117 שנים אחרי: מסמכים נדירים מחברון נחשפים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 10/11/20 23:43 כג בחשון התשפא

117 שנים אחרי: מסמכים נדירים מחברון נחשפים
המכתב הנדיר, צילום: יחצ

פיצוץ צינור מים בעליית גג הוביל לחשיפת ארגזים בהם מסמכים נדירים משנת 1903, הקשורים לרב שלמה יהודה ליב אליעזרוב, רבה האשכנזי של חברון וצאצא של האדמו"ר הזקן.

בכסלו התרס"ג, 1903, זכה הרב שלמה יהודה ליב אליעזרוב, צאצא של האדמו"ר הזקן וידידו של הרב חיים חזקיהו מדיני הידוע בשם ספרו - 'שדי חמד', להיות מוכתר כרבה האשכנזי של העיר חברון והיהודים הגרים בה. 117 שנים לאחר מכן התגלו במקרה מסמכים נדירים של כתב ההסכמה שקיבל לתפקיד לצד מסמכים נוספים הקשורים בכהונתו.
 
המסמכים נמצאו בארכיון של הרב משה שפירא אביהם של הרב יהושע שפירא ומתניה שפירא סמנכ"ל מועצת יש"ע. "אבא שלי עשה לפני עשרות שנים עבודת מאסטר על היישוב היהודי החב"די בחברון ובמסגרת העבודה עבר על הרבה מאוד מסמכים", מספר מתניה שפירא, "לפני כמה שבועות היה פיצוץ צינור מים בעליית הגג של אמא שלי ונמצאו ארגזים עם כל מיני מסמכים וכל מיני חומרים שכתב ועבד עליהם ובין השאר מצאנו גם את המסמכים האלה".

המכתב הנדיר

המכתב הנדירצילום: יחצ


"בין המכתבים שנמצאו יש גם מכתבים של האדמו"ר הרש"ב מחב"ד שנשלחו לרב אליעזרוב. הוא כתב כל מיני תשובות והצאצאים שלו אף עשו מזה ספר. הוא נשלח ליהדות בוכרה כדי לגייס כספים לטובת היישוב היהודי בחברון ונשאר שם לבקשתם במשך שנתיים כדי לשמש כרב. הוא עצמו היה נין של הרבנית מנוחה רחל סלונים, נכדתו של האדמו"ר הזקן. אבא שלי ביחד עם הרב שטיינזלץ היו קשורים לנכדו של הרב אליעזרוב, כך כנראה השיג אבי את המסמכים הנדירים".

נעם ארנון דובר היישוב היהודי בחברון אמר כי "חברון היא הבסיס של ההיסטוריה היהודית. ההיסטוריה היהודית העתיקה ביותר נמצאת בחברון ומאז ועד היום אנחנו כותבים פה כל יום נוסף דף חדש לספר. חברון לא מפסיקה להפתיע בממצאים היסטוריים וארכיאולוגיים בסיפור שהולך ונפתח כל הזמן. התפעלנו לאחרונה לקבל את העותקים של מסמכי ההכתרה של הרב אליעזרוב שהיה אישיות מיוחדת וחוט השדרה של ההנהגה בחברון ובארץ ישראל. המסמכים האלה יצורפו ויעשירו את הארכיון ההיסטורי והתודעה של העיר חברון".

"כעת עם קמפיין ההתרמה לחברון יש הזמנות לכל עם ישראל להוסיף את הדף שלו להיסטוריה הזאת על ידי השתתפות בבניין חברון. בעתיד כל מי שישתתף במבצע ירשם לעד עם האבות והאמהות וגדולי חברון לדורותיהם בספר הזהב של חברון".

גם אתם יכולים להיות חלק מעיר האבות - תרמו עכשיו