'זקן רבני מרוקו' הרב דוד שלוש הלך לעולמו

בגיל 96 נפטר הרב דוד שלוש, רבה הראשי של נתניה במשך עשרות שנים. מנהל בי"ס ברקאי בעיר, הרב אליעזר ביטר:"הוא היה מחובר מאוד לארץ ישראל לצה"ל ולציבור שלנו. היה מבקש מהילדים שיכתבו חידושים ויביאו לו"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 08/06/16 09:06 ב בסיון התשעו

'זקן רבני מרוקו' הרב דוד שלוש הלך לעולמו
ויקיפדיה, צילום: ויקיפדיה

רבה הראשי של נתניה, הרב דוד שלוש נפטר הלילה בבית החולים לניאדו בעיר בגיל 96.

הרב שלוש נולד בשנת 1920 (תר"פ), במרוקו, לאביו רבי יוסף שלוש זצ"ל, ששימש מאוחר יותר כרבה של עדת המערבים בירושלים. בבחרותו למד בישיבת 'פורת יוסף', ונישא לרעייתו מרת דינה, בתו של הרב מאיר ועקנין זצ"ל, אב"ד טבריה.

הראשון לציון הגאון רבי בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל שלח אותו לכהן פאר כרבה הראשי של נתניה ומאז ועד היום החזיק בתפקיד, כאשר בשנת תשמ"ג מונה לחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל.

במרוצת חייו חיבר עשרות ספרים ובדכרכו ההלכתית פעל לפי 'כוחא דהיתרא', כאשר הקפיד לשמר את מנהגי המרוקאים אותם חיזק בספריו.בנו, הרב יהודה שלוש, מכהן כרב שכונת משכנות זבולון בנתניה.

מנהל בי"ס 'ברקאי' בנתניה, הרב אליעזר ביטר סיפר על הקשר החם שלו ושל תלמידי ביה"ס עם הרב: "נקודה שזכורה לי במיוחד היא המסיבות חומש שגם בשנים האחרונות לחייו הוא הגיע והעניק לתלמידים את החומש. זה היה מדהים לראות יהודי בשנות התשעים לחייו, מדבר עם כל ילד, כל ילד שקיבל ממנו את החומש, מדבר איתו כמה מילים, מזמין אותו אליו הביתה, ומעל הכל: הוא היה אומר לתלמידים 'תכתבו חידושים ותבואו להראות לי'. ואני מזכיר לך שאנחנו מדברים על ילדים בכיתה א".

הרב ביטר סיפר כי היה לו קשר חם מאוד עם הקהילה הציונית דתית בעיר והרב היה מדבר בחיבור גדול לארץ ישראל לצה"ל ולציבור: "גם בענייני חינוך של ביה"ס הייתי מתייעץ איתו. פעם שאלתי איך מלמדים סוגיות בתורה שהצניעות יפה להם. למשל את הפסוק "אחרי בלותי הייתה לי עדנה" אז הוא הרים את היד שלו, שכמובן ניראתה כמו יד של איש זקן והדגים לי מה זה 'בלותי'...".

שר החינוך נפתלי בנט כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הלך לעולמו הרב דוד שלוש, מאחרוני דור נפילים, פוסק חד, חדשן ואמיץ, ציוני גדול. אני משתתף באבלה של המשפחה".

גם יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי מתייחסת לפטירתו של הרב שלוש זצ"ל: "הרב דוד שלוש זצ"ל, הוא אחד מגדולי חכמי מרוקו בדורנו. פסיקתו ההלכתית אופיינה בחריפות מחשבה ותפיסת עולם שכוח דהיתרא עדיף. ספרי ההלכה הפרשנות וההגות שהותיר לעם ישראל הם נכסי צאן ברזל ומהווים קריאה ברורה לרוח הפסיקה הנחוצה בדורינו.

מועלם הוסיפה כי "כבת למשפחה יוצאת מרוקו, אני מרגישה שפטירתו אינה אבידה גדולה רק למשפחתו ולתושבי העיר נתניה בלבד, אלא אבידה של כל העם היהודי ומדינת ישראל".

מסע הלוויה יצא בשעה 12:00 מבית מדרשו בנתניה ובשעה 16:00 מישיבת פורת יוסף בגאולה בדרכו להר המנוחות.

(צילום: באדיבות המצלם)