שאיפת איחוד האמירויות להשקעה בביוטק

בחזון "דובאי 2030" סומנה תעשיית הפארמה והמכשור הרפואי במקום גבוה. דבר שעשוי להוביל חברות ישראליות ליהנות מהשקעות מצד איחוד האמירויות. החברות הישראליות "טרה גרופ" ו"פלוריסטים" כבר חתמו על שיתופי פעולה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 09/09/20 11:55 כ באלול התשפ

שאיפת איחוד האמירויות להשקעה בביוטק
קו הרקיע של דובאי. במרכז - בורג' חליפה, המבנה הגבוה בעולם, צילום: shutterstock

בתחילת יולי 2020, בטרם נודע על הסכם נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, פורסם כי רפא"ל והתעשייה האווירית חתמו על הסכם מול חברת Group42 – חברה מאבו דאבי העוסקת בפיתוח אמצעי לחימה בווירוס הקורונה. לאחר ההכרזת נרמול היחסים בין המדינות נחשפה עוד עסקה – בין "טרה גרופ" הישראלית לקרן השקעות של ממשלת דובאי – APEX כשהיא גם כן נוגעת לווירוס הקורונה.

חברת "פלוריסטים" הודיעה שהספיקה לחתום על מזכר הבנות לקראת הסכם לשיתוף פעולה עם מרכז תאי הגזע של אבו דאבי – ADSCC. המרכז הינו קליניקה לטיפול בתאי גזע שהוקמה ב-2019 כשהיא עמלה על פיתוח טיפול מבוסס תאי גזע לווירוס הקורונה.

טיפולים שטרם אושרו במערב

"פלוריסטים" הוקמה ב-2001 והיא עמלה על פיתוח תרופות המבוססות על תאי גזע. מוצרים שלה, בנוגע לטיפול בחסימת כלי דם בגפיים, נמצאים בשלבים אחרונים של ניסויים קליניים. ל"פלוריסטים" מפעל לייצור תאי גזע בחיפה. עם התחלת נגיף הקורונה הצהירה החברה שאחד ממוצריה מתאים גם לטיפול נגד המחלה.

במדינות מערב טיפולים המתבססים על תאי גזע מוצעים ברמה המסחרית במספר קטן של תחומים וביניהם טיפול אימונולוגי לסרטן. טיפולים אלו נמצאים עדיין בתהליכים של ניסויים קליניים כשרובם טרם אושרו.

מרכז תאי הגזע של אבו דאבי מציע טיפולים למגוון בעיות שנכון להיום אינם מטופלים עדיין במדינות מערביות. החיבור בין החברה מחיפה לקליניקה באבו דאבי יאפשר גישה למטופליADSCC  להיות חלק מניסוי או טיפול שיכול לפעול לטובתם.

מרכז תאי הגזע של אבו דאבי כבר התחיל בטיפול ניסיוני של תאי גזע בחולי קורונה. ביולי 2020 מסר המרכז כי מתוך כ-2,000 מטופלים שעברו את התהליך כ-1,200 מהם החלימו לחלוטין. למול כך החליטה הממשלה המקומית להציע את הטיפול בחינם לכל תושב במדינה.

רצון ומאמץ לשדרג את מערכת הבריאות המקומית

הסכם השלום מול איחוד האמירויות מהווה פוטנציאל משמעותי לישראל כאומת הייטק מובילה ולבטח לחברות הייטק העוסקות בתחום הרפואי. כמו בסין, גם באיחוד האמירויות ישנו זמן וממון רב להשקעות יחד עם עזרה ממשלתית. הכסף הרב המושקע מהווה ניסיון של איחוד האמירויות לעשות קפיצת מדרגה משמעותית במערכת הבריאות של המדינה ולהיות מובילה בתחום המדעי הבינלאומי.

בתקופת הקורונה נשפטות מדינות רבות על פי איכות מערכת הבריאות וחדשנות הטיפולים שהמדינה יכולה לספק. מובילות בתחום זה כעת יכולה להשפיע השפעה רחבה על היוקרה הבינלאומית של כל מדינה ובכך להגדיל את כוחה הפוליטי. נושא זה לבטח לא נעלם בעיני המנהיגים באיחוד האמירויות הערביות.

במסמך "החזון לתעשייה של דובאי 2030" סימנו את תחום הפארמה והמכשור הרפואי כאחד מתוך שישה מוקדים שאיחוד האמירויות מעוניינת לשדרג באופן מהותי תוך משיכה של עסקים בינלאומיים. כבר כעת פועלות עשרות חברות פארמה ומכשור רפואי במדינה. אותן חברות הקימו שם מרכזים לוגיסטיים שמטרתם להפיץ את מרכולתם למזרח התיכון ודרום מזרח אסיה.

בשנים האחרונות ניכר שאיחוד האמירויות כמו ארצות הברית עושה מאמץ בשיפור סקטור הבריאות המקומי. מספר בתי החולים במדינה צמח ל-137 כשנוספו יותר מ-13 אלף מיטות אשפוז. בנוסף לכך, נבנו ברחבי המדינה מספר אוניברסיטאות שבהן בתי ספר לרפואה שאליהם מגיעים צעירים מקומיים ואחרים מהמדינות השכנות. כיום, כמעט 90% מהרופאים עובדים במדינה למדו רפואה במסגרות לימוד בחו"ל. השאיפה היא להפחית את אותה תלות לימוד רפואה במסגרות מחוץ למדינה. המדינה הפכה גם לשוק צומח של תיירות מרפא. ההכנסות מתחום זה מופנות לשדרוג של טכנולוגיות רפואיות באותם בתי חולים שתקציבם מתבסס ברובו על כניסה של כסף פרטי.

האוכלוסייה הצעירה יחסית של המדינה הולכת ומתבגרת. במדינה הולך ומתבסס אורח חיים מערבי שבאופן טבעי מגביר את הצורך במוצרים למניעה וטיפול במחלות כרוניות של גילאים מאוחרים. שוק זה מתפתח במדינה בימים אלו וגם בו יש הזדמנויות לחברות רבות.

השקעות ביוטק – רובן מחוץ לאמירויות

במדינה פועלים בשנים האחרונות לגוון בהשקעות על מנת לנצל את ההכנסות מנפט ולבנות כלכלה יציבה. במדינה ישנו הון רב אך החברות החדשות נחשבות צעירות ואינן מספקות את ה"תיאבון" להשקעות.

חברת Mubadala Ventures, מחברות ההשקעות והון סיכון הגדולות במדינה, השקיעה באחת מהמרכזים הרפואיים הבולטים באבו דאבי. החברה הודיעה באפריל 2020, בזמן משבר הקורונה, על כוונתה להשיק קרן הון סיכון לתחום הרפואה בהיקף שדומה לקרנות הקודמות שלה בשווי של מאות אלפי אירו. הקרן הכללית של החברה השקיעה בחברת הביוטק VIR שראתה אצלה צמיחה בתקופת הקורונה.

קרן נוספת שניתן לציין היא קרן TCM Healthcare. הקרן מתמקדת בבריאות ומשקיעה באסיה ואפריקה. בימים אלו מגייסת TCM קרן נוספת בהיקף של 300 מיליון דולרים. קרן נוספת היא קרן BECO Capital המשקיעה בחברות במזרח התיכון בשלבים המוקדמים שלהן.

קרנות שמעוניינות להשקיע בבריאות נפגשות עם סטארטאפים מקומיים שהם עדיין נחשבים לקטנים. הגדולים יותר בין אותם סטארטאפים גייסו עד היום כמה מיליונים של דולרים כשהם לרוב מתמקדים בתחום הבריאות הדיגיטלית. השקעות משמעותיות נעשות מחוץ למדינה וכאן לישראל בהחלט צריך להיות מקום משמעותי בעתיד הקרוב.