הכינו גופכם לחורף: מה חשוב לדעת על שפעת?

החורף כבר כאן ובצל הקורונה ולא פלא שרבים חוששים מנגיף השפעת והידבקות במחלה, שיכולה להסתבך למצב של דלקת ראות ולסכן חיים. אז מי בסיכון לחלות בשפעת? ואיך תחזקו את המערכת החיסונית לקראת עונת השפעת?

חדשות כיפה בשיתוף פרמה גורי 23/11/20 17:54 ז בכסלו התשפא

הכינו גופכם לחורף: מה חשוב לדעת על שפעת?
צילום: shutterstock

מי בסיכון לחלות בשפעת?

שפעת היא מחלה זיהומית הנפוצה בעיקר בעונת החורף בין אוקטובר למאי, אך ניתן לחלות בה גם לא בתקופה זו. תסמיני שפעת משתנים מאחד לשני, אבל לרוב כוללים סימפטומים כמו עייפות, כאבי ראש, נזלת, כאב גרון, שיעול, חום גבוה.

קבוצות סיכון נוטות יותר להידבק בשפעת ביניהן ילדים מתחת לגיל 6 ומבוגרים מגילאי 65 ומעלה, נשים בהריון או בעלי מערכת חיסונית חלשה או הסובלים ממחלות כרוניות ולכן, ההמלצה לאוכלוסיות אלה היא להתחסן בחיסון נגד שפעת, שהינו חיסון עונתי הניתן מדי שנה היות והנגיף עובר מוטציות. החיסון נחשב בטוח ויעיל ברוב המקרים ויהיו מי שעשויים לחוש לאחר קבלת החיסון תסמינים קלים של שפעת. 

חשוב להבין ששפעת מדבקת מאוד ויכולה לדבק עוד לפני תחילת הרגשת הסימפטומים וגם יכולה לדבק במהלך הימים הראשונים למחלה ולכן, אם חשים בסימפטומים המזוהים עם שפעת חשוב לשמור על ריחוק חברתי. יתכנו אגב מצבים בהם השפעת תרגיש כמו צינון ותחמיר בפתאומיות. על מנת להפחית את סיכוי ההידבקות או את עוצמת המחלה, חשוב לשמור על כללי היגיינה כמו שטיפת ידיים עם סבון הרבה פעמים ביום, שמירה על מרחק, עטיית מסיכות ושימוש באלכוג'ל.

איך תחזקו את המערכת החיסונית לקראת עונת השפעת?

חיזוק מערכת החיסון יכול לעזור מאוד בדרך בה הגוף מתמודד עם הנגיף. לפניכם מספר המלצות בנושא: שינויים בסגנון החיים יכולים להועיל מאוד כשההמלצה הרווחת היא להפסיק לעשן, להפחית צריכת אלכוהול ולשמור על שגרת שינה טובה ואיכותית.

שנת לילה טובה מסייעת לגוף להתאושש ומעניקה את המנוחה החיונית לתפקוד הקוגניטיבי והפיזיולוגי וכן לשמירה על מערכת חיסונית טובה. פעילות גופנית אף היא יכולה לעזור מאוד בחיזוק הגוף, השרירים, סיבולת לב ריאה ובמהלכה גם משתחרר אנדורפינים שמסייעים בהעלאת מצב הרוח ובהפחתת הורמון הלחץ קורטיזול. לחץ מהווה גורם משמעותי בדרך ההתמודדות של הגוף עם אויבים מושבעים כמו שפעת ולכן, כדאי לאמץ כמה שיותר טכניקות להרגעה והרפיה של הגוף כאשר כל אחד יוכל למצוא את השלווה המבוקשת בדרך אחרת. דמיון מודרך, מדיטציה, יוגה, צ'י קונג, מיינדפולנס או באמצעות טיפולים מטעם הרפואה המשלימה כמו דיקור סיני, רפלקסולוגיה, תדרים ועוד.

לתזונה השלכות על התגובה החיסונית וכדאי להפחית מזונות מעובדים ומשומרים ולהרבות בצריכה של וויטמינים ומינרלים הנחוצים לתפקוד ובמיוחד, לחיזוק המערכת החיסונית כמו אבץ, מגנזיום, ויטמין C . מקורות תזונתיים טובים לוויטמינים ומינרלים אלה הם פירות הדר לוויטמין C, שקדים לאבץ ותרד יכול להוות מקור מצוין לאספקת מגנזיום. שמירה על תזונה נכונה מסייעת גם בשמירה על משקל תקין ומחקרים מצביעים על כך שמי שסובלת מהשמנת יתר נמצא בסיכון יותר לחלות בשפעת.

סמבוכל מבית פרמה גורי בכמוסות או סירופ מכיל כמות גדולה של מיץ מפרי סמבוק שחור המכיל פלבנואידים הידועים כאנטי-אוקסידנטים טבעיים חזקים ביותר.