בוחרים אפיק תעסוקתי – בחירה נבונה של לימודי מקצועות ההיי טק בימינו

חושבים על לימודים? היום, יותר מאי פעם, היצע התחומים והאפשרויות השונות בהם ניתן לבחור הוא העשיר והמגוון ביותר בהיסטוריה, וכך גם רמות הבלבול והחרדה סביב נושא זה. מקצועות ההיי-טק נראים כהימור המתבקש והבטוח ביותר כיום

חדשות כיפה תוכן שיווקי 30/08/20 16:31 י באלול התשפ

בוחרים אפיק תעסוקתי – בחירה נבונה של לימודי מקצועות ההיי טק בימינו
צילום: shutterstock

בחירת תחום לימודים ואפיק מקצועי להתמחות בו מאז ומתמיד הייתה בחירה קשה ומבלבלת, אך נראה כי היום יותר מאי פעם בעבר – היצע התחומים והאפשרויות השונות בהם ניתן לבחור הוא העשיר והמגוון ביותר בהיסטוריה של שוק העבודה, וכך גם רמות הבלבול והחרדה סביב נושא זה. בעוד מקצועות ההיי טק נראים כהימור המתבקש והבטוח ביותר כיום, גם בתוכם אנו עלולים להיתקל במגוון שעשוי לבלבל אותנו

מקצועות ההיי טק השונים, ובראשם תכנות כמובן, מושכים כיום אינספור אנשים מכל קבוצות הגילאים וחתכי האוכלוסייה, אך מי שבאמת מתעניין ומתלבט באיזה מסלול לימודים לבחור בתוך עולם מקצועות היי טק, עדיין עלול ללקות בבלבול וחוסר אונים בבחירת מקצוע ספציפי. בעוד אינספור מילים נכתבו על שפות התכנות השונות והכדאיות של למידתן, נרצה להתמקד כאן בעיקר במקצוע ספציפי אשר הופך פופולארי משנה לשנה בישראל ובעולם ההיי טק כולו – Data Research Analyst.

עידן מערכות המידע

כנראה שהמאפיין המבחין הייחודי והמשמעותי ביותר של התקופה הספציפית בה אנו חיים (לפחות בכל הקשור לשוק העבודה ובחירת מסלול לימודים), הוא ההיצע והשימוש חסר התקדים שעושים כיום בני אדם במידע. כמות המידע הקיימת בחברה האנושית צומחת בקצב אקספוננציאלי מזה כמה עשרות שנים, ויותר ויותר תחומי חיים הופכים להיות תלויים במידע ובמערכות המרכזות ומנהלות אותו.

בשוק העבודה ובעולם ההיי טק מגמה זו ניכרת וברורה לכל כמובן – אינספור חברות מגדירות עצמן כיום כמונעות על ידי מידע (Data Driven), וארגונים רבים יותר מאי פעם בעבר מבססים את פעילותם ואת תהליכי קבלת ההחלטות שלהם על איסוף וניתוח של כמויות עצומות של מידע (מה שמכונה – Big Data). לכן, עבור צעיר/ה המחפשים אחר תחום להתמקצע בו, כמו גם מבוגרים ומבוגרות יותר המעוניינים לבצע הסבה מקצועית ולפתוח בקריירה שנייה, התמקדות בעולם מערכות המידע נראית כמו צעד מתבקש וכהימור בטוח יחסית.

חשוב להבין כי ההסתמכות ההולכת ומתפשטת על מאגרי מידע עצומים (בגזר העסקי והציבורי כאחד) מצריכה גם תהליכים מורכבים ועמוקים של ניתוח הנתונים הללו, והסקת מסקנות הרלבנטיות לפעילות הארגון. על מנת לעשות זאת ביעילות, נדרשים אנשי מקצוע המתמחים במערכות המידע הנפוצות בהן משתמשים כיום במרבית הארגונים. אנשי מקצוע אלו צריכים לא רק להכיר את מערכות המידע עימן הם עובדים, אלא גם להיות מיומנים בחשיבה אנליטית המאפשרת להסיק מסקנות נדרשות מתהליכי ניתוח הנתונים, ולהחזיק בראייה כוללת ומושכלת של המערכת כולה ושל מאפייני הארגון בו הם עובדים.

Data Research Analyst – מאפייני התפקיד

לאחר שהבנו באופן כללי מה עושה Data Research Analyst (או בעברית – "אנליסט נתונים"), ננסה להבין מעט יותר לעומק מהם מאפייני התפקיד ומה עושה אנליסט הנתונים בעבודתו היומיומית.

ובכן, Data Research Analyst הוא כאמור איש מקצוע המתמחה בעבודה עם מאגרי נתונים גדולים, ובכללם בסיסי נתונים רלציוניים. עליו לדעת לכתוב שאילתות שונות דוגמת פייתון (Python) ו SQL, ולהתמקצע בביצוע אינטגרציה לנתונים, עיבודם והכנתם לניתוח ממוחשב. אנליסט נתונים מתמחה גם בניית מודלים המתארים קשרים בין נתונים שונים ושימוש במודלים אלו לצורך עיבוד וניתוח הנתונים, כמו גם בבנייה וניהול שוטף של דוחות מפורטים, מדדים וערכים רלבנטיים שונים. אנליסטים אלו עושים שימוש בשיטות סטטיסטיות שונות הייחודיות לתחום ועובדים בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע רבים נוספים, דוגמת מפתחים ומתכנתים, מנהלי פרויקטים ומנהלי מוצר, מהנדסי תוכנה למיניהם ועוד. לאחר שצוברים מעט ניסיון בתפקיד, יכול Data Research Analyst להוביל פרויקטים מההתחלה ועד הסיום, החל משלב איסוף הנתונים ועד לשלב של פתרון בעיות ספציפיות. מתוקף תפקידו כאיש מקצוע המתמחה במערכות נתונים ותפעולן מצד אחד, ובפעילות הארגון, צרכיו ומטרותיו מצד שני, אנליסט נתונים נמצא בעמדה טובה להתקדמות מהירה, הן בגבולות הארגון בו הוא מועסק והן בענף כולו.

אנליסט נתונים - בחירת לימודים מתבקשת ואטרקטיבית במיוחד

הפירוט בנוגע לתפקידיו ותחומי עיסוקו של אנליסט הנתונים אינם עושים חסד עם האטרקטיביות של מקצוע זה בימינו, במיוחד בתקופה המטלטלת כל כך העוברת על שוק העבודה בארץ ובעולם כולו. כמעט מכל בחינה אפשרית, מסלול לימודי מערכות מידע במטרה לעסוק כ Data Research Analyst נראה היום כאחד ההימורים המתבקשים, האטרקטיביים והבטוחים ביותר בשוק העבודה, ונראה כי מצב זה לא יכול להשתנות כך פתאום בעתיד הנראה לעין. מדוע? מכיוון שמקומן של מערכות מידע בעולם של היום הוא גדול ומשמעותי יותר מאי פעם בעבר, אולי יותר מאשר כל תחום אחר בהיסטוריה!

רק נסו לתאר את העולם של היום ללא מערכות מידע מורכבות – כמובן שאף אחד מהמכשירים והטכנולוגיות אליהם כולנו כל כך התרגלנו בשנים האחרונות לא יהיו זמינים (החל מהסמארטפון, דרך האימייל ועד לרשת האינטרנט כולה, וכל מה שמסתמך עליה...). כאשר מדובר במגזר העסקי והציבורי כולו, וספציפית בתעשיית ההיי טק, נראה כי לאנליסטים של מידע לא צפויים להיות מחליפים בעתיד הנראה לעין. תפקידם רק צפוי להפוך לחיוני יותר והביקוש לשירותיהם צפוי רק להמשיך ולהעלות.

לכן, אם אתם מחפשים אחר תחום לימודים מעניין ומעמיק אשר באמת יפתח בפניכם דלתות רבות בכל הנוגע לתעסוקה בשנים הקרובות, לימודי Data Research Analyst נשמעים כמו אחד ההימורים הבטוחים ביותר שאתם יכולים לקחת.