מותר להדליק חשמל ביום טוב: ספר הלכתי חדש על הסוגייה הבוערת

איגוד חכמי המערב שבפסיקתו בעניין ניהול ליל הסדר בזמן הקורונה באמצעות הזום עורר סערה ודיון ציבורי, מפרסם בספר חדש שכותרתו "השימוש בחשמל בשבת וביום טוב": פסיקה האומרת כי מותר להדליק חשמל בחג

חדשות כיפה בשיתוף איגוד חכמי המערב 27/05/22 13:24 כו באייר התשפב

מותר להדליק חשמל ביום טוב: ספר הלכתי חדש על הסוגייה הבוערת
שיחת זום. סערה, צילום: shutterstock

"השימוש בחשמל בשבת וביום טוב", ספר חדש של אגוד חכמי המערב מחזיר לקדמת הבמה את אחד הפסקים החשובים של חכמי מרוקו וארץ ישראל. בספר חדש בהוצאת האגוד מלוקטים ומוסברים היטב דבריהם של יותר מ-30 פוסקים המתירים להדליק חשמל ביום טוב.. הספר הוא הספר הראשון במסגרת הסדרה "שכינה במערב – קו הלכתי מקורי", שתעסוק במשנתם ההלכתית של חכמי המערב.

השמעת עמדותיהם של חכמי המערב

אגוד חכמי המערב הוקם כדי להפיץ תורתם של חכמי המערב והשקפתם ולהשמיע את עמדותיהם בסוגיות ציבוריות אקטואליות לאור מורשתם. בין הרבנים המובאים בספר ניתן למצוא את הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל, הרב שלום משאש, הרב יוסף משאש, הרב משה מלכה, הרב דוד שלוש ועוד. הספרים הבאים בסדרה יעסקו בנושאים אקטואליים כמו גיור והעלייה להר הבית.

צילום: ללא

אחד הפסקים המפורסמים שניתן למצוא באמתחת האגוד הוא הפסק שמתיר שימוש בזום בליל הסדר, פסק שנכתב בזמן הקורונה והסגרים. בספר הוא נידון בהרחבה בחלק השני, שם דנים רבני האיגוד בהשלכותיו של הפסק לימינו ומציעים פתרונות לבעיות אקטואליות בעקבותיו. הספר זכה לברכתם של הרב אליהו אברז'ל ראב"ד ירושלים, הרב שלמה בן חמו רב העיר קריית גת והרב יעקב פרץ מזקני הפוסקים הספרדיים.

                                                        (הדלקת חשמל ביום טוב - שיטת רבותינו - הרב רפאל דלויה ס"ט  - שיעור המסכם בקצרה את שיטת רבותינו על פי מסורת הפסיקה הספרדית בעניין הדלקת חשמל ביום טוב).

"ראוי הוא דורנו להחזיר העטרה ליושנה"

הספר יושק בשבוע הבא ביום שלישי, ביום האזכרה של הרב דוד שלוש. הרב שלוש היה מגדולי הפוסקים שהתירו את השימוש בחשמל ביום טוב ושימש כרבה הראשי של נתניה במשך שנים ארוכות. בנו, הרב יהודה שלוש, הוא מבכירי הרבנים באגוד, והוא מספר: "כל חכמי הספרדים של הדור שעבר עסקו בכל השאלות ללא מורא, היה להם עולם פתוח ורחב. לצערנו היום אף אחד לא עוסק בסוגיה בוערת. כל רבני הערים רק מעתיקים, אין כתיבה יוצרת".

בסיום תשובה של הרב רפאל דלויה בספר, מהרבנים הבולטים באגוד, הוא כותב: "ברור שאלה שהפסיקו להדליק חשמל ביום טוב סברו בטעות כי הדבר אסור מן הדין. לכן אין לאיסור זה תוקף של מנהג, אלא מדובר בטעות, וראוי לכתחילה להורות לכולם שמן הדין מותר להדליק חשמל ביום טוב לצורך אוכל נפש במובנו הרחב ובפרט שכך פסקו רבותינו לאורך כל הדורות וכך נהגו בפועל רוב קהילות הספרדים ברחבי העולם ובכללם כל קהילות מרוקו, וראוי הוא דורנו להחזיר העטרה ליושנה".