בחירת שרת לאחסון האתר: שאלות נפוצות וטיפים שכדאי להכיר

לבעלי עסקים רבים יש שאלות חשובות שקשורות בצד הטכני של ניהול האתר שלהם, למשל כיצד בוחרים שרת אחסון? אילו סוגי שרתים קיימים למטרה זו? ומה עוד חשוב לדעת בנושא זה? | המדריך המלא

חדשות כיפה תוכן שיווקי 14/12/20 11:39 כח בכסלו התשפא

בחירת שרת לאחסון האתר: שאלות נפוצות וטיפים שכדאי להכיר
צילום: shutterstock

כיום כל עסק מתחזק גם אתר עסקי שמציג את השירות שהוא נותן לצד קטלוג המוצרים, ולעתים האתר הוא גם חנות מקוונת שצריכה לתת שירות ללקוחות. לבעלי עסקים רבים יש שאלות חשובות שקשורות בצד הטכני של ניהול האתר שלהם, למשל כיצד בוחרים שרת אחסון? אילו סוגי שרתים קיימים למטרה זו? ומה עוד חשוב לדעת בנושא זה? השאלות האלו חשובות גם לניהול תקין של אתר וגם לניהול שוטף של העסק, ובמאמר הבא נדבר על התשובות.

סוגי השרתים הקיימים

הסוג הבסיסי של השרתים שנפוצים כיום מכונה שרת ווירטואלי - Virtual Private Server או VPS, שירות שמספקת חברת kamatera, למשל. יתרונם הגדול של שרתים וירטואליים, הוא באפשרות של התאמה גמישה לדרישות משאבים משתנות. מדובר בנקודה חשובה ביותר, מאחר ששרתים לעסקים עומדים בפני עומסים משתנים, כולל זינוקים פתאומיים בדרישות. שרתי VPS מבוססים מבחינת חומרה על שרת פיזי רגיל וברמת התוכנה על וירטואליזציה. בזכות זאת, ניתן להפעיל כמה שרתים וירטואליים במקביל, על שרת פיזי בודד. במצב כזה השרת הפיזי יתואר כשרת שיתופי. זאת בשונה ממצב שבו מותקן עליו שרת וירטואלי אחד בלבד, שכולו לרשות לקוח מסוים. במקרה כזה, הוא יכונה שרת ייעודי. שרת ייעודי עשוי להיות מעט יקר יותר משרת שיתופי. עם זאת, הוא מבטיח מבחינת הלקוח, שכל משאבי השרת הפיזי יעמדו לרשותו ולרשותו בלבד. כמו כן, שרת ייעודי נחשב לעדיף מהיבטי אבטחה מסוימים.

עוד גישה לשריון משאבים היא בעזרת שרתים מסוג VDS, או Virtual Dedicated Server. זהו למעשה מעין שרת VPS, אשר משוריינים עבורו משאבי מחשוב בהיקף מוגדר מראש. כל הוואריאציות האלה על סוגי שרתים זמינות כשרות דרך רשת האינטרנט, והן עדיפות מבחינות רבות על האלטרנטיבה של רכישת שרת פיזי ותפעולו העצמאי, גם בהיבטים כספיים רבים וגם בהיבטים תפעוליים שוטפים שונים. שימוש בשרת אחסון כשירות מרוחק מאפשר לכם כעסק להפנות את מרב המשאבים שלכם למטרות ניהול העסק ברמה השיווקית והמקצועית ולהתעסק פחות בהיבט הטכני של ניהול האתר.

האם עדיף אחסון בארץ או בחו"ל?

מי שלא מתמצא בתחום זה עשוי להיות מופתע לגלות כמה פרטים מעניינים לגבי מיקום השרתים. רבים תופסים את רשת האינטרנט כסביבה שבה התקשורת מיידית, עד כדי כך שאין בה חשיבות למיקום הפיזי של הגורמים שמתקשרים דרכה. למעשה, המציאות שונה למדי משום ששרתי אחסון מפוזרים במכוון על פני מקומות שונים ברחבי העולם. שנית, גם אם אתם בארץ, ייתכן מאוד שמוטב לכם לבחור בשרת שממוקם במדינה מרוחקת כדי שהשרתים יהיו קרובים כמה שיותר ללקוחות או לעובדים שמולם הם אמורים לפעול. אם לקוחותיכם ממוקמים בארה"ב מוטב להשתמש בשרת וירטואלי שהשרת הפיזי עליו הוא מותקן נמצא פיזית שם, ולא בישראל. נזכיר בהקשר זה שמהירות השרת עשויה להשפיע על חוויית הלקוח ואפילו על דירוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש - שתי נקודות משמעותיות מאוד מבחינה עסקית. חשוב לדעת שניהול השרתים לא משתנה מבחינתכם כאשר הם בחו"ל. הספק מולו תעבדו ימשיך להיות אותו ספק מקומי והאינטראקציה שלכם עם המערכת תמשיך להיות קלה ופשוטה.

למה צריך לשים לב כשבוחרים שרת?

חוץ מבחירה בסוג השרת ובמיקומו, יש עוד כמה נקודות שכדאי לקחת בחשבון. עבור רוב העסקים, שרתים הם כלי מרכזי בפעילות העסקית השוטפת, ולכן חשוב מאוד לצמצם כל פגיעה בתפקודם. איכות השירות של החברה שממנה שוכרים את השרת ורמת האמינות שלה חשובות מאוד כדי להימנע ממצב כזה, ולכן חשוב לבחור בחברת האחסון האידאלית עבורכם. חברה אמינה תסייע להתאושש במהירות במקרה של תקלות שונות. איכות השירות מתבטאת גם בזמינות וברמת התמיכה הטכנית השוטפת שמציע הספק. מלבד נקודות אלה, בבחירת שרת אחסון מומלץ לבדוק גם לגבי שירותי ערך מוסף שהחברה מספקת מלבד האחסון. זה יכול להיות גיבוי - פעילות חשובה מאוד סביב כל סוג של אחסון. שירותים אפשריים נוספים יכולים להיות עזרי אבטחה שונים, פתרונות לאיזון עומסים, ועוד.

לסיכום

דיברנו על סוג השרת, מיקומו, איכות השירות של הספק ושירותים משלימים, ככל שהם דרושים לכם. ייתכן שיהיו לכם שיקולים נוספים, מיוחדים לכם, אך רשימה זו תספק את הבסיס לבחירה חכמה של ספק שרתי אחסון. כדאי לקחת את כל מה שנאמר בחשבון לפני שבוחרים את החברה שתספק את השירות, כדי להבטיח את הטוב ביותר לאתר העסקי שלכם.