"הש"ס הכחול" - בשורה חדשה לעולם הדתי

זה התחיל בשיעורים באמונה והתגלגל לתוכנית לימודים שלמה. תכירו את "הלימוד היומי באמונה" - 6 כרכים שיעשו לכם סדר

חדשות כיפה תוכן שיווקי 14/07/22 10:52 טו בתמוז התשפב

"הש"ס הכחול" - בשורה חדשה לעולם הדתי
6 כרכים , צילום: בניהו פנחס

בשנת תשס"ח התחיל הרב רן כלילי להעביר בישיבת ברכת משה במעלה אדומים שיעורים באמונה באופן שיטתי ומסודר, מתוך הבנה שהאתגרים הערכיים והתרבותיים שאנו חווים היום – יסודם בתפיסות אמוניות עמוקות, ועל כן המפתח למתן תשובות והדרכות לדור תלוי בידיעה עמוקה ורחבה של יסודות האמונה.


השיעורים נבנו בדומה ללימוד העיוני ההלכתי: בירור דברי הראשונים והאחרונים והעמקה בסברות שביסודי השיטות. עם הזמן נוכח הרב כלילי לדעת שעל מנת שהלומדים יבינו היטב את השיעורים בעיון, יש ליצור במקביל לימוד בקיאות של ספרות הראשונים העיקרית בנושאי אמונה. ואכן בשנת תשע"ה השיק הרב כלילי בישיבת מעלה אדומים "תוכנית לימוד יומי באמונה", בליווי חוברות לימוד, ולפני כשנה יצא לאור סט של ששה כרכים בשם "ילמד ענוים דרכו" (או כפי שהלומדים מכנים אותו: "הש"ס הכחול").

התוכנית נחלה הצלחה גדולה בישיבת מעלה אדומים בשבע השנים האחרונות, וכיום יש בחורים מישיבות נוספות (בית אל, מרכז, הגוש, עכו, שדרות ועוד) הלומדים את התוכנית, הרב כלילי העביר את הלימוד היומי גם בקהילתו בשוהם, והוא קורא לרבני קהילות נוספים להצטרף באלול הקרוב ללימוד זה בקהילותיהם.


מה מיוחד בלימוד מתוך "ילמד ענוים דרכו"?
"המטרה שלי היתה שהלימוד היומי באמונה יהפוך ללימוד השווה לכל נפש, בדומה ל"דף היומי" בגמרא", אומר הרב כלילי,  "לכן חילקתי את הלימוד לקטע יומי הדורש השקעה של כחצי שעה ביום. כדי להקל על הלומד, הוספתי הערות בגוף הטקסט עם ביאור קצר, חלוקה לפסקאות וכותרת לכל פסקה.
אבל לדעתי, גולת הכותרת של הספרים היא ההערות שבתחתית העמוד, הכוללות הרחבות ועיונים מכל ספרות האמונה, ובפרט ספרות היסוד של הראשונים. בסוף הלימוד היומי מובאות שאלות מנחות, המכוונות את הלומד לזהות מהי נקודת החידוש בדברים אותם למד."

הרב רן כלילי

הרב רן כלילי צילום: בניהו פנחס

האם הלימוד היומי רציף לכל ימי השנה?
"הלימוד מותאם לזמני הלימוד הנהוגים בישיבות, דהיינו מיום ראשון עד יום חמישי (לא כולל שישי ושבת) וללא "בין הזמנים". זמנים אלו מוקדשים להשלמת ימי לימוד שהלומד פספס, לעיון ולהעמקה, או לחזרה מהירה על הנלמד. מי שמעוניין, יכול ללמוד בסוף כל שבוע את פירושי הרמב"ן על התורה שבהם מצויים יסודות אמונה רבים – כפי שסודרו בסדרה בכרך ו' לפי פרשות השבוע."

מה כוללת התוכנית וכמה זמן לוקח כל סבב?
"התוכנית בנויה על מחזור לימוד של שלוש וחצי שנים, שזוהי תקופת הלימוד הבסיסית שבישיבות ההסדר.  זהו גם המבנה לחזרה על כל התורה שבכתב על פי המנהג הקדום בארץ ישראל.
בשנה הראשונה לומדים את כל ספר הכוזרי ואת כל כתבי הרמב"ם האמוניים (אגרות, הקדמות והיד החזקה) מלבד ספר מורה נבוכים.
בשנה השנייה לומדים חלקים מספרות המהר"ל.
בשנה השלישית לומדים את כל כתבי הרמב"ן האמוניים ואת ספר דרך השם לרמח"ל.
בשנה הרביעית לומדים את ספר מורה נבוכים, לפי סדר נושאים. (כרך זה טרם הודפס)."

הרב כלילי מספר כי בקרוב יחלו הקלטות וצילומים של שיעורי האמונה בישיבת ברכת משה, כך שמי שיבחר להתחיל ללמוד כבר באלול, יוכל להצטרף ולשמוע את השיעור השבועי בעיון שנותן מבט עומק לסוגיות שנלמדו באותו שבוע. 

לסיום, בכמה מילים, מה התוכנית הזו בשבילך?
בשבילי התוכנית הזו היא מימוש דברי הרב קוק זצ"ל בדבר החובה לעסוק בחלק הרוחני - אמוני שבתורה, בבקיאות ובעיון, ואת קיום צוואתו (אגרות הראי"ה א, צה): "שנקבע לימוד קבוע בכל אותם הספרים היקרים, הראשונים והאחרונים, של חלקי המוסר והיראה, הנגלים והנסתרים, ספר אחר ספר, ולהשתדל לעלות במעלות הסברא והעיון בזה, לא בדרך הציור של יראת שמים המורגלת, שהיא באמת רק בבואה דבבואה של יראת שמים אמיתית, הבאה מתוך לימוד קבוע ומסודר בלא הפסק אפילו יום אחד."

 

ניתן להזמין את סדרת הספרים באתר של מכון "מעליות", או במזכירות הישיבה בטלפון 025354222
"לקבלת קובץ לדוגמה ולבירורים נוספים ניתן לפנות לכתובת המייל": y.a.d.birorim@gmail.com  
או בפלאפון: 0527974910