מודדים דופק: איך לקרוא את מדד השירות בביטוח בריאות?

בואו נודה על האמת, אנו הישראלים אוהבים להשוות ולגלות שמצאנו את העסקה הזולה והמשתלמת ביותר – אך לא רק. כשהדבר נוגע לעולם הביטוח ולזה של הבריאות בפרט, מדד השירות חשוב עבורינו לא פחות ואנו מייחסים לו חשיבות רבה. אז כיצד יש לקרוא אותו נכון?

חדשות כיפה זאב נחמנזון 05/11/20 14:31 יח בחשון התשפא

מודדים דופק: איך לקרוא את מדד השירות בביטוח בריאות?
העידן החדש, צילום: shutterstock

התקשורת מוצפת. מנחי הטלוויזיה ושדרני הרדיו מארחים כמדי יום מומחים ומביני דבר בשכר השוטחים בפנינו תובנות, עצות והמלצות על מוצרים, טיפולים ושירותים שונים. באינטרנט בולט הדבר בהרבה כשכל אחד מאיתנו הופך מומחה לכל דבר ועניין, עם ידע בלתי נלאה שמשפיע על רבים. למעשה, כל אחד כיום מגיע עם אמת משלו – למרות שישנה רק אחת כזו, ולכו תוכיחו שהיא בבעלותכם. לתוך כל אלו מגיעה גם זו הנתפסת מפרסומן של חברות שונות שמציעות עסקאות בתנאים שונים ובמחירי סוף שנה או סוף עונה, וכן את השירות המהיר, המשתלם, האיכותי וכמובן – הזול ביותר.

כשמדובר במוצר לא חיוני במיוחד כדוגמת טלוויזיה למשל, הבחירה בין המותגים השונים, גם אם תאכזב – אינה צפויה לגרום לנזק או לאובדן ערך משמעותי, אך כשמדובר בכזה המציל חיים, החשיבות רבה בהרבה שכן מדובר בחיים ומוות. ביטוח בריאות פרטי הוא דוגמה למוצר חיוני שכזה, שעל אף שבמסגרת התחרות הערה עליו בין חברות הביטוח משחק המחיר תפקיד חשוב במשוואה, הוא אינו הפרמטר החשוב ביותר.

כיום לכל חברת ביטוח תנאים ומחירים משלה וכדי לסייע לנו לבחור את ביטוח הבריאות שמתאים עבורינו יותר, הוקם מדד השירות של שוק ההון – מדד המתבסס על נתונים אמיתיים, אובייקטיביים ומהימנים במיוחד שמסייע להבחין בין הביטוחים השונים וסוקר את השירות המוצע על ידי כל אחת מהחברות הללו.

אז איך תוכלו לקרוא מדד שירות זה בצורה הנכונה והיעילה ביותר?

פרטי, אבל לכולם

בעוד שביטוח בריאות מוסדי-ממלכתי הוא בגדר חובה וכולנו נהנים ממנו בדרך כזו או אחרת, ביטוח הבריאות הפרטי יוצא מכיסו של הצרכן או הלקוח, שעשוי ליפול בין בירוקרטיות רבות, סעיפים, תתי סעיפים, אותיות קטנות, נספחים ותשלומים שונים, מבלי לדעת מה הוא מקבל באמת.

עקב כך, הגיעה רשות ההון והביטוח לתובנה שמה שמעניין וחשוב באמת עבור האזרח הקטן הם כיסויי הביטוח, עלותו וכן רמת השירות וההיענות אותה יקבל. על פרמטרים אלו נאספים נתונים מכלל חברות הביטוח שבתורם מרכיבים את הציון עבור כל אחד מהם, ולאחר ריכוז כלל הרכיבים, מתקבל ציון משוקלל וסופי לכל חברת ביטוח. כלל הציונים נכנסים לטבלה המאפשרת לכל המעוניין בכך לראות את הדירוג, המיקום ורמת השירות הכללית ובהתאם לכך – לבחור את החברה המועדפת עליו.

הרבה יותר ממחיר

תפקידו של הביטוח הפרטי הוא להשלים את זה הממלכתי. ברמת הכיסויים מתמקד הביטוח הפרטי בתרופות מחוץ לסל, בניתוחים מיוחדים, במחלות נדירות ובהשתלות. ברמת העיקרון, תמחורם של כיסויים אלו מתבסס על ניהול סיכונים, כך שלא אמור להיווצר פער משמעותי במחיר בין החברות השונות. אם בכל זאת ברצונכם לערוך השוואת מחירים מהירה, תוכלו לעשות זאת באמצעות מחשבון ביטוח הבריאות של רשות ההון – כלי יעיל, מהיר ופשוט שצפוי להעריך עבורכם את מחירי הפוליסה בחברות השונות בהתאם לנתוניכם האישיים.

עם זאת, נתונים לשינוי המוצרים עצמם וכן גובה הכיסוי – דבר שעשוי להביא להורדת המחיר בפתאומיות, ומכאן שיש לשים דגש ולהשוות גם את התנאים. אם למשל מציעה פוליסה כיסוי עד סכום מסוים לניתוח מורכב בחו"ל בעוד שאחרת מציעה כיסוי כפול, צפוי המחיר להיות שונה בין השתיים. במקרה זה, תאפשר לכם פוליסה אחת להיוועץ בכל רופא מומחה שתבחרו בשעה שאחרת תאפשר לכם לקבל ייעוץ רק ממומחים העובדים בהסדר עם הקופה. פרמטרים אלו גדולים, חשובים וקריטיים בהרבה מזה של המחיר וכאן בדיוק נכנס המדד לפעולה ומציג בפניכם תמונה של עלות אל מול תועלת.

מישהו מטפל בכם?

הדבר החשוב ביותר במדד הוא פרמטר השירות עצמו שכן זמן המענה או הטיפול בפנייתכם הוא כלי מפתח. חברת ביטוח המחויבת לשירות טוב ללקוחותיה צריכה גם לעמוד מאחוריו, ובפרט כשהוא נמדד מול חברות מתחרות.

ציון השירות נקבע לפי שלושה פרמטרים כאשר הראשון הוא תשלום התביעות, הבוחן את רמת ההיענות של חברת הביטוח לתביעות שהוגשו על ידי לקוחותיה. אין זה סוד שחברות ביטוח רבות נתפסות ככאלו שתעשנה הכל כדי להתחמק מתשלום אך כעת, כשמידע זה נמדד ומושווה – ניתן לדעת אם יש אמת בכך. הפרמטר השני הוא הטיפול בפניות, הבוחן זמני המתנה, מתן מענה ופיתרון מתאים ושביעות רצון הלקוחות מחברת הביטוח שלהן. האחרון והלא חביב הוא תלונות הציבור. אלו משוקללות, נמדדות בכמות שהוגשו כנגד כל חברת ביטוח, כמו גם כמות התלונות שנמצאו מוצדקות.

שומרים עליכם

רשות ההון יצרה מדד זה – המתחדש כמדי שנה, לשם מטרה אחת פשוטה: לאפשר לכם, הלקוחות הפטנציאליים של חברות הביטוח, לקבל את כל המידע הדרוש כדי לבחור ולרכוש את ביטוח הבריאות הפרטי שיתאים לצרכיכם האישיים ובאופן השקוף והמופשט ביותר. מכאן, זה כבר בידיים שלכם.

לסיכום, קיימים כיום סוגי ביטוח שונים כאשר החיוני מביניהם הוא זה של ביטוח הבריאות הפרטי. כיוון שמדובר בביטוח חשוב במיוחד עליו לא מומלץ להתפשר, כדאי לערוך השוואה חכמה בין החברות השונות וכמובן, להיעזר גם במדד השירות של רשות ההון – כלי יעיל ואמין באמצעותו תוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.