"אני רוצה לעשות המון דברים ומרגישה שלא עשיתי כלום"

"כל יום הולדת אני מבטיחה לעצמי מטרות ובסוף שנה מרגישה שלא עשיתי כלום. אז איך אני בעצם מגיעה למצב מתוקן שאני יכולה לממש את הרצונות שלי?"

חדשות כיפה חנה דיין 31/08/23 15:04 יד באלול התשפג

"אני רוצה לעשות המון דברים ומרגישה שלא עשיתי כלום"
עומס עבודה, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

"אני מרגישה שיש לי כל כך הרבה דברים שאני רוצה לעשות וכשאני מסתכלת במבט לאחור על השבוע שלי, אני מרגישה שלא עשיתי כלום" שיתפה.

"מה למשל?" שאלתי.

היא השיבה "אני רוצה להתחיל את היום שלי בלקום מוקדם ואחר כך פעילות ספורטיבית, שעה של מדיטציה, ללמוד שעה חסידות, להקדיש לכל ילד לפחות חצי שעה ביום, לקבוע פגישה קבועה עם בעלי לכוס תה בערב, וחשוב לי ממש להירשם לסדנא לפיתוח אישיות, למצוא זמן לפגוש את חברות שלי וכמובן זמן עבורי".

"זהו?" שאלתי בחיוך.

"אני מבטיחה לעצמי מטרות ובסוף מרגישה שלא עשיתי כלום"

"הלוואי וזה היה הכל, יש לי מלא דברים שרשמתי לי במחברת. כל יום הולדת אני מבטיחה לעצמי מטרות ובסוף שנה מרגישה שלא עשיתי כלום" ענתה.

"זה מעין מצב פסיכולוגי שבו יש בתוכך קונפליקט בין 2 חוויות מאוד סותרות בנפש ואת לא מצליחה לאזן בין הרצונות לבין היכולת לממש אותם בפועל, בשפת החסידות זה נקרא מצב של תוהו או 'אורות מרובים עם כלים מועטים' אמרתי. "כשאת נמצאת ברצונות אינסופיים כמעט בלתי מוגבלים זה נקרא ריבוי אורות. כאשר את לא מצליחה להגביל את הרצונות שלך ולתחם אותם לתוך המציאות ולהביאם למימוש, זה גורם לך להיות בריקנות גמורה וזו תחושה נוראית".

יש 2 גורמים שמונעים מאיתנו להגיע למקום מתוקן בין האורות לכלים:

חוסר איזון בין החסד (השפעה) לגבורה (הגבלה).

חוסר איזון בין כתר (רצון) לתפארת (לב).

חוסר איזון בין החסד לגבורה - נניח אדם שרוצה לעשות המון חסד, הוא בונה תאוריות ועולם שלם של כל החסדים שהוא רוצה לעשות אבל הם לא מתרחשים במציאות אלא נבנים במעין עולם וירטואלי בתוכו. כשהחסד לא יורד למציאות (פוגש את הגבורה) ונשאר רק ברצון זה נקרא ספירה של עולם התוהו ובה האורות מרובים והכלים מועטים.

"אז איך אני בעצם מגיעה למצב מתוקן שאני יכולה לממש את הרצונות שלי?" שאלה.

הרצון לממש את החסד והגבורה מחייב מבט פנים אל פנים

"על מנת שזה יפעל במציאות, זה מחייב אותך להגיע לאיזון בנפש" השבתי. "הרצון לממש הן את החסד והן את הגבורה בתוך המציאות, הרצון הזה מחייב את המבט פנים אל פנים. להפנות את המבט ולשאול: האם זה מסתדר עם המציאות או לא? האם זה טוב לאדם השני שאני עושה איתו חסד או שזה לא טוב? האם זה בכלל מתאים ומסתדר החסד שאני רוצה לעשות? צריך לאמת את זה מול המציאות, אחרת את נשארת לגמרי בתוך עולם הרצון".

"עולם התיקון מתחיל מהנקודה של היכולת להגביל את האורות. זה להבין שאני לא יכולה לתת לרצון שלי להתפשט עד אינסוף והרצונות חייבים להיות מוגבלים בתוך עולם של מציאות ואז מתחילים להיווצר כלים. דבר נוסף שמקשה על על התיקון הוא: חוסר איזון בין הכתר (רצון) לתפארת (ללב)".

"למה את מתכוונת?" שאלה.

השבתי בשאלה: "כשאנחנו עושים דברים מרצון אבל לא בשלמות ומעומק הלב, אלא מתחושת חוסר ברירה. עולה לך משהו כזה מהחיים שלך?"

"בוודאי, העבודה שלי" ענתה. "אני צריכה להביא כסף הביתה אבל אני לא באמת רוצה לעשות את זה, אני מרגישה שאני תחת אילוץ"

"זה מצב של חוסר איזון בין הרצון ללב שלך"

"זה מצב של חוסר איזון בין הרצון ללב שלך" אמרתי לה. "כשאת רוצה משהו גם פנימית, אז את רוצה אותו בצורה שלמה ואז נוצר איזון בין הרצון ללב".

"אז למה אני בעצם לא מורידה את הרצונות שלי למציאות ונשארת איתם באוויר?!" שאלה.

"כי את מרגישה שהמציאות מצמצת ומגבילה לך את הרצונות ואז את מעדיפה לא להוריד אותם" הסברתי.

"אבל אני כן עושה כל מיני דברים" הגיבה.

"נכון. אבל את עושה אותם מתוך אילוץ ולא מתוך שלמות וכל זה נובע מתחושת חוסר היכולת שלך להגביל מלכתחילה את הרצונות שלך" השבתי.

"אז איך אני מגבילה את הרצונות שלי?"

"אז איך אני מגבילה את הרצונות שלי?" שאלה.

"מילה אחת: ביטול. כשאת לא יכולה להגביל את הרצונות שלך, זה אומר שאת לא מסוגלת לבטל את עצמך. כל מה שאת רוצה ובדרך שבה את רוצה, חייב להיות. כשאת מפתחת יכולת של ביטול, את מסוגלת להגביל את הרצונות שלך לתוך כלים ואז את מאזנת אותם ויכולה להיות לגמרי שלמה איתם".

חנה דיין - טיפול זוגי ופרטני לנשים במשברי חיים
ברוח הפסיכולוגיה היהודית
קליניקה פרטית במרכז
מטפלת ומייעצת גם בזום ובטלפון
מייל: hanna.tipul@gmail.com
טלפון: 054-4480705
לכל המאמרים : www.hannad.co.il
(טיפול פרטני לגברים ינתן על ידי מטפל)

בהשראת הקורס המרתק של הרב אליהו לוי קוביית המרחב הזוגית