הכתבה שחייבים לקרוא לפני כל עבודת גבס

עבודות גבס נתפס כדבר פשוט, בפועל הרבה מאוד יכול להשתבש. החל מגימור לקוי במקרה הפחות גרוע ועד לכשלי תכנון ובנייה שיכולים להוביל לנזקים עצומים. המחיר אם אתם תוהים, אינו מהווה מדד לאיכות העבודה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/20 16:21 טז באב התשפ

הכתבה שחייבים לקרוא לפני כל עבודת גבס
עבודות גבס, צילום: shutterstock

עומדים לפני עבודת גבס? לכאורה עניין פשוט למדי שהרי מה כבר יכול להסתבך עם אחת משיטות העבודה הכי נפוצות שמשתמשים בה באופן כזה או אחר כמעט בכל בית בישראל? בפועל, הרבה מאוד יכול להשתבש. החל מגימור לקוי במקרה הפחות גרוע ועד לכשלי תכנון ובנייה שיכולים להוביל לנזקים עצומים. המחיר אם אתם תוהים, אינו מהווה מדד לאיכות העבודה.

פגשנו את אבי מאתר 'המרכז לעבודות גבס' על מנת לשמוע על הסכנות שנלוות לענף הנפוץ וכיצד להבטיח שעבודת הגבס שלכם תעמוד בסטנדרט גבוה של איכות ובטיחות גם בלי לקרוע את הכיס.

למה דווקא עבודות גבס?

עבודות גבס נמנות על השיטות הוותיקות בענף הבנייה. הפשטות, המחיר הזול ביחס לחלופות אחרות והאפשרות לבנות כמעט כל דבר במינימום זמן, הופכים את עבודת הגבס לאפשרות הראשונה שעולה כשצריך להקים קיר, תקרה או לבצע עבודות מורכבות ומעוצבות כמו תקרות צפות, מזנונים, מדפים או נישה לטלוויזיה.

אפשר לדמות את עבודות הגבס לכדור שלג שמתגלגל ובעוד שבתחילה הן שימשו בעיקר לביצוע מטלות פשוטות כמו קירות ותקרות, בהמשך הגבס התחיל לשמש לעבודות מעוצבות ובשנים האחרונות, לאור הביקוש הרב והתבססות כשיטה במובילה בתחום הבנייה הקלה, נכנסו לענף לוחות גבס שנועדו לעבודות חוץ, עניין שממשיך להגביר את הביקוש עוד יותר.

צריכים לבנות קיר בדירה שלכם? ברור שאם תעשו את זה באמצעות גבס תוכלו לחסוך הרבה כסף, זמן, נזק היקפי ולכלוך.

רוצים להנמיך את התקרה כדי להתקין מזגן מיני מרכזי? אין אפשרות טובה יותר מגבס.

בא לכם על מזנון מעוצב? אין גבול למה שקבלן גבס מיומן יכול לעשות עבורכם.

מחיר עבודת גבס ועוד נקודות חשובות

המחיר של עבודות גבס נחשב לאטרקטיבי במיוחד ביחס לשיטות בנייה אחרות.

ההתבססות על חומרי גלם זולים ושיטות עבודה יעילות שמקצרות את הזמן הדרוש על מנת לבנות כל דבר, מובילים לכך שאפשר להגיע לתוצאות מרשימות בפרק זמן שבדרך כלל אינו עולה על מספר ימים.

יחד עם זאת, כפי שניתן לראות במחירון עבודות גבס שמציג את המחירים העדכניים של מגוון עבודות ושירותים, המחיר במרבית המקרים נמדד לפי מטר וככל שהעבודה גדולה יותר, כך המחיר למטר ירד.

משמע, אם אתם צריכים לבצע עבודת גבס קטנה, המחיר לכל מטר, יהיה יקר יותר ביחס לכל מטר עבודה זהה אבל בהיקף גדול יותר.

כמו כן המחיר מושפע גם מסוג העבודה ורמת הגימור. לדוגמה, המחיר למטר של בניית נישה או מזנון, יהיה יקר יותר ביחס למטר של בניית תקרה ובנוסף, עבודה קומפלט שכוללת שפכטל בשלוש שכבות וצבע בשתי שכבות, תעלה 50% יותר ביחס לעבודה שכוללת רק את התקנת הלוחות והשלד עם יד אחת שפכטל.

חשוב להכיר את העניין הזה מפני שאם יש לכם ידיים טובות, תוכלו ליישם עוד שתי שכבות של שפכטל, לצבוע בעצמכם ולחסוך סכומים מהותיים.

בשורה התחתונה, המחיר הכולל של עבודות גבס ממוצעות נע בין 3,000 ₪ לבין 7,000 ₪. ההפרשים האלה נובעים מהשונות הרבה שבין עבודה אחת לאחרת והשוני בין קבלני הגבס השונים שרבים מהם

מתמחרים את העבודות לפי נוסחה שונה ולכן יש חשובות עליונה להשוואת מחירים בקרב מספר קבלנים טרם בוחרים באחד מהם.

כך תדעו לבחור בהצעה המשתלמת

בעבודות גבס הצעת מחיר משתלמת נחשבת לכזאת שבסיומה תתקבל תוצאה משביעת רצון שעומדת בתקני הבטיחות השונים שעליהם נרחיב בהמשך הכתבה.

אספתם כמה הצעות מחיר ואתם תוהים כיצד לדעת איזו משתלמת יותר? הדרך לעשות את זה עוברת בהבנה של ההצעה.

ראשית, נכון שבסופו של דבר, קיר או תקרה נראים די דומה אך כשרוצים לבנות תקרה צפה או עבודה מעוצבת, למקצועיות והניסיון של בעל המקצוע יש תפקיד מרכזי ולכן כדאי להוסיף מעט כסף על מנת לשכור קבלן גבס שמנוסה בסוג העבודות האלה לאחר שצפיתם בתמונות ואפילו ביקרתם אצל לקוחות (בהתאם למורכבות העבודה).

שנית, כפי שהזכרנו בתחילה, עבודות גבס מלוות בסיכונים וכדי שהעבודה שלכם תהיה בטיחותית, עליכם להבין מה נמצא מתחת ללוחות הגבס ובאילו חומרים משתמשים.

כלל ברזל אומר שכל עבודה חייבת להיעשות על פי תקני הבטיחות שהוגדרו על ידי מכון התקנים ובכלל זה שימוש בחומרי גלם נושאי תו תקן ובנייה לפי ההנחיות.

למרחק בין ברגים, גודל הפרופילים והמרחק שבין אחד לשני, השפעה מרחיקת לכת על החוזק המבני והבטיחות הכללית וכשאתם מקבלים הצעת מחיר, עליכם לוודא שהיא עומדת בתקנים ובכל אופן תמיד להעדיף קבלן שלא חוסך בחומרי גלם וחיזוקים.

הסכנות שחובה להכיר

עליכם לבחור בקבלן גבס שעובד על פי התקנים הנדרשים ושמקפיד לבצע את העבודה ביסודיות כך שתוכלו להימנע מסיכונים שנובעים מעבודה חפיפניקית.

ישנם שני סיכונים נפוצים. הראשון והקל מבין השניים הוא הסכנה של היפרדות הלוחות מהמבנה ואחד מהשני. התוצאה במקרים האלה תהיה בליטות, שקעים וסדקים בחיבורים. ואילו במקרה השני, יש סכנה ממשית להתמוטטות הקיר או התקרה – עניין שיכול לסכן חיים.

כך או אך, חשוב להקפיד על קלה כבחמורה ולבצע כל עבודת גבס בשיקול דעת לפי הסטנדרטים המקובלים.

אתם יכולים להיות מופתעים למשמע המקרים שבהם אפילו בעבודות שנראות פשוטות ונפוצות כמו הנמכת תקרה למזגן, יש כל כך הרבה כשלים שבדרך כלל באים לידי ביטוי בסדקים, שקעים והיפרדות של הלוחות. לכאורה לא נזק בעל סיכון אך בהחלט כזה שפוגע במראה.

בנוסף, תמיד צריך לזכור שניתן לשלב גבס עם עבודות חשמל וזה המקום להדגיש את החשיבות של עבודה עם חשמלאי מוסמך ולא להתפשר על כך גם אם העניין מייקר את העלות הסופית.

טיפים לבחירת קבלן גבס מומלץ

לאור הסכנות ושונות המחירים, הבחירה בקבלן גבס מומלץ ואמין חשובה במיוחד כדי ליהנות מתוצאה יפה, בטיחותית ובלי לקרוע את הכיס. השאלה היא כיצד עושים את זה?

התשובה היא שאם נוהגים לפי מספר כללי אצבע, יכולים להעלות את הסיכוי למציאת איש גבס מומלץ ומתאים במחיר זול מהממוצע.

  1. השוואת הצעות – כפי שהרחבנו, חשוב לאסוף כמה הצעות מחיר ולהתמקד במרכיבים שלהן.
     
  2. צפו בעבודות דומות שנעשו על ידי בעל המקצוע.
     
  3. בקשו ממנו רשימת ממליצים ושוחחו עם חלקם. אם ניתן, קפצו לצפות באיכות העבודה.
     
  4. וודאו שכל העבודה נעשית על פי התקינה עם חומרי גלם בעלי תו תקן של מכון התקנים.
     
  5. עבודות חשמל אם יש כאלה, צריכות להתבצע על ידי חשמלאי. בדקו שהצעת המחיר אכן כוללת הזמנת חשמלאי.
     
  6. ישנם מקרים שבהם צריך לשכור מהנדס שיתכנן וילווה את העבודה.
     
  7. נסחו חוזה ברור וחתמו עליו יחד. החוזה צריך להתייחס לכל הנקודות. לדוגמה: חומרי הגלם, התחייבויות, מסגרת זמנים וכל פרט נוסף שנראה חיוני.

בחירת איש מקצוע לעבודות גבס על פי ההנחיות האלה, לא צריכה להיות מסובכת מצד אחד אך יכולה לעשות את ההבדל בין עבודה בינונית ולא בטיחותית לבין שביעות רצון מלאה ואפילו חיסכון במחיר.

הקדישו את הזמן הדרוש והקפידו לבחור בבעל מקצוע מומלץ שעובד על פי התקנים ותסללו לעצמכם את הדרך לעבודת גבס מוצלחת ומשביעת רצון.