חופש גדול בתקופת הקורונה: איך לצלוח את התקופה עם ילדים בעלי הפרעות קשה וריכוז?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 23/07/20 15:38 ב באב התשפ

חופש גדול בתקופת הקורונה:  איך לצלוח את התקופה עם ילדים בעלי הפרעות קשה וריכוז?
משועממים?, צילום: shutterstock

חופש גדול מהווה תקופה מאתגרת עבור הורים בכל עת ועל אחת כמה וכמה להורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ובתקופת הקורונה עתירת המגבלות והחוקים. המסגרות שהילדים הכירו כבר לא זמינות להם וצריך להיות יצירתיים מאוד במציאת פתרונות ואלטרנטיבות לצליחת הימים ומזג האוויר החם והלח במדינת ישראל בימים אלה לא בהכרח עוזר. איך בכל זאת ניתן לעבור בשלום את החופשה הארוכה עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז?

לא מתחילים בלי תוכנית
אומנם אנחנו בימים שקשה לתכנן כיצד להתנהל והכל מאוד דינאמי, אבל כדאי תמיד שתהיה תוכנית מגירה לשלוף בעת הצורך. החליטו למשל על סדר יום אלטרנטיבי, כדי שהילדים ידעו מראש מה מצופה מהם וכיצד הם יכולים להעביר את היום מסידור הארוחות דרך השלמת לימודים והכנה לשנה הבאה וכלה בפעילויות ספורטיביות ומפגשים עם חברים.

הגיוון מאוד חשוב להצלחה במיוחד לילדים הסובלים מ-ADHD (הפרעת קשב עם היפראקטיביות) שמשתעממים במהירות ולכן, כאדי להפעיל אותם בגבול האפשרי בין אם מציאת מקומות מוצלים באוויר הפתוח במידה והמקומות המקורים סגורים, יצירת קשר מקדים עם הורי החברים ליצירת מפגשים ואפילו מנוי לפלטפורמות טכנולוגיות שונות עם משחקים ואימונים קוגניטיביים לחלק שהוקצה כ"זמן מסך" או זמן למידה.

מומלץ להתייעץ עם הילד עצמו ולהבין מהן הפעילויות המועדפות עליו ומה הוא היה רוצה לעשות הקיץ שזמין ואפשרי לביצוע בין אם ביקור אצל קרובי משפחה או טיול למקום כלשהו ואפילו ספרים, חוברות או משחקים שניתן לרכוש במגבלת התקציב ויוכלו להעשיר את זמנו הפנוי.

אל תוותרו על ארוחות איכותיות
מחקרים רבים תומכים בכך שמזון עתיר סוכרים לבנים וחומרים משמרים מחריף את הפרעות הקשב והריכוז במיוחד בקרב ילדים הנמצאים בתהליך התפתחות קוגניטיבי ולכן, חשוב מאוד לשמור על תפריט תזונתי איכותי מופחת סוכרים ונטול ככל שניתן חומרים משמרים ועשיר בחומצות שומן טובות כמו אומגה 3. אם הילד לא אוכל בבית כי הוא בפעילות בחוץ או במקום אחר אפשר להכין לו חמגשיות או כריכים ובכל מקרה לנסות להקפיד על אכילה בזמנים קבועים.

להישאר פעיל וממוקד יותר
הפעילות הגופנית קריטית במקרה של ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז וחשוב לתכנן מראש פעילויות שיכללו הוצאת אנרגיות בין אם מדובר באימוני כושר עם מדריכים או טיולים רגליים בחיק הטבע וכל פעילות אחרת שתוכלו לארגן עבור הילד במהלך היום.

הטבלה המכוונת
על מנת שהילד ידע איך נראה כל יום שלו אפשר להכין מעין מערכת שעות חלופית למערכת שעות הבית ספרית ולכתוב בכל יום את הפעילויות האופציונאליות וגם באיזו שעה כל פעילות ולהשאיר מקום לשינויים בהתאם לדינאמיקה והמצב אך טבלה זו תוכל לשמור עבור הילד עם מסגרת חלופית למסגרת שהוא רגיל אליה בימים של שגרה.

 

*** ריכוזית מבית פרמה גורי היא תוסף תזונה שעשוי מפורמולת צמחים סיניים הידועים בספרות המדעית כצמחים בעלי תרומה קוגניטיבית לתאי המוח ומסייעים ללמידה, לחשיבה ולריכוז.