רוח" בה כתב את הספר מצליחה לעבור גם לקוראים בשפה אליה הוא מתורגם.

הגהה ועריכה לשונית

בשלב הבא יש להעביר את הספר הגהה מקצועית ועריכה לשונית כוללת, על מנת לוודא כי הספר אינו יוצא לאור עם שגיאות כתיב, טעויות תחביריות וכד'. כמעט בלתי אפשרי לכתוב ספר שלם בלי לעשות בו לפחות כמה וכמה טעויות קטנות, ועדיף לגלות ולתקן אותן לפני שהספר עובר להדפסה. בנוסף, עורכות לשוניות ומגיהים מקצועיים יידעו גם לתת טיפים והכוונה במקומות מסוימים בהם אין טעות של ממש, אך הניסוח יכול להיות טוב או ברור יותר.

עיצוב ועימוד

לאחר שהספר תורגם ועבר הגהה ועריכה לשונית, הגיע שלב העיצוב של פנים הספר – בהתאם לפורמט בו יוצא הספר כך יש לסדר את המלל, התמונות ושאר האלמנטים הגראפיים המרכיבים את הספר בהתאם לצורתו הכללית. במקרה של ספרים דיגיטליים (המופצים בפורמט דיגיטלי) העימוד והעיצוב הפנימי של הספר אמור להיות מותאם לפלטפורמה באמצעותה אנו מעוניינים להפיץ את הספר אונליין. ישנם פורמטים ספציפיים עבור ספרים דיגיטליים על פיהם מומלץ לעבוד.

כריכה ושיווק

השלב האחרון לפני שהספר מוכן לצאת לאור הוא בחירה של הכריכה, ולבחירה זו חשיבות עצומה. זאת מכיוון שהכריכה היא הדבר הראשון שכל קורא/ת פוטנציאליים רואים בספר שלכם, ולכן היא קובעת המון בנוגע לכמות האנשים שיסתקרנו לקרוא את הספר ויתעניינו בו.

לאחר בחירת הכריכה הסתיימו למעשה השלבים הטכניים של הכנת הספר להוצאה לאור, ונותר לשווק אותו בצורה מושכלת ונכונה. קיימת כאן חשיבות מכרעת להוצאה לאור עימה אתם עובדים, שכן ההוצאה לאור היא הגוף המתמחה בשיווק הספרים ויודע כיצד לנתח ולפלח את השוק, אילו קהלים לטרגט, לאילו חנויות לשלוח את הספר על מנת שיזכה בסיכויים הטובים יבותר להימכר בכמויות גדולות וכו'.

לסיכום, התשובה הקצרה והחשובה ביותר לשאלה – איך מוציאים ספר לאור? היא – בוחרים בצורה נבונה את ההוצאה לאור עימה עובדים. הוצאה לאור מקצועית ואיכותית תסייע לכם בכל אחד מהשלבים הנ"ל, ותבטיח את סיכויי ההצלחה הטובים ביותר עבור הספר שלכם.

למידע נוסף על תהליך הוצאה לאור היכנסו לאתר ebookpro - הוצאה לאור באמזון וסוכנות ספרותית – תרגום, הפקה וקידום ספרים בעולם.