שמירת נגיעה לרווקים: ההלכה לא תשתנה לכלל אבל לרב יש רשות להתיר לפרט

הרב יוני רוזנצוויג עונה לשאלת שמירת הנגיעה לרווקים מבוגרים, הוא מביא פסיקות במצבים שונים בהן ניתן להתיר לעבור על הלכה מסוימת אך מעלה את השאלה האם היינו רוצים להשוות את הרווקים לחולים בנפשם? אז מה באמת הוא חושב על הרצון של הרווקים לשינוי בהלכה?

חדשות כיפה
ב בשבט התשפ
,
28 בינואר, 2020 17:19

צילום: shutterstock

את השאלה שנשאל הרב יוני רוזנצוויג לגבי שמירת נגיעה לרווקים על ידי בחורה רווקה הבאנו כאן הבוקר, שאלה שעוררה דיון ושיח נרחב ברשתות החברתיות, רבנים שונים נדרשו להתעסק בה וכתבו את דעותיהם השונות. כעת עונה על כך הרב יוני ומסביר את דעתו בנושא:

"אתחיל במובן מאליו: מהבחינה הרגשית, אני מצטער צער רב עם הרווקים והרווקות שכבר זמן מחפשים ואינם מוצאים. הטקסט שפרסמתי אתמול היה קורע לב, חורך את הנשמה ממש. כשראיתי אותו – ידעתי שאם הכותבת תרשה לי, אני חייב לפרסם אותו. ואני רוצה לומר לכל הנאנקים תחת העול הזה: אני אתכם במסעכם המאתגר. אשמח להיפגש, לדבר, להיות אוזן קשבת וכתף תומכת. אתן מזמני כל אשר אצטרך כדי להיות שם בשבילכם. זה הדבר הכי בסיסי בסיפור הזה.

אך אני יודע שמה שכתבתי מתפרש תחת השפעתה של עין טובה כלב רחום ורגישות אנושית שיש בה כדי להציע נחמה מסוימת, ותחת השפעתה של עין אדישה או כואבת כ"נחמת עניים" בלבד שאין בה מזור כלל. ותחת השפעתה של עין צינית – הדברים אולי אפילו נקראים כעין זעקת הקוזק הנגזל – "הרי אתה רב, מה אתה בעצם אומר? שאתה מצטער שאנחנו סובלים בגלל ההלכה, שלכאורה בידך היא לשנותה לטובתנו? תהיה אמיץ ותעשה מעשה!". ולכן יש שאצלם הדברים אינם מתקבלים על הלב בכלל. אז אני רוצה גם לדבר קצת על הלכה.

בשנתיים וחצי האחרונות אני כותב ספר בנושא הלכה ובריאות הנפש. אחד הנושאים שבהם התייסרתי רבות, היה הנושא של נגיעה באישה בשעת נידתה. הנושא עלה בכמה הקשרים, אך שניים שאשתף אתכם בהם כאן בקצרה: (א) האם אישה הנמצאת בדיכאון, והיא נידה, וזקוקה למגע תומך מבעלה, יכולה לקבל ממנו מגע זה? (ב) האם אישה הסובלת מפוסט טראומה כתוצאה מפגיעה מינית, ומתקשה לפתח קשר עם גבר, והמטפל סבור שהדרך היחידה שתוכל להגיע לכדי נישואין זה אם יהיה מגע הדרגתי קודם הנישואין (כגון החזקת ידיים) כדי שהיא תרגיש בטוחה בקשר כזה (ותרגיש ביטחון שהאיש יכבד את הגבולות שלה וכדו') – האם ניתן להתיר מגע כזה?

אני כותב שהתייסרתי רבות בנושא הזה כי זה לא פשוט להתיר. מדובר באיסורים שיכולים להיות איסורי תורה לפי חלק מהשיטות ובחלק מהמקרים. כתבתי על כך עשרות עמודים, בחנתי את העניין, ולאחר מכן – שאלתי פוסקים מובילים בציבור, מהציבור החרדי ביותר כגון הרב אשר וייס והרב יצחק זילברשטיין, ועד לפוסקים בציבור הדתי-לאומי כגון הרב יהודה הרצל הנקין והרב יובל שרלו. היו פוסקים שאסרו מטעמים נכונים וראויים. והיו פוסקים שהתירו בצורה מסויגת מטעמים נכונים וראויים. והיו פוסקים אחרים שהתירו בצורה פחות מסויגת, (ועדיין רק בתנאים מסוימים), וגם הם מטעמים נכונים וראויים.

מהרבנים כולם שמעתי על חשיבות האיסור הזה, על חשיבותה של שמירת נגיעה. אין מי שסבר שמדובר בעניין קל. אין מי שסבר שמדובר בעניין פשוט. אבל בהחלט היו אלו שסברו שבניין בית נאמן בישראל, או שמירה על בית זה ומניעת התפרקותו, שווים את הויתור (שוב – תחת תנאים הלכתיים מסוימים) על שמירת נגיעה, ולכל הפחות לזמן מוגבל.

תאמרו: אפשר ללמוד משם לכאן! אך זו תהיה טעות, ואסביר. שואלים אותי לפעמים: האם אתה רואה הבדל בין הרבנים החרדים לרבנים הדתיים-לאומיים כשאתה הולך לשאול אותם שאלות בנושאים הללו? ותשובתי: לא, אני לא רואה הבדל, כי מדובר במקרה של חולי, באנשים שסובלים בצורה מאובחנת וברורה, ואין פוסק בעולם שלא רוצה לעזור. זה לא אומר שהם לא מחמירים לפעמים, אבל כולם רוצים לעזור.

ולכן זה שונה מענייננו, כיוון שיש הבדל בין פיתרון נקודתי לפיתרון מערכתי. אני לא חסיד גדול של שינויים מערכתיים גדולים, למרות ששואלים אותי הרבה על דברים כאלו. רוצים שאשדד את מערכת ההלכה בצורה כזו או אחרת, שאבטל חלקים מהשולחן ערוך וכו' – אבל אין זו דרכי. אני מאמין במערכת ההלכה – מאמין שהיא טובה לנו, שהיא מועילה, שהיא עוזרת. אני מאמין ששמירת נגיעה היא מוסד הלכתי חשוב, שראוי לשמר אותו ולהגן עליו. אני לא רוצה לראות אותו נפרץ. אבל אדם חולה – זה כבר משהו אחר. גם אם יש אלף כאלו, הפוסקים רואים בכך פסיקה נקודתית, ולא פסיקה מערכתית. זו גם פסיקה לזמן מאוד מוגבל (עד שיבריא). זו גם פסיקה שניתנת על יסודות אמפיריים (הרופא – איש מקצוע! – אומר שהאדם הזה חולה וצריך את דרך הטיפול הזו).

לכן ברור שזה שונה מבעיית הרווקות המאוחרת. פיתרון מהסוג הנ"ל, שיתיר את האסור לכל הרווקים המאוחרים מגיל מסוים והלאה – זהו פיתרון מערכתי שלדעתי ההלכה האורתודוקסית תתקשה לחיות איתו. ולדעתי הוא יהיה טעות. ולא זו בלבד, אלא יותר מזה: האמנם הרווקים והרווקות רוצים להיות מושווים לאנשים שיש להם הפרעות נפשיות משמעותיות? האם הם בגדר "אוכלוסיה מוחלשת"? נראה לי שגם מבחינתם, השוואה זו אינה במקומה ואינה רצויה להם.

ואף על פי כן, ולמרות הכל – הסבל קיים. ומבחינת הסבל שבא לידי ביטוי במכתב שפרסמתי אתמול – יכול מאוד להיות שיש מקום לתת היתר. האם רב יוכל לתת היתר נקודתי לאדם כזה או אחר במצב-עניינים כזה או אחר? אני חושב שכן. יכול להיות שחבריי הרבנים יגידו שזו טעות לכתוב כך או לחשוב כך. אבל אני לא מפרט כאן את התנאים להיתר כזה, וגם לא חושב שהוא יינתן כדי לפתור את "מצוקת הרווקים". הוא יינתן כדי לפתור מצוקה ספציפית, כשהרב משוכנע שזו הדרך הנכונה והראויה, הן מבחינה הלכתית והן מבחינה רוחנית. וברור שיהיו בה תנאים הלכתיים וסייגים למיניהם. אבל אני לא חושב שזה בלתי אפשרי. אני רק חושב שזה עניין אישי, ולא עניין חברתי. החברה צריכה להמשיך לשמור את האיסור כפי ששמרה אותו עד כה, כיוון שברמה העקרונית אנחנו מאמינים שהאיסור הזה מיטיב עמנו ולא מזיק לנו.

ובסופו של דבר, אחרי כל המלל שכתבתי – ברור שאי אפשר לרפא שבר גדול על נקלה. לא יועילו תכסיסי הלכה, ולא מילים יפות – הרווק או הרווקה צריכים מחר להמשיך בחייהם הבודדים, ושאלה האינסופית המקננת בלבם: האמנם יצליחו לבנות את הבית הנאמן המיוחל? ואנחנו – כל מה שאנחנו יכולים לעשות, מלבד לעודד ולנסות לשדך ולמצוא ולהפגיש, הוא לא לשכוח שהם בודדים, לא לשכוח שהם צריכים את התמיכה, להזמין אותם לקפה, לצאת איתם לארוחה, להזמין אותם לשבת.
הבדידות כה קשה, כה משתקת, כה מדכאת. כה כואבת.
אנחנו אתכם, חברים וחברות, כמה שנוכל להיות."

28.01.2020

1. "אמר רב יהודה אמר רב מעשה באדם אחד שנתן עיניו באשה אחת והעלה לבו טינא (סנהדרין עה.)

ובאו ושאלו לרופאים ואמרו אין לו תקנה עד שתבעל אמרו חכמים ימות ואל תבעל לו תעמוד לפניו ערומה ימות ואל תעמוד לפניו ערומה תספר עמו מאחורי הגדר ימות ולא תספר עמו מאחורי הגדר"

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2020

2. טיפש. גמרא פשוטה הוא לא מכיר (יונתן הקטן)

ימות ולא יראה אותה עירומה.

יוני, מכיר את הגמרא הזאת?
אני לא רב ובכל זאת מכיר.

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2020

3. "ילך למקום שאין מכירין אותו, וילבש שחורים ויתעטף שחורים, ויעשה מה שלבו חפץ" (צבי)

רבי אילעאי אומר: אם רואה אדם שיצרו מתגבר עליו – ילך למקום שאין מכירין אותו, וילבש שחורים ויתעטף שחורים, ויעשה מה שלבו חפץ, ואל יחלל שם שמים בפרהסיא (מועד קטן יז ע"א וכן קידושין מ' ע"א).

ל-2, על כבוד ת"ח שמעת ?

דווח על תגובה לא ראויה
29.01.2020

4. ל-3. מה שכתבת זה במקרה שהוא לא שואל אף אחד והולך לעבור עבירה בכל מקרה (כפיר)

לגבי הרב לעיל (שלא ברור מה בדיוק בוער לו הנושא הזה) זה בדיוק כמו מה שכתוב בסנהדרין. שהרי אותה בחורה שאלה את הרב כמו אותו אדם ששאל את הרופאים ששאלו את החכמים. כלומר עדיין יש אפשרות למנוע ממנו את העבירה כי הוא עדיין שואל ורוצה אולי רק אוזן קשבת.

דווח על תגובה לא ראויה
29.01.2020

5. הגמרא בסנהדרין מדבר באשת איש ולא ברווקה (דוד)

דווח על תגובה לא ראויה
30.01.2020

6. מדובר גם ברווקה תקרא את המשך הגמרא. איזה ראש חולני נהיה לאנשים שהם פשוט לא יכולים לשמור את הידיים שלהם בכיסים. (שמואל)

דווח על תגובה לא ראויה
30.01.2020

7. אם יחס כזה לתורה ולהלכה איך נוכל לרומם את האנשים היושבים בחושך... (א)

דווח על תגובה לא ראויה
30.01.2020

8. תזכורת: (יוסי כהן)

בפעם שעברה זה נגמר במאמר: "הרב שסיפר לפני שנים שהרים מתג בשבת כותב היום: "טעיתי בניסוח"

דווח על תגובה לא ראויה
30.01.2020

9. קנו להם זכוכית מגדלת (אליעזרשילת)

קנו לרבנים זכוכית מגדלת וימצאו לנו חומרות וסייגים למכביר.
ביניהן כאלו שחלות על פלוני ואינן חלות על אלמוני.
תרוצים לפטור יש למכביר.
אז תפסיקו לבלבל את המח באיסור או חומרה שנולדה רק בשנים האחרונות

דווח על תגובה לא ראויה
31.01.2020

10. אני לא מבינה (מבוגרת)

פעם היו אנשים שכבשו את היצר והיו אנשים שלא הצליחו לכבוש אותו.
והיום הגענו למצב שאלו שאינם מצליחים לכבוש את יצרם, כבר מנסים לכפות על הרבנים להגיד להם שזה מותר.
לאן זה עוד יגיע?
עוד מעט ר"ל יכריחו את הרבנים הראשיים לפסוק שזו מצווה גדולה לנסוע לים בשבת, כי יש כאלו שקשה להם בלי ללכת לים בשבת? לאן עוד נגיע?
קיבלנו תורת חיים - מקשה אחת - מי שקשה לו, שיודה שקשה לו, שהוא נכשל, אבל הבעיה היא אצלו.
בקיצור, מי שלא יודע לרקוד שלא יגיד שהרצפה עקומה.

דווח על תגובה לא ראויה
02.02.2020

11. רב עם שכרון כח (אודי)

אני חושב שהתואר רב עלה לך לראש, לרבנים אין כח ואין סמכות לשנות את ההלכה. זה שעברת מבחניםן ברבנות לא אומר שאתה יכול לגעת בהלכה

דווח על תגובה לא ראויה
18.02.2020

12. אמרו חכמים: מרעיבו - שבע משביעו - רעב...א"כ הדיון מיותר !!! ודי לחכימא... (יהודי של אמת)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

טלפונים ניידים בסדרת גלקסי של סמסונג צילום: shutterstock

קיבלתם התראה מוזרה לגלקסי? אתם לא לבד

קרא עוד